לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

אנדרטה לזכר יהודי לובלין


מאת: נח זבולוני
פורסם: חרות | חרות - עמוד פנימי (עמוד 4) - 26/11/1963 (יום שלישי)
מיון מהיר:
לזכרם של 300 אלף יהודי לובלין והסביבה הוקמה בימים אלה אנדרטה וכן נערכה אזכרה פומבית במקום, שאליה באו בין היתר קומץ יהודי המקום, שמהווים את "שארית הפליטה", ומפוזרים בעיירות הסמוכות, - על כך מוסרת העיתונות הפולנית.

האנדרטה המיוחדת במינה, נעשתה מברונזה ועליה חרותו באידיש ובפולנית המלים:
"בכל אפר אני מחפש את קרובי".

הככר שבה עומדת האנדרטה, ברחוב ע"ש הגבורה היהודית, בת לובלין, שלחמה בנאצים ח. סויצקה-שפירא, הייתה פעם מרכז החיים היהודיים בלובלין והסביבה. מקהילה שמנתה - 46 אלף יהודים. נשארה עתה רק אנדרטה לזכרם.

ב-9 בנובמבר 1942 לפני 21 שנה חיסלו הגרמנים את גיטו לובלין. מספר הקרבנות היה קרוב ל-300 אלף, יהודי לובלין והסביבה. לזכרם נבנתה כעת אנדרטה בלובלין, שאליה באו, כאמור, מעט מאוד יהודים. גם הנואמים בה היו בעיקר פולנים, חבר הסיים הפולני פאול דומבק, שבעצמו עבר את שבעת מדורי גיהנום של מיידנק, עמד בנאומו על חלקן של המרידות בגיטאות ורשה, ביאליסטוק ואחרים במלחמה בגרמנים. במיוחד הדגיש את גבורתם של הפרטיזנים היהודיים, שתרמו רבות למפלתו של ההיטלריזם.

בין היתר גם ציטט את הדו"חות על ה "ארמיה לודובה" [ * ] שמסרו על האבידות של הגרמנים במרד גטו ורשה. הוא ציין לשבח את הפרטיזן שמואל יגר ופלוגתו. כן הזכיר כי גם בראש ה "ארמיה לודובה" עמדו מפקדים יהודיים, כגון אלכסנדר סקוטניצקי דוצנט מאוניברסיטת למברג, שבא משורות הפרטיזנים של גטו פינסק.

פרופ' ב. מארק מנהל המכון היהודי ההיסטורי בורשה, עמד על תרומתה של יהדות לובלין, שהייתה פעם "עיר ואם בישראל". אחרי נאומו של ב. מארק, גילה חבר הסיים הפולני פאול דומבק, את האנדרטה, לקול נגינת התזמורת הצבאית, פלוגת חיילים ירתה מטח יריות כבוד, ואלוף ג. בולקוביאק העלה את זכרם של הגיבורים שנפלו.

בין זרי הפרחים שהניחו על האנדרטה בלט זהו של הצירות הישראלית בורשה.

הערות: * ארמיה לודובה = צבא העם, מחתרת פולנית קומוניסטית שפעלה נגד הנאצים.


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד פנימי 1963

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: Lubartowska, לובלין, פולין (Square between Lubartowska and Swietoduska (משוער) - האנדרטה לזכר יהודי לובלין (עד שנת 2006))
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות