לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

ריח קטורת בבית המקדש


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | עכשיו (עמוד 11) - 05/07/1993 (יום שני)
במסגרת מחקריו על שימוש בקטורת בבית המקדש יצר הרב מנחם בורשטיין קשרים ענפים עם מדינות ערביות שונות; בין השאר, הוא הצליח לייבא בשמים עתיקים מסעודיה וכווית.

פרס שר החינוך והתרבות ליוצרים בתרבות יהודית לשנת תשנ"ג, יוענק השנה לרב מנחם בורשטיין על מחקריו בעניין הקטורת בבית המקדש; לרבקה דורפמן על מחקר ותיעוד של בתי כנסת באירופה; ולאליעז חפר על מחקר מיוחד על עלילת דמשק. הפרס יוענק בבית לשכת עורכי הדין בירושלים.

פרס זה מוענק כדי לאפשר ליוצרים בתרבות תורנית להתמסר למחקר שבו הם מתמחים, והוא מוענק בצורת משכורת חודשית למשך שנה. חתן הפרס, הרב מנחם בורשטיין, התמחה בבניין המקדש, בכליו ובקטורת ששימשה בו, ויש חשיבות לדבריו, להסביר לציבור את מורכבות הנושא.

במשך השנים אסף הרב בורשטיין את הצמחים השונים שזוהו על-ידי רבנים ומדענים כצמחי הקטורת. כן עשה עבודה ראשונית באיסוף החומר הקיים בנושא, כאשר לצורך זה יצר קשרים ענפים עם מגדלים וסוחרי בשמים ברחבי העולם, כולל מדינות ערביות. בדרכים שונות ומשונות, הוא הצליח לייבא את הבשמים המתאימים גם ממדינות כמו סעודיה, כווית ועוד.

בשנה הקרובה ירכז הרב בורשטיין את החומר שבידו וייגש לכתיבה מעשית על הפריטים השונים, בנושא "הקטורת במקדש", בדומה למחקרו הגדול שפורסם בספרו "התכלת", שזה לתהודה רבה בעולם הרבני וכן בעולם המדעי.

במשך השנים שולבו המחקרים של הרב בורשטיין בהרצאות לרבנים, מדענים, ולציבור הרחב, כדי לתת לנושא את התהודה המתאימה ולהרחיב את תודעת המקדש בציבור הרחב.

הרב בורשטיין, כילד, התחנך במסורת דתית בישיבת אביב, "ישיבת הרב קוק" באורוגוואי, דרום אמריקה. כשעלה ארצה למד ב "מרכז שפירא" ומשם עבר לבית ספר ממלכתי-דתי "תחכמוני" בחדרה. את לימודיו בישיבה התיכונית סיים בישיבתו של אביו, ישיבת "בני עקיבא" בית שמואל החדשה.

במסגרת הישיבה ערך הרב בורשטיין מחקר ביולוגי באוניברסיטת בר-אילן. משם עלה בורשטיין לירושלים, וקבע את ישיבתו ב "מרכז הרב". לאחר הלימודים הסדירים המקובלים בישיבה נבחן בבחינות סמיכה לרבנות.

במשך השנים עסק גם במחקרים שונים ביהדות, כשניסה להתמקד בשילוב של תורה ומדע. מחקרים אלו שולבו בהרצאות והוראה לציבור.

עם הזמן עסק גם במחקרים שונים הקשורים בריאליה של המקדש, ביניהם מחקר על הצבעים במקדש - תכלת, ארגמן, ותולעת שני - ועל אבני החושן ושירת הלוויים, זאת במסגרת "מכון שלמה לחקר המקדש".

בשנים האחרונות הקים הרב בורשטיין את "מכון פועה" לפוריות ורפואה על-פי ההלכה, אשר שם לו למטרה לתדרך אנשים עם בעיות פוריות בצדדים הרפואיים הלכתיים.


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עכשיו 1993

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: הר הבית ירושלים
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות