לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

ד"ר דבורז’צקי בפתיחת אוסף שרידי ספריית שטראשון:

המלומד הנאצי יוהניס פול מכר רבבות מספרי שטראשון לביח"ר לנייר


מאת: נח זבולוני סופרנו בירושלים
פורסם: חרות | חרות - עמוד אחורי (עמוד 4) - 26/12/1960 (יום שני)
המלומד הנאצי הד"ר יוהנס פול (פאולייטיס) מי שהיה האחראי להשמדת אוצרותיה הרוחניים של יהודי וילנא, מכר כשמונים אלף ספר מספריות שונות ובתוכם מספריית שטראשון המפורסמת, כחומר גלם לבית החרושת לנייר אשר בסביבות וילנה במחיר של 20 מרק הטונה.

כן מכר הנאצי את אמהות התלמוד מבית הדפוס הידוע של האלמנה והאחים ראם כחומר ליציקה - עובדות אלו גילה הד"ר מ. דבורצקי מאוניברסיטת בר-אילן בפתיחת אוסף שרידי ספריית שטראשון שהגיעו באחרונה מניו-יורק לספרייה התורנית של "היכל שלמה" בירושלים.


פתח את הטקס במעמד של רבנים, סופרים אישי ירושלים, הד"ר צבי הרכבי מנהל ספריית "היכל שלמה" שלזכותו יש לזקוף את העלאת ספרי שטראשון לירושלים אחרי חיפושים שנמשכו יותר מ-17 שנים רצופות.

הד"ר צ. הרכבי סיפר על שליחים שנשלחו באופן מיוחד ליווא (מכון אידישיסטי) בניו-יורק אחרי שנודע שברשותם נמצאים אלפי ספרים מספריה זו. אחרי מו"מ ממושך הסכימו אנשי יוו"א להעביר לירושלים רק 500 ספרים מהספרים הכפולים שבספריה זו.

הד"ר הרכבי העלה את דמותו של מייסד הספרייה הגאון ר' מתתיהו שטראשון זצ"ל שמלאו בימים אלה 75 שנים לפטירתו.

הד"ר מ. דבורז'צקי איש וילנה ואחד מניצולי השואה תיאר במילים קצרות את הדמויות שהיו בזמנו מבקרים ספריה זו. כן הרחיב את הדיבור על הנאצים משמידי אוצרותיה הרוחניים של יהודי וילנה וספריית שטראשון, וביניהם הזכיר את הפרופ' גוטהארט פרופ' ליודאיקה באוניברסיטת ברלין ומיועציו של היטלר, שהגיע בשנת 1941 לוילנה על מנת להעביר את האוצרות הרוחניים לפרנקפורט.

דפים בנושא:


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד אחורי 1960

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: 15 W. 16th St., ניו יורק, ארצות הברית (YIVO - Institute for Jewish Research - ייווא) | Zydu Street 1-2, וילנה, ליטא (ספריית שטארשון - רחוב היהודים - ליד בית הכנסת הגדול) | רחוב המלך ג’ורג’ 58, ירושלים (היכל שלמה)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות