לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

הספר שהפך בין לילה לרב מכר

ספרו של שר-הדתות הרב טולידאנו דן בנשואי נערה צעירה לגבר זקן


מאת: נח זבולוני סופר "חרות" בירושלים
פורסם: חרות | חרות - עמוד פנימי (עמוד 2) - 17/07/1960 (יום ראשון)
"אוצר הגנזים" ספרו של שר הדתות הרב י. מ. טולידאנו שהופיע לאחרונה בהוצאת מוסד הרב קוק נחטף השבוע מיד ליד. בספרו זה, בעמודים (16-17-18) דן המחבר בנישואי רש"י ז"ל, באיזה גיל הוא נשא אשה, בגיל 30 או 70.

הרב טולידאנו מביא את הכתוב: אל תחל בתך להזנותה. אומרים על זה חז"ל: זה המשיא בתו לזקן (סנהדרין ע"ו), בא רש"י ופירש, אל תחל בתך להזנותה. במוסר בתו פנויה שלא לשם קידושין, הכתוב מדבר ותמה חכם אחד על פירושו של רש"י, ותרץ החכם, שרש"י בעצמו התחתן בגיל 70 עם נערה צעירה ולכן פירש רש"י את הפסוק לפי טעמו ואחרת.

ועל כך מביא הרב טולידאנו את הספור המלא על נשואי רש"י כפי שפורסם בכתב יד של החכם מורינו ש"י נר ישראל כמהו"ד שמואל אבן דנאן זצ"ל וז"ל [וזה לשונו - א.ז.]:
מצאתי בס' ישן כו'; רשי"י ז"ל כשהיה נשבע לא היה נשבע אלא, חי כל ישראל, והייתה שבועה זו חמורה בעיניו לקיימה כאילו נשבע בנק"ח [בנקיטת חפץ - א.ז.] לדעת השי"ת [השם יתברך - א.ז.].

יום מן הימים היה יושב בבית המדרש ומגיד בהלכה לשלוש מאות חכמים מארצות רבות שנתקבצו מארץ אדום ומארץ ישמעאל ומתורגמה. והנה נערה יהודית נכנסה בבית המדרש והיא יפת תואר ויפת מראה ובת טובים ועומדת ומבטת בחכמים היושבים לפניו. ראה אותה רש"י ז"ל, מצאה חן בעיניו וחס עליה. א"ל [אמר לה - א.ז.] בתי, שאי עינייך בתלמידים האלה ואני נשבע לך בתי, כל ישראל, שהאיש אשר תבחרי בו מכל האנשים האלה להנשא לו, אותו ינתן לך. החזירה פניה בתלמידים לבחור לה אחד מהם. רמזו לה שלא תבחור ולא תבקש כי אם לרש"י ז"ל, כי חסו על כבודו כי הוא כבן שבעים שנה ולא נשא אשה מימיו. עמדה ושמעה בקולם, החזירה פניה לרש"י ז"ל, ואמרה לו אין בכל המדרש הזה אשר ייטב בעיני להנשא לו ולהיות לו לשפחה אלא אליך. אני בוחרת להנשא לך ולא לזולתך. עמד ושמע בקולם ונשא אותה והוליד ממנה בת אחת ואח"כ גדלה הבת ונשאה לבן גילה וכו' וכו'.

ע"כ [עד כאן - א.ז.] מספרו של הרב י. מ. טולידאנו שליט"א.

הבאנו את הקטע הארוך מספרו החשוב של שר הדתות, מפני שהספר אזל מן השוק, הוא נחטף, וכפי שמוסרים לנו עומדת ההוצאה להדפיס מהדורה חדשה של ספר זה ולפי ההזמנות, תהיה גם מהדורה שלישית ואפילו רביעית.

הערות:
הסיבה שרנ"ז כתב כתבה זו, ו "הרעש" שעורר ספרו של הרב טולידאנו היא העובדה שבהיותו בן 80 ומספר חודשים לפני פטירתו, נשא הרב טולידאנו לאישה, נערה בת 20.

הספר "אוצר גנזים" הוא אוסף איגרות לתולדות ארץ-ישראל מתוך כתבי-יד עתיקים עם מבואות והערות (מתוך הרשום בדף הפותח את הספר) יצא לאור בשנת תש"ך.


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד פנימי 1960

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב לילינבלום 10, תל אביב (מגורי הרב יעקב משה טולידאנו בשנות ה-60) | רחוב הרב מימון 1, ירושלים (מוסד הרב קוק)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות