לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

מחבר ספרים על "הפתרון האחרון" - פרופסור באוניברסיטת מינכן


מאת: נח זבולוני סופרנו בירושלים
פורסם: חרות | חרות - עמוד פנימי (עמוד 2) - 02/01/1961 (יום שני)
פטר היינס סרפין, סוציאולוג נאצי ידוע ומחבר ספרים על "פתרון" בעיית היהודים, משמש כפרופיסור לסוציולוגיה באוניברסיטת מינכן אשר במערב גרמניה - על כך מסר לסופרנו בראיון מיוחד הד"ר מרק דבורז'צקי, חוקר השואה ומרצה באוניברסיטת בר-אילן.

לד"ר מ. דבורז'צקי חוקר השואה, העוקב גם אחרי אנשי המדע הנאצים שלקחו חלק בהשמדת אוצרותיהם הרוחניים של היהודים, נודע כי פטר היינס סרפין סוציולוג נאצי, שטיפל בבעיית היהודים שבגיטאות והביע את דעתו כי אין פתרון לבעיה זו ע"י הקמת הגיטאות, אלא אך ורק ע"י השמדת הגזע מן העולם כולו, משמש כיום כפרופסור לסוציאולוגיה באוניברסיטת מינכן. כן מסר הד"ר דבורז'צקי, כי סרפין נמנה בעבר גם על צוות המלומדים של "מפעל-רוזנברג" (רוזנברג - איינזאץ) הידוע שנוסד עם עלות היטלר לשלוטן, שמתפקידו היה להקים מכון לחקר היהודים והיהדות. לצורך זה הוחרמו יותר מחצי מיליון ספרים מספריות מפורסמות, כגון ספריית שטראוס, יווא, הקונסיסטוריה הצרפתית שבפריז וכן מאמסטרדם שבהולנד ומעוד ארצות. חלק מהספרים הועבר לפרנקפורט, מקום המחקר לחקר היהודים, וחלק הושמד ע"י העברתם לבית חרושת לנייר.

ספריית שטראשון

אלפרד רוזנברג, יוזם "המפעל" ששימש גם כמיניסטר לארצות מזרח אירופה הכבושות, היה ידוע כאידיאולוג ומומחה נאצי בתורת הגזע, בסביבות וילנה גרודנה וביאליסטוק בלבד נאספו כ-250 אלף ספר וכן נאספו ממקומות אחרים. על צוות המלומדים נמנה גם הפרופ' גוטהארד וד"ר יוהניס פול (פאולייטיס). הפרופ' גוטהארד מאוניברסיטת ברלין הגיע לוילנה בשנת 1941 והתחיל במיון ספריית שטראשון הידועה, לצורך זה פנה אל נח פרילוצקי מעורכי עתון "מומנט" הוורשאי שהגיע לוילנה כפליט וכן לסופר גולדשמיד שיכינו רשימות של ספרים יקרי ערך ומציאות מספריה זו על מנת להעבירה לפרנקפורט. אחרי שהכינו את הרשימות המבוקשות, מצאו את שניהם מוטלים מתים במרתפי הגסטאפו.

אחרי כמה חודשים הגיע לוילנה הנאצי ד"ר יוהניס פול (פאולייטיס), המומחה ליהודים ויהדות שלמד באוניברסיטה בירושלים בשנים 1942-4 בפקולטה למדעי היהדות. הוא נשלח להשתלם כמומחה לבעייה במדעי היהדות כדי לשמש כמומחה לבעיה זו ועם גמר לימודיו שימש במינסטריון לחינוך הליטאי שבקובנה כמומחה לבתי ספר היהודים והעבריים. בהזדמנות סיפר פול והדבר אושר בירושלים, כי בהיותו כאן שקל את השקל הציוני, והצביע לקונגרס הציוני עבור רשימה דתית, קרי "מזרחי".

ד"ר פול זה פנה אל ר' יצחק שטראשון הי"ד מנהל הספריה וציוה להכין רשימות של הספרים אשר בספריה על מנת להעבירם לפרנקפורט, אך שטראשון סרב למלא את פקודתו ובחר במוות מאשר מלוי פקודה שטנית זו.

דפים בנושא:


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד פנימי 1961

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: Zydu Street 1-2, וילנה, ליטא (ספריית שטארשון - רחוב היהודים - ליד בית הכנסת הגדול) | Professor-Huber-Platz 2, מינכן, גרמניה (אוניברסיטת מינכן)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות