לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

ספר יקר-ערך נעלם מהספריה הלאומית בירושלים


מאת: נח זבולוני
פורסם: חרות | חרות - עמוד אחורי (עמוד 4) - 13/09/1962 (יום חמישי)
ספר יקר ערך - "התקנות וההסכמות של מנהגי ירושלים" - שנדפס לפני 120 שנה בדפוס של ר' ישראל בק ז"ל בירושלים, נעלם מהספריה הלאומית בירושלים, ביחד עם כרטיס הקטלוג שלו - על כך נודע לסופרנו.

העלמת ספר יקר ערך זה הינו מקרה נוסף בשרשרת המקרים של גניבת ספרים בספרייה הלאומית בזמן האחרון. אחד המקרים נמסר אף לטיפול המשטרה והגיע עד לבית המשפט.

על העלמתו של הספר נודע במקרה כאשר אחד הסטודנטים חפשו בספריה. הספרן שהלך להביא את הספר המבוקש, גילה להפתעתו שהכרטיס של הספר בקטלוג נעלם ואיננו. כל החיפושים אחר הספר לא העלו דבר. אחד הספרנים הותיקים זוכר בוודאות שמהספר הזה בהוצאה זו היו בספריה הלאומית שני טפסים.

יש לציין שבספריות הגדולות שבעולם אין כניסה לאיש למחלקה של ספרים יקרי ערך ואף לא לפקידים בכירים של הספריה, אלא למנהל המחלקה.

לפני יותר מעשרים שנה קרה מקרה דומה בספרייה הלאומית שהייתה על הר-הצופים וספר יקר ערך נתגלה באחד מבתי המסחר לספרים בירושלים כשהחותמות והסימנים של הספריה הלאומית מחוקים.

תגובה

[תגובת בית הספרים הלאומי לכתבה, פורסמה בעיתון "חרות" מדור "ספרות ואמנות" בתאריך 9/11/1962]

על הגניבות בבית הספרים הלאומי

בעתונכם מיום י"ד אלול תשכ"ב, 13 בספטמבר 1962, הבאתם בצורה בולטת ידיעה על ספר יקר ערך שנעלם מבית הספרים הלאומי, כ "מקרה נוסף בשרשרת המקרים של גנבות ספרים", והזכרתם פרשה אחרת מלפני כ-20 שנה. נוסף לכך רמזתם על חוסר זהירות הנהוג במוסדנו ביחד לשמירת הספרים היקרים.

ברצוננו להעיר על כך:
א. לא מצאנו עד עכשיו שום הוכחה שהספר ההוא היה אמנם אי-פעם ברשות בית הספרים, שאלנו עובדים ותיקים שבתוך מוסדנו וגם מאלה שכבר עזבוהו, ואין אחד זוכר בוודאות שהספר היה ברשותנו.

ב. למזלנו אין לדבר על "שרשרת של גנבות" מתוך אוצרותינו. גנבות מתרחשות בכל ספריה צבורית בעולם והמקרים אצלנו מעטים בהחלט. עובדה היא שהמקור שלכם ידע להסתמך רק על מקרה שמלפני 20 שנה ובמקרה שני, שחל בזמן האחרון. בשני המקרים האלה לא נגנבו ספרים יקרי ערך במיוחד, ובשניהם נתפש הגנב מהר.

ג. בעל הרשימה הנ"ל בא ללמד אותנו פרק בהלכות הספרנות ושמירת ספרים. מנהל בית הספרים יודע תורה זו על בוריה ואינו זקוק לעצת אנשים מן החוץ.

ד. תמהנו מאוד על כי מיהרתם להודיע בצורה מרעישה על דבר המצב במוסדנו בלי לבוא בקשרים אתנו לפני כן.

תשובתנו השתהתה כי רצינו לברר את העניין.

בכבוד רב,
ד"ר י. יואל
בית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי

הערות: לא מצאתי שרנ"ז הגיב על מכתב זה, ולכן אנסה אני אחרי שנים כה רבות לשמש לו כפה. אתמקד בסתירה המהותית הקיימת בין סעיף א. לסעיף ב. בתגובה, כאשר בסעיף א. אומר הכותב, לא היה ספר כזה ברשות בית הספרים. ובסעיף ב. הספר שלא היה ברשותו, אך נגנב מבית הספרים, לא היה יקר ערך, והגנב נתפס מהר....


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד אחורי 1962
תגובת בית הספרים הלאומי לכתבה, פורסמה בעיתון "חרות" מדור "ספרות ואמנות" בתאריך 9/11/1962

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: גבעת רם, ירושלים (הספרייה הלאומית - האוניברסיטה העברית)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות