לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

מכון סובייטי חוקר התקוממויות הגיטאות


מאת: נוח זבולוני
פורסם: חרות | חינוך * תרבות * ספרות * נוער (עמוד 4) - 07/05/1963 (יום שלישי)
במכון ללימודי המרקסיזם והלניניזם ברוסיה הסובייטית, קיימת מחלקה מיוחדת לחקר מעשי הרצח של הגרמנים במלחמת העולם השניה. בראש המחלקה עומדים שני היסטוריונים רוסים צעירים, ולנטין טמין בן ה-38 ואלכסנדר סינלניקוב בן ה-24.

בעיתונות הפולנית פורסמה שיחה עם שני המדענים האלה, שסיפרו כי מתוך עבודתם בחקירת עדים ומסמכים נתגלו פרטים חדשים על הגיטאות של ריגה, וילנה, טרנופול, לבוב (למברג), מינסק וערים אחרות שברוסיה. כן נודעו פרטים חדשים על המרד במחנה ההשמדה סוביבור בפולין.

מתוך המסמכים שבידי המלומדים הרוסיים נודע כי גם בגיטו ריגה הייתה קיימת מחתרת יהודית מסועפת וחזקה שגרמה לכובש הגרמני אבדות כבדות. מהתעודות שנמצאו בארכיוני הביון הגרמני בריגה, נודע כי בראש המרד בגטו זה עמד הלויטננט היהודי הסובייטי ממשמר הגבול בוריס (דב) סלומונוביץ (בן שלמה) פיסמנוב שהיה ידוע בגיטו ריגה בכינוי קרווצ'נקו.

המרד במחנה ההשמדה סוביבור

על מחנה ההשמדה סוביבור עומדים טמין וסינלניקוב להוציא ספר מיוחד ובו פרטים רבים על המרד שהתחולל ע"י השבויים שבראשו עמד הקצין היהודי אלכסנדר פיצ'רסקי דמות ידועה בין היהודים והרוסים. הוא העיד באחרונה נגד 10 האוקראינים שנידונו למוות ונורו, על שהגישו עזרה לגרמנים בהשמדת 15 אלף היהודים בתא הגזים של סוביבור.

העבודה במחלקה זו נעשית בשלושה כיוונים. 1. עמדת הכובש הגרמני לגבי חיסול העם היהודי, 2. המרד היהודי בגיטאות ובמחנות המוות, 3. השתתפות האוכלוסיה היהודית במאבק ובמלחמה נגד היטלר ומשטרו על אדמת ברית-המועצות.

יהודים בצבא האדום

למרות שהאוכלוסיה היהודית בברית-המועצות בשנת 1939, תפסה את המקום השביעי (מתוך 170 מיליון תושבים, מנתה האוכלוסיה היהודית 3 מיליון ו-200 אלף) - עומדים היהודים ברוסיה הסובייטית במקום החמישי בקבלת אותות ועיטורים עבור מעשי גבורה במלחמה זו, ראוי לציין כי לאמיתו של דבר מנתה האוכלוסיה היהודית באותה שנה בברית-המועצות לא 3 מיליון ו-200 אלף, כי אם קרוב לשני מיליונים, וזה משום שבמקומות שנכבשו ע"י הגרמנים ברוסיה לא התגייסו לצבא הסובייטי וכן לא הצליחו לברוח משם. לפי המספר הרשמי שרתו בצבא האדום חצי מיליון יהודים, ז.א. יותר מ-70 אחוז של הגברים היהודים שהיו מסוגלים לאחוז נשק. מהם היו קצינים גבוהים - גנרלים, פולקובניקים וקצינים בדרגות יותר נמוכות. כולם הצטיינו ולחמו בחרוף נפש נגד הפולש הגרמני.

מעשי גבורה אגדיים

ראוי להזכיר כמה מהם שהתפרסמו בשעתם בקרבות נגד הגרמנים והם: הטייס היהודי קיפטאטא שהפיל את עצמו עם מטוסו על מחנה גרמני ועשה בשם שמות; גבורי ברית-המועצות אליעזר פפרניק, מוניה אטשרט, וולף רימסקי שהתעטפו ברימונים והפילו את עצמם מתחת הטנקים הגרמנים; גיבור ברית-המועצות איסאק (יצחק) אהרונוביץ (בן-אהרן) אירזין שנפל עם אוירונו בתוך טנקים וארטילריה גרמנית; גבור ברית המועצות מיכאל פלוטקין שהפציץ בשנת 1941 את ברלין, שטטין גדאנסק (דנציג) וערים אחרות; הפולקובניק זינובבי סמואלוביץ (בן שמואל) שכטמן; ארסני מויסיביץ ראטקין שעל שמו נקראת אנית מלחמה שפעלה בים השחור; הפודפולקובניק וינוקור - עמד בראש הבריגדה שתפסה את הפילדמרשל פאולוס ואת מטהו; בראש גדוד של קוזקים עמד היהודי יפים (חיים) פופב, שהטיל מורא ופחד על הגרמנים; ישראל פסינוביץ היה רב החובל של צוללת ואחרים.

בראש המתקיפים את המצודה הידועה של בריסק דליטא עמד הקצין היהודי יפים (חיים) מויסיביץ (בן-משה) פומי וכן הצטיינו הגנרלים דוד דרגונסקי וקרייזר.

החוקרים הרוסיים עומדים לפרסם בקרוב חומר רב על העלילות רבות הגבורה של היהודים במלחמת העולם השניה.



צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חינוך * תרבות * ספרות * נוער 1963

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: Maskavas iela, ריגה, לטביה (גטו ריגה) | Skobelevskaya square, מוסקבה, רוסיה (Institute of Marxism-Leninism (Marx-Engels-Lenin Institute) (משוער)) | סוביבור, פולין (מחנה הריכוז סוביבור)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות