לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

החודש מלאו עשרים שנה להשמדת יהדות לטביה


מאת: נח זבולוני
פורסם: חרות | חרות - עמוד פנימי - 22/11/1963 (יום ששי)
מיון מהיר:
גיטאות
נאצים
מאמר
1963
בראשית חודש זה מלאו 20 שנה לחיסול גטו ריגה שהיה הגדול ביותר בלטביה! עם חיסולו הקיץ הקץ על ישוב מפואר זה.

בשני בנובמבר 1943, חצי שנה אחרי המרד המזוין בגטו ורשה, עוד ב-21 ביוני 1943, ניתנה הוראה ישירה מאת היינריך הימלר להתכונן לחיסולם של כל הגיטאות שבמדינת "אוסטלאנד". עוד קודם לכך - בעזרתם של יו"ר היודנראט בריגה מקס ליזר ומקס ונט ועוזריהם הר, שולץ קאסל פרל ופרנקנברג - חוסלו חברי המחתרת היהודית בגיטו ריגה בטרם הספיקו להכריז על המרד המזויין.

לא הספיקו להכריז על המרד בגיטו

חברי המחתרת, שכנראה שהלשינו עליהם או שהייתה בגידה מבפנים, הוצאו מן הגטו באוטובוסי-משא, הנשק הנסתר שלהם נתגלה ונלקח ע"י הגרמנים. המוכשרים לעבודה הועברו קבוצות קבוצות למחנה מיוחד שהוקם ליהודים בפרבר של ריגה, שנקרא "קייזר-וואלד", שנהפך במרוצת הזמן למחנה המרכזי של כל יהודי הארצות הבלטיות.
בגטו נשארו רק זקנים, חולים, נשים וטף מבין יהודים שהובאו מגרמניה, אוסטריה וצ'כיה.
ב-2 בנובמבר 1943, נכנסו לגטו הגרמנים מלווים ע"י עוזריהם, ואיתם הבוגדים הרוסים ממחנה הגנרל וולסטוב, והלטבים האנטישמיים. הם חדרו בצעקות איומות וגרשו את כל היהודים. הזקנים והחולים הוצאו מבתי החולים וילדים עד גיל 16 יחד עם אמותיהם. בפעולה זו השתתפו קצינים גבוהים של הגסטפו בראשותם של מפקד שרות הביטחון של המשטרה והראש לעניינים יהודיים של אוסטלאנד, הד"ר לנגה.

מחסל גטו ריגה מתגורר עכשיו במצרים

מפקד גיטו ריגה רושמאן, הנמצא עתה במצרים, החל במיון האנשים מי למוות ומי לחיים לעוד לכמה שבועות ... זקנים, נשים וטף, נשלחו שמאלה; למוות. לכל אחד מהם הוצגה רק שאלה אחת: מה מקצועו? הפרופ' למוסיקה מץ מריגה ענה על שאלה זו כי הינהו סנדלר, כי כבר הרגיש שלנאצים אינם דרושים כנרים או פסנתרנים. אולם רושמן שהכירו, חקר אותו וכאשר הפרופ' התבלבל בתשובתו, תקע רושמן המרושע זה העוסק עתה בהסתה נגד ישראל במצרים, את אגרופו בפניו של הפרופ', באמרו: אתה תלך שמאלה, אם אינך יודע את מקצועך ... הנידונים למוות כלומר אלה שהועברו שמאלה, נשלחו באוטובוסים והושמו ברכבות ומשם הועברו לפולין לטרבלינקה. באותו יום הועברו 2300 נפש שהם היו הפליטה של יהודי ריגה.

ב-15 לאוקטובור 1943 עוד הובאו לגטו ריגה 400 יהודי דוינסק שנשארו לפליטה, מעיר ואם בישראל שהתפרסמה ע"י גאוניה וגדוליה כמו ר' מאיר שמחה הכהן זצ"ל והגאון הרוגצ'ובאי זצ"ל. גם יהודי דוינסק חוסלו באותו יום מר ומריר.

שמות חברי המחתרת

המרד המזוין בגיטו ריגה לא יצא לפועל עקב הלשנה או בגידה מבפנים, אולם שמות חברי המחתרת חרוטים על הלוח, שהוקם לזכרם, ביניהם רבים חברי הצה"ר ובית"ר שבעיר זו עמדה עריסתה של תנועת בית"ר, והם: מאני-גני, לוצובה, אדגאר טרוק, ז'ורג יעקובסון, ציפוב, ליטמן, אוווסיי (יהושע) אוקון, פייקין, האחים רבינוביץ, יעקב ליברמן, שאכל, דייטש, ביילה המבורגר ובעלה, באך, רובוביץ, חיים פריידברג, לוי, האחים ברוכמן, י. שניידר, קלמן, האחים בלסקי, בוטוינקין, פאליי מיכלסון, האחים גרושקה, פישר, צרלי קון, יאשה יבלסון, הילד בן 14 שהצטיין בגבורתו ובאומץ-ליבו - אברהמקה, האחים כהן, דוננמן, ארבעת האחים וולק, קפלן, באלין, האחים אלטהויז, משה לאט, הילד הופמן, שטיין, ברונה גולדברג, שפירא, יאשא דרייף, שרמן, שמעיהו שוץ, הירש זגובולוב, מאטל (מרדכי) גאמרונה, ואחרים שחוסלו לפני שהספיקו להכות באויב.

מ-95 אלף יהודי לטביה הושמדו יותר מ 85 אלף בלטביה גופא, והיתר הצליחו לברוח וניצלו.

חלקם של הלאטבים בהשמדת יהודים

ללטבים יש חלק גדול בהשמדת יהדות ארצם. הם הוציאו מתוכם את אחד מגדולי הנאצים והוא אלפרד רוזנברג, שלמד גם באוניברסיטת ריגה. חברו של רוזנברג, אוסקר אנגלוס, מחסל יהדות אסטוניה המסתתר אי שם בשוודיה ומתפרנס מעיתונות מכתיבת זכרונותיו. בספרו שהופיע באחרונה הוא מציין כי הוא ואלפרד רוזנברג, חברו מנעוריו שנידון בנירנברג למוות והוצא להורג, היו עוד בילדותם שונאי היהודים. הם הסיתו את המורים ואת חבריהם התלמידים בבתי הספר בלטביה נגד היהודים, והוא מוסיף, כי את עבודת הגמר שעבורה קיבל אלפרד רוזנברג את התואר ד"ר, עשה באוניברסיטה של ריגה כמחקר על הקמת תכנית של קרמטוריום ...

בחודש זה נזכיר את יהדות לטביה, על גדוליה, רבניה, ישיבותיה, בתי הספר ובעיקר את הנוער היקר שלה, שחוסל לפני שהספיק להכות באויב.

צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד פנימי 1963

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: Maskavas iela, ריגה, לטביה (גטו ריגה)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות