לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

ליובל ה "אנציקלופדיסטים"


מאת: נח זבולוני
פורסם: חרות | ספרות ואמנות - חרות (עמוד 6) - 18/10/1963 (יום ששי)
השנה חגגו את יובל ה-250 של דני דידרו מהוגי הדעות החשובים של צרפת ומראשוני האנציקלופדיסטים הצרפתיים, חגיגות ליובלו ה-250 נערכו בעיקר בארצות המרכסיסטיות שאימצו את דעותיו, השקפתו ותורתו האתאיסטית.

דני דידרו נולד ב-5 באוקטובר בשנת 1713 בעיר הצרפתית לנגר (Langres), אביו היה בעל מלאכה אמיד, את ראשית השכלתו קיבל בבית ספר ישועי, המשיך להשתלם בפריז, בה שינה את השקפותיו הדתיות והסוציאליות, והתחיל להטיף נגד המלוכה, הדת והכנסיה הקתולית. חיבר הרבה ספרים, כ-40 בערך, ביניהם את הספר "הירהורים פילוסופיים" (1746) והספר "טיולו של ספקן" (1747), ספרו הראשון "הרהורים פילוסופיים" הועלה על המוקד לפי החלטת הפרלמנט הצרפתי בשל הכפירה שבו. בשנת 1749 הופיע ספרו הנודע "איגרת על העוורים, תורה לפיקחים" שבעטיו הוא נדון באותה שנה למאסר ואחרי ישיבה של 4 חודשים בכלא ונסן שוחרר והתחיל יחד עם בני סברו כמו ד'לאמבר, וולטר, מונטסקייה, רוסו, ביפון, הולבך הלוציוס ואחרים, להכנת האנציקלופדיה הצרפתית היא "האנציקלופדיה של מדע אמנות ומלאכה" (ב-28 כרכים, 1751-1772).

גם באנציקלופדיה שלו הטיפו דידרו וחבריו נגד המלוכה, הדת והכנסיה, והיא עוררה התנגדות חריפה של הממשלה הצרפתית והותיקן. בשנת 1758 הטילו השלטונות בהשפעת הכנסיה חרם עליה, ודידרו וחבריו היו נאלצים להמשיך את הופעת האנציקלופדיה "באופן בלתי ליגלי", וכך גרמה האנציקלופדיה של דידרו סבל לעובדיה.

מחוץ לאנציקלופדיה וספריו שהזכרנו לעיל, חיבר דידרו גם מחזות ורומנים פילוסופיים "ז'ק הפאטאליסט", "הנזירה", "בן אחיו של ראמו" ו "שלטונם של קלאודיוס ונירון" המסות ההיסטוריות שבכולם הוא מוקיע את שלטון הכנסיה והדת, בתקופה ה-18. היה מן הראשונים שחיברו מחזות דרמטיות וטרגיות, השפעתו בעיקר הייתה ניכרת דווקא לא בארצו אלא בגרמניה השכנה, והשפעתו הייתה רבה על לסינג ושילר.

עתה חוגגים את יובלו ה-250 להולדתו, ונראה שגם עד היום לא כולם השלימו עמו ועם ספריו, עובדה שחגיגות אלו נערכות בעיקר בארצות המרכסיסטיות ... לפי החלטת "ועד השלום" העולמי - פעולתם של הארצות הקומוניסטיות.

צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות ספרות ואמנות - חרות 1963

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: 284 Rue Saint-Honore, 1e, פריז, צרפת (Eglise Saint-Roch - הכנסיה בה נמצא קברו של דידרו)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות