לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

הרב הראשי התפרק מעדייו לטובת האוצר הטורקי


מאת: נח זבולוני סופרנו בירושלים
פורסם: חרות | חרות - עמוד פנימי (עמוד 2) - 24/11/1960 (יום חמישי)
הרב הראשי של טורקיה הרב רפאל סבאן תרם את מחרוזת הזהב שלו שהוא עונד אותה בהופעותיו החגיגיות לטובת האוצר הטורקי העומד ריק ... עך כך מוסר השבועון הציוני הלאומי "לה ורה לוז" ("האור האמיתי") שעורכו הוא מר אליעזר מנדה ציוני לאומי ותיק. המופיע בשפה האיספניולית שהגיע לאחרונה לישראל.

הסיר את המחרוזת

הממשלה הטורקית החדשה הודיעה כי אוצר המדינה עומד ריק ואין בו כסף, וחוב המדינה במטבע קשה מגיע לסכום של מיליארד ושלוש מאות שלושים וחמש מיליון דולר. שמחצית ממנו עליה לפרוע במשך חמש שנים הבאות. בקשר לכך פנתה הממשלה בקריאה אל תושבי המדינה שיבואו לעזרת האוצר, בקשה זו השפיעה גם על הקהילה היהודית אך הצרה היא כי גם קופת הקהילה נמצאת במצב דומה לאוצר הטורקי. לכן החליט הרב הראשי הישיש רבי רפאל סבן לתרום את מחרוזת הזהב שלו שהוא עונד אותה על צווארו בהופעותיו החגיגיות, וביחד עם עוד שלושה רבנים ונציג הקהילה היהודית הלכו אל מושל איסטנבול ומסרו לו את המחרוזת לטובת האוצר הריק. כן מסרו הרבנים גם את טבעות הקידושין שלהם לאותה מטרה.

כפו על המושל

בראשונה סירב המושל לקבל את המחרוזת שהיא עשוייה מזהב טהור ומורכבת משלוש עשרה לוחיות שעל שתים עשרה מהן חרותים סמלי השבטים ועל אחת, עשרת הדברות, באמרו כי הוא כאיש דתי רואה במחרוזת זו אחד מתשמישי קדושה וזה בניגוד לדת היהודים לקבל תשמיש קדוש למטרה מעין זו. אך אחרי דברי השכנוע של הרבנים הסכים בסוף וקיבל אותה. גם הקהילה היהודית פנתה ליהודי המקום שיבואו לעזרת המדינה ושיתפרקו מעדיהם ותכשיטיהם וימסרו אותם לאוצר המדינה.

בקראנו סיפור זה התפלאנו רק על הממשלה הטורקית שהחליטה באחרונה לפזר את מועצת הקהילות ורבניה בטורכיה, כנראה לאות תודה והוקרה לקהילה היהודית ורבניה על ההתנדבות מצידם לטובת האוצר הטורכי העומד ריק ... ???

צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד פנימי 1960

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: Beyeglu Yemenici Sokak No. 23, איסטנבול, טורקיה (הרב רפאל סאבאן) (הרבנות הראשית טורקיה)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות