לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

הגולן כסוגייה הלכתית


מאת: נוח זבולוני סופר דבר
פורסם: דבר | עכשיו (עמוד 11) - 08/04/1993 (יום חמישי)
הוויכוח הציבורי על עתיד רמת הגולן, האם ואיך תעבור לבעלות סורית, קיים גם במישור ההלכתי. הרב שלמה גורן, שהיה הרב הראשי לישראל, ותומך בהחזרת השטח, מסתמך על גדולי תורה כמו הרמב"ם, שגישתו ליישובה של ארץ ישראל היא קיצונית.

הרב גורן הופיע בתקשורת, דיבר בעד נסיגה, ועורר זעם בקרב רבנים שונים. רשימה זו תתמקד בנקודה אחת במחלוקת בין הרבנים בעניין הגולן: האם מותר ליהודי לכתוב שטר מכירה בשבת כשהוא קונה בית מלא-יהודי בסוריה. אלה הטוענים שכן, מסיקים מכך שמצוות יישוב ארץ ישראל חלה גם על סוריה. אלה הטוענים שלא, מסיקים שמצווה זו איננה חלה על סוריה ולפיכך תומכים בהחזרת הגולן.

הופעתו של הרב גורן בטלוויזיה הפתיעה את הצופים, מכיוון שהרב גורן ידוע בציבור כנץ שבניצים. גורן הגדיר את הגולן כשטח שאינו חלק מארץ ישראל ואין בו קדושה, אלא טומאה. אחרי גורן הופיע באותו מעמד חה"כ ממולדת הרב יוסף בא-גד, ראש ישיבת "בני-עקיבא" בנחלים.

בא-גד נעזר במקורות, שלדבריו סותרים את המקורות של גורן. בין היתר הסתמך בא-גד על מה שנאמר במסכת גירושין דף ח' מא'-מב' כהונה [ * ] , וזו לשונה: "הקונה שדה בסוריא בפרוארי (פרורי) מושלים". שואלת הגמרא: "למאי הילכתא (מאי נפקה מינה להלכה), אמר רב ששת שכותב עליו אונו (שטר מכירה) ואפילו בשבת.

בתרגום לעברית: אם קונה יהודי מלא-יהודי בית בסוריה, מותר ליהודי לכתוב שטר מכירה אפילו בשבת, וזאת משום מצוות יישוב ארץ ישראל.

דבריו של בא-גד עוררו סערה בקרב היהדות הדתית (לא המפד"ל) והחרדית הלא ממוסדת, מכיוון שהרב "שכח" לצטט את הסיפא של שקלא וטריה בנידון. שם נאמר עוד כי בסוריה מותר להגיד ללא-יהודי לכתוב שטר בשבת, אבל ליהודי עצמו אסור – ומכאן שמצוות יישוב ארץ ישראל אינה חלה על סוריה.

גם הרמב"ם בהלכות שבת פרק 7 ו' הלכה יא' כותב: "הלוקח בית בארץ ישראל מן הנוכרי מותר לו לאמר לנוכרי (הדגשה שלנו) לכתוב לו שטר בשבת ... וכן הלוקח בית מהם בסוריא, שסוריא כארץ ישראל לדבר זה " (ההדגשה שלנו).

יתרה מזאת, ישנה דעה שמביא אותה ר' מנחם בר שלמה לבית מאיר, המכונה המאירי, בספרו "בית הבחירה" על מסכת בבא מציעא, הוצאת "מקיצי נרדמים" ירושלים שנת תשל"ד.

בדף קא' על מסכת בבא מציעא בו מדובר על מצוות יישוב ארץ ישראל, אומר המאירי, כי ישנה מצוות יישוב ארץ ישראל – "ומפרשים ... ארץ ישראל (יישוב ארץ ישראל) קרקע של ישראל ". קרי, גם על-פי המאירי מצוות יישוב ארץ ישראל חלה רק על קרקע של ישראל ולא על קרקע של סוריה.

הערות: * כנראה מדובר במציין מקום לפירושו של יששכר בער כ"ץ בעל "מתנות כהונה" למסכת "גיטין"


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עכשיו 1993

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רמת הגולן
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות