לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

מזרח ומערב וקונקורדנציה לתלמוד ירושלמי


מאת: נח זבולוני
פורסם: חרות | ספרות ואמנות - חרות (עמוד 5) - 28/04/1961 (יום ששי)
קונקורדנציה על התלמוד הירושלמי עומדת להופיע בארצות הברית והיא תיערך ע"י מר משה קוסובסקי בנו של הרב חיים קוסובסקי ז"ל מחבר הקונקורדנציה על התלמוד הבבלי.

הפרופ' שאול ליברמן וכן הפרופ' אליעזר פינקלשטיין מן הסמינר שע"ש שכטר בניו-יורק עומדים להוציא קונקורדנציה על התלמוד הירושלמי ולשם כך הזמינו את מר משה קוסובסקי מירושלים לערוך אותה, לאחר שהשלים בימים אלה את עבודתו הגדולה והיא חיבור קונקורדנציה על התוספתא והמשניות. כפי שנודע לנו הסכים מר קוסובסקי להצעה ובקרוב הוא יצא לארצות הברית למטרה זו.

בירושלים נתקבלה ידיעה כי גם הפרופ' א. ויניקוב העומד בראש הקתדרה לעברית באוניברסיטה של לנינגרד עוסק זה שנים בחבור קונקורדנציה על התלמוד הירושלמי, הפרופ' א. ויניקוב שעשה במחיצתו של הפרופ' קוקובצר עומד זה שנים בראש קתדרה זו, וחבר עוזריו הם הדוצנטין קלדיה סטוורקובה המומחית למגילות הגנוזות והדוצנטין גלוסקינה המרצה על שירי יהודה הלוי ואלחריזי וכן הדוצנטין פיסרבסקי ווילסקר המרצה על העברית החדשה.
קתדרה זו קיימת משנת 1855 ונוסדה ע"י הפרופ' המשומד דניאל כוולסון ואחריו עמד בראשה הפרופ' קוקובצר, אוהב ישראל הידוע ממשפט בייליס.

על עריכת הקונקורדנציה ע"י הפרופ' ויניקוב נודע לד"ר צבי הרכבי מנהל הספריה התורנית המרכזית שע"י "היכל שלמה" בירושלים.

אגדת הקומיסר הדתי

בניו-יורק הופיע ספר לזכרו של הד"ר יצחק נחמן שטיינברג, מייסדה ומחוללה של התנועה הטריטוריאלית הנקראת בשם "פריילאנד ליגע", ומי שהיה בשעתו קומיסאר למשפטים ברוסיה הסובייטית.

בספר זה בן 700 עמודים משתתפים ארבעים וחמישה סופרים, עתונאים, מנהיגי מפלגות שונות ואנשי מדע, הבולטים ביותר ביניהם הם: זאב ז'בוטינסקי ז"ל, מרטין בובר, מלך ראוויטש, יוסף לפטונץ, דניאל צרני ואחרים.

אחד מן המשתתפים בספר זה מר יהודה זעליטש, חברו לרעיון ודעה של המנוח פירסם מאמר הערכה לדמותו, בבטאון של תנועת הטריטוריאליסטים המופיע בניו-יורק בשם "אופן שוועל" (על המפתן), במאמר זה מתעכב זעליטש על כמה מתכונותיו העיקריות של ד"ר שטיינברג והן: האידיאליזם, העקשנות וה "דתיות" שלו.

כידוע היו נפוצות אגדות שונות על הקומיסאר למשפטים הד"ר י. נ. שטיינברג שהוא איש דתי וסיפרו שהוא הולך בשבת ברגל ישר מבית הכנסת עם הטלית למשרדו אשר בקרמלין ... והיה כל שומע משתאה ושואל תמיד לשמע הסיפורים והאגדות על הד"ר שטיינברג.
נשאלה השאלה, יהודי דתי שומר מצוות מה לו ולמשרד המשפטים ברוסיה הסובייטית. והרי ידוע שבזמן כהונתו כקומיסאר למשפטים נערפו שם ראשים רבים. איך עבר יהודי שומר מצוות על "לאו" שבעשרת הדברות? -- והנה בא חברו לדעה מר י. זעליטש שהכירו משנת 1928 ... ומגלה לנו כי הד"ר י. נ. שטיינברג לא היה בכלל "דתי" במובן המקובל אצלנו. - אלא שהייתה לו "דתיות" משלו, "שטיינברגית", שכן היה "דתי" שהבין את הדת בצורה שונה, לא כמו שהבינו אבותינו - שכן היה "ירא שמים" אגדתי זה לועג ל "פרומאקעס" אוכל מצות בכלי חמץ, נזכר שלא להניח תפילין ומחלל שבת, וכך נופצה האגדה על המהפכן הדתי ...

דפים בנושא:


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות ספרות ואמנות - חרות 1961

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: 3080 Broadway, ניו יורק, ארצות הברית (בית המדרש לרבנים באמריקה - סמינר שכטר - הסמינר התאולוגי היהודי) | 7-9, Universitetskaya nab., סנט פטרבורג, רוסיה (אוניברסיטת לנינגרד)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות