לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

ערקו מ"בני-עקיבא" ל "מימד"


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | עכשיו (עמוד 11) - 30/05/1993 (יום ראשון)
בתנועת הנוער החדשה של "מימד" מצאו בית רבים מחניכי "בני-עקיבא" ו- "עזרא", שאינם מסכימים עם הקו הרעיוני והפוליטי של תנועותיהם.

"מיני מהפך רעיוני" חל ב "בני עקיבא", תנועת הנוער של המפד"ל. בוועידתה האחרונה של התנועה, הטוענת למספר החניכים הגדול ביותר בין כל תנועות הנוער, הוחלט כי גם "מדריכים שחושבים אחרת" מן הקו הרשמי של התנועה, הזהה בקיצוניותו לזה של המפלגה האם, רשאים להמשיך ולהדריך את חניכי התנועה.

ההחלטה השאירה את מנהיגי המפד"ל בפה פעור, מה גם שהיתה כרוכה בהתבטאויות של לא מעטים מצירי הוועדה, שהביעו הסתייגות מהקו הקיצוני של התנועה והמפלגה.
את הסוגיה העלתה מדריכה בתנועה, אשר הפנתה שאלה לרב שלמה אבינר, ראש ישיבת "עטרת כהנים" – אותה ישיבה בעייתית, הממוקמת בלב ליבה של השכונה המוסלמית בעיר העתיקה של ירושלים. "אני בעד נתינת שטחים מארץ ישראל (יהודה שומרון ועזה) לפלסטינים תמורה שלום", אמרה המדריכה, "האם באופן עקרוני אני יכולה להדריך ב "בני-עקיבא"?

על כך ענה הרב כדלהלן:
"יש מחברי אשר סוברים שהדבר בלתי אפשרי. דבקות במצוות ישוב ארץ ישראל אינה דבר צדדי אלא דבר מרכזי, ובייחוד בדור שלנו, של שיבת ציון ובנין הארץ. לדעת חברי אלה, מי שאינו מבין את ערכה של ארץ ישראל וחיוניותה לאומה, וההכרח למסור את הנפש עבורה, אינו יכול להיות מדריך בתנועה. אך אני הדל"

הוסיף הרב,
"איני סובר כן, ועל אף שגם בעיני זה חיסרון, אין צדיק אשר יעשה טוב ולא יחטא, ולכולנו יש חסרונות, ויש כמובן להשתדל למצוא את המדריכים הכי טובים שאפשר. באופן מציאותי, יש לדון כל מדריך לגופו ולראות את הטוב ברובו. וודאי שאילו היה מישהו כופר לגמרי בערכה של ארץ-ישראל ובתחיית האומה בארצה, לא היה מקום שיהיה מדריך בתנועה. אך לא בזה מדובר כאן. לכן יש לדון בכל מקרה לגופו, כאמור לעיל. אך כל זה ודאי אינו מאפשר ללמד חניכים שיש לוותר על חלקי ארץ ישראל. שהרי זה בניגוד לכל כוונות ההלכה שפסק מרן הרב קוק, שהוא האדריכל הרוחני של תחיית האומה".

השאלה והתשובה מובאות במלואן בגליון האחרון של "עטורי כהנים", בטאון ישיבת "עטרת כהנים".

גם לא דתיים

גורמים מקורבים ל "בני-עקיבא" סיפרו לי, כי ההחלטה "הליברלית" שנקבלה בוועידת "בני עקיבא", היא גם תוצאת גל העזיבה שפוקד את התנועה, בעקבות הקו הניצי שסיגלה לעצמה בשנים האחרונות. הקו הזה הזרים תגבורת אנושית לתנועה "מימד" המתונה, בראשה עומד הרב יהודה עמיטל, ראש ישיבת "אלון שבות". יחד עם עמיתו הרב אהרן ליכטנשטיין, הקימו כזכור לפני כמה שנים את תנועת "מימד", לאחר שנטשו את המפד"ל בעקבות ההקצנה הלאומנית שחלה בה.

בכינוס שהתקיים לפני כחודשיים, ובו הוחלט לחדש את פעילותה של "מימד", גילה הרב עמיטל – שהוא, אגב, קרוב משפחה לרב אליעזר מנחם שך – כי מאז שהוחלט על הקמתה מחדש, פנו אליו ואל מזכירות התנועה לא-דתיים רבים שביקשו להצטרף לשורותיה כחברים, מתוך הזדהות עם דרכה ועם עמדותיה. הרב הוסיף ואמר, כי בבחירות הקודמות לכנסת, בהן התמודדה "מימד", הצביעו אלפי לא-דתיים עבור התנועה, והוא מקווה כי גם להבא לא ינטשו אותה.

לא מכבר התקיים כנס היסוד של תנועת "נוער מימד", שבו הוכרז על התחלת הפעילות בקרב בני הנוער, ורבים מתנועות נוער דתיות ותיקות, כ "בני עקיבא" ו "עזרא", כבר הודיעו על הצטרפותם לתנועה החדשה.

דפים בנושא:


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עכשיו 1993

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב יד חרוצים 15, ירושלים (מפלגת מימד) | רחוב אל ואד הגיא, ירושלים (ישיבת עטרת כוהנים (כיום ישיבת עטרת ירושלים) - הרובע המוסלמי העיר העתיקה) | רחוב חזנוביץ 1, ירושלים (תנועת בני עקיבא - הנהלה ארצית)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות