לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

אין יורש למשיח


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | עכשיו (עמוד 11) - 13/06/1994 (יום שני)
האדמו"ר מלובביץ, רבי מנחם מנדל שניאורסון, שנפטר אתמול ניו-יורק, נחשב לאחד מגדולי המנהיגים של היהדות בארה"ב ושל היהדות החרדית בעולם. עם זאת, בהיותו חשוך בנים, לא העמיד לעצמו ולחסידיו יורש בשיעור קומתו.
יש להניח שבתום תקופת האבל, תיסחף חסידות חב"ד למאבק ירושה חריף על אחת מעמדות ההשפעה החשובות בעולם היהודי.


הרבי מלובביץ', הוא מנחם מנדל שניאורסון, החל לכהן כאדמו"ר בשנת 1950, לאחר שחותנו, האדמו"ר הקודם מלובביץ, רבי יוסף יצחק שניאורסון, נפטר. מבית מדרשו באיסטרן פארקויי 770, בשכונת קראון הייטס בברוקלין בניו-יורק, הנהיג את תנועת חסידי חב"ד בעולם, ובכלל זה בברה"מ הקומוניסטית ושלח שליחים ומשפיעים רוחניים לכל הקהילות היהודיות ובכלל זה לארצות מצוקה. הוא הקים תנועה אדירה, שקירבה המונים אל היהדות.

רבי מנחם מנדל שניאורסון היה מצאצאי ה "צמח צדק", האדמו"ר השלישי לבית חב"ד. תנועת חב"ד הוקמה ברוסיה על ידי רבי שניאור זלמן מלאדי, בעל "התניא", והיא שמה את הדגש על החינוך, כפי שהדבר בא לידי ביטוי בראשי התיבות של שמה, שהורכב מהמלים חכמה, בינה ודעת.

הגחלת היהודית

האדמו"ר נולד ב-1902 ביקטרינוסלב באוקראינה. אביו, רבי לוי יצחק שניאורסון, היה רבה של הקהילה היהודית בעיר זו. למד תורה מפי אביו, ובשנים 1940-1928 רכש השכלה כללית ולמד באוניברסיטת ברלין ובפוליטכניון בפאריס. ב-1941 הגיע לארה"ב, ושם סייע לחותנו, שכיהן כאדמו"ר של חב"ד.

הוא פיתח את רשת מוסדות החינוך של חב"ד בכל הקהילות היהודיות. חסידי חב"ד המשיכו ללמוד תורה בבריה"מ הקומוניסטית וכך שמרו על הגחלת היהודית, כשמדי פעם מצליחים להגיע אליהם שליחיו של האדמו"ר. כן קיימו קשרים חשאיים עם יהודים בארצות מצוקה, ובכלל זה במדינות ערב ומדינות מוסלמיות אחרות. גולת הכותרת של הפעולה בישראל היתה הקמת כפר חב"ד.

בית מדרשו היה פתוח לכל יהודי, והפך ברבות ימים למרכז רוחני רב-מימדים שרבבות היו פונים אליו. האדמו"ר נהג לקבל את אורחיו לשיחות התייעצות על נושאים שונים המעיקים להם. בין האורחים שביקרו אצלו היו הנשיא השלישי של ישראל, זלמן שזר, שהיה חסיד חב"ד, שרים, חברי כנסת ואלופי צה"ל.

תנועת חב"ד בארץ נחשבה שנים רבות לתנועה בלתי-מפלגתית ורבים ממנהיגי המפלגות נהגו לחוג עם חסידי חב"ד את "חג הגאולה", בכפר חב"ד. הדלקת נרות שבת, חלוקת מצות שמורות ועוד ועוד.

תנועת חב"ד פעלה רבות, במיוחד בצה"ל ובכוחות הבטחון והרבתה בכך בימי קרבות במלחמות ישראל. בין השאר הפעילו את "טנק המצוות" במקומות פומביים ובחוצות הערים.

"ליקוטי שיחות"

האדמו"ר עצמו היה מופיע בשיחות בבית מדרשו, וכן נהג לפרסם את שיחותיו בחוברות "ליקוטי שיחות" בכמה שפות, וכן במודעות גדולות בעתונים. מדי פעם אף קיים שיחות טלפוניות ממושכות להתוועדויות שלחסידיו בכפר חב"ד בארץ.

בשנים האחרונות החל לשים את הדגש על הציפיות לביאת המשיח ולגאולה שלימה, ועל רקע זה החלו חסידיו לפרסם כרזות ענק בנוסח "היכונו לביאת המשיח". ברבות הימים החלו חלק מחסידיו להתייחס אליו כאילו הוא עצמו יהיה המשיח. ויכוח זה גבר כאשר לקה בשבץ מוחי לפני למעלה משנה והאדמו"ר עצמו, שתש כוחו, לא התערב יותר בוויכוח על נושא זה בין חסידיו.
ויכוח זה החריף את חילוקי הדעות בינו לבין הרב אליעזר מנחם שך, מנהיג "דגל התורה", שיצא נגד המגמות המשיחיות של חב"ד.

ביום חמישי שעבר נמסר על החמרה במצבו של הרבי לאחר שכליותיו חדלו לתפקד. אולם ביום ששי הודיעו מזכיריו של הרב שהרופאים הצליחו לבצע טיפול רפואי להחזרת כליותיו לתיפקודן. שמותיהם של יורשים אפשריים לרבי עלו פה ושם, בתקופה האחרונה שלפני מותו, אך עד כה היו אלו רק שמות. איש אינו מתקרב עדיין לרמת האמון והערצה שרחשו חסידי חב"ד לרבם. את השמועות כאילו הרב גרונר, מזכירו של הרביי מלובביץ', מנהל את חב"ד מאז נפל הרבי למשכב, ביטלו החסידים כלאחר יד. כל עת גסיסתו של הרבי נערכו והמתינו החב"דניקים לקרב הירושה הבלתי נמנע, שישנה קרוב לוודאי את פני חסידותם. אם כי, כדרכם, כל העת היו אופטימיים ואף לא שללו את האפשרות שיקרה נס שיציל את הרבי ויחזיר אותו לאיתנו.

סוד הגדולה

מה היה סוד כוחו וגדולתו של הרבי מלובביץ', שחסידיו עשאוהו לבולט שבמנהיגי היהדות החרדית, גדול אפילו מהאדמו"רים הקודמים של חב"ד, וכאשר הקיצוניים שבהם אף ראו בו את המלך המשיח? ביום הולדתו ה-85, לפני כשש שנים, יצאו חסידיו מכליהם לחוג את יום הולדתו, למדו 85 משניות בעל פה, וכל אחד מהם קיבל עליו 85 פעילויות נוספות לאלו שהוא עושה כרגיל. בסנט האמריקאי נערכה חגיגה, בנוכחות הנשיא דאז, רונלד רייגן. הרבנים הראשיים דאז, אברהם שפירא ומרדכי אליהו, אישים תורניים נוספים ואישי ציבור, בתוכם נשיא המדינה חיים הרצוג, ראש הממשלה יצחק שמיר, שר החוץ שמעון פרס, חברי כנסת ואחרים שיגרו מברקי ברכה לרבי.

הרבי מנחם מנדל שניאורסון נולד לפני 92 שנה בעיר ניקולייב שברוסיה, לאביו הרב לוי יצחק שניאורסון, משולשלת "בעל התניא" האדמו"ר הראשון של חב"ד, רבי שניאר זלמן מלאדי, ולאמו הרבנית חנה. בגיל חמש עקר עם הוריו ליקטרינוסלב (לאחר מכן דנייפרופטרובסק) שבאוקראינה, שם מונה אביו לרב העיר.

כבר בילדותו הפליא בחריפותו ובכשרונו, כשנאלץ לנטוש את ה "חדר",שכר אביו מורים פרטיים. המפנה בחיים חל כאשר ב-1923 נפגש עם האדמו"ר החב"די הקודם, יוסף יצחק שניאורסון בעיר רוסטוב שברוסיה. האדמו"ר שם את עינו החדה על הצעיר ובחר בו כחתן לאחת משלושת בנותיו. לאדמו"ר לא היו בנים.

נידון למוות

כעבור ארבע שנים נידון האדמו"ר שניאורסון למוות ב"עוון" הפצת יהדות ברחבי ברית המועצות, אבל ניצל הודות להתערבותם של מדינאים מהמערב, בתוכם נשיא ארצות הברית הרברט הובר. חבר הפרלמנט הלאטבי, נציג אגודת ישראל ר' מרדכי דובין, שמת בתקופה מאוחרת יותר במחנה עבודה סובייטי, נסע במיוחד לברית המועצות והביא את האדמו"ר לריגה, בירת לאטביה. ב-1929 נשא רבי מנחם מנדל שניאורסון את חיה מוסיה, בתו השנייה של האדמו"ר, שהיה הרבי הששי לבית חב"ד.

לאחר החתונה הלך מנחם מנדל ללמוד באוניברסיטה של ברלין, ובאוניברסיטת סורבון בפאריס. ב1941 ניצל מהתופת הנאצית ודרך נס הגיע לארצות הברית. את מושבו קבע בניו-יורק יצא ממנה רק פעם אחת, ב1947, כאשר נסע לפאריס להביא לארה"ב את אחותו, שהגיעה מברית המועצות.

חמיו, האדמו"ר שהגיע לארצות הברית שנה לפניו, מינה אותו ליו"ר הוועד המנהל של ארגון חב"די שהקים, להפצת תורה וחסידות בארצות הברית ובארצות אחרות. לאחר פטירתו עלה רבי מנחם מנדל לכס הנשיאות של חב"ד וכאדמו"ר השביעי של שושלת לובאביץ' הוא מכונה בפיהם פשוט הרבי, או הרעבע.

חב"ד היא יחידה מיוחדת במינה בעולם החסידות. אין הם חובשים "שטריימל" ולבושם אירופי. הם פיתחו שיטה שלפיה מרכז החסידות הוא הרעבע.נוסף להיות המנהיג הרוחני הוא גם מארגן, מכוון ומדריך לכל פעילותם. רק על פיו יישק דבר. הרשות לדרוש בחסידות ניתנה אך ורק לרבי. יתר הרבנים מכונים ה "חוזרים" או ה "משפיעים" את דבריו. בעניינים אישיים-חומריים, בניגוד לאדמו"רים אחרים, נוהגים אדמו"רי חב"ד להימנע מלייעץ לחסידים.

נגד קמפ-דייויד

האדמו"ר שניאורסון נושא את התואר אינג'ינר ימי, ובכך מאשימים אותו מתנגדיו ש "הכניס את יפיותו של יפת באהלי שם". בכשרונו הארגוני הרחיב את מערכת החינוך החב"די וייסד רשת חינוך עצמאית. הוא גם אימץ את הקנאות הלאומית. בניגוד לחותנו, שהיה אנטי ציוני קיצוני, הוא התנגד להסכמי קמפ-דייויד ולוויתור על סיני, ומתנגד להחזרת שטחים תמורת שלום.

את "השליחים" וה "משפיעים" הוא ממנה וקובע את מקום שליחותם. הם רואים את רבם כנציג של כלל ישראל ולאו דווקא של חצר חב"ד. חסידי חב"ד בגלות הם בדרך כלל לויאליים לשלטון שתחתיו הם חיים.

הרבי הורה לחסידיו לחדור גם לבתי ספר לא יהודיים, כדי ללמד את "שבע מצוות בני נח". הוא נהג להכריז על מבצעים בסגנון צבאי כגון "טנק תורה", "צבאות השם" (הנוער של חב"ד), שהיה צועד בל"ג בעומר בחוצות הערים. באחד המצעדים בל"ג בעומר צעד בראש "צבאות השם" הכדורסלן טל ברודי, מה שהרגיז עד להשחית את הרב שך, יריבו של שניאורסון.

חסידי חב"ד עוסקים גם בהחזרה בתשובה ובהפצת ספרי חסידות, בעיקר הספר הקלאסי "תניא", שמודפס במאות מהדורות ומופץ בכל קצווי תבל, לרבות במצרים ובמרוקו. הם מארגנים חגיגות בר מצוה לילדים של חללי צה"ל, יוצאים למבצעי שכנוע עוברים ושבים להניח תפילין ועוד ועוד.

הערצת חסידיו הגיעה עד לכדי כך שלמעשה הכתירו אותו כמשיח, ובכך משכו התקפות קשות של יריביו במחנה החרדי. החסידים החלו להטיף לביאת המשיח. לידי נפל קובץ של חידושי תורה בשם "המלך המשיח והגאולה השלמה", שיצא לאור לפני 12 שנה בשנת תשמ"ג, ש "תהא שנת גילוי משיח" ביום הולדתו ה-80 של האדמו"ר. בהקדמה נאמר שהוא יוצא לאור לרגל שנת השמונים של כ"ק אדמו"ר שליטא מלך המשיח. מודגש שם שזה קובץ ראשון, "ואם יתקבלו הערות לחידושי התורה הנדפסים כאן וחידושי תורה נוספים בעניין המשיח והגאולה, נשמח בעזרת השם להוציא זאת בקובץ שני שייצא לאור". הקובץ השני לא הופיע בגלל מאמר של אחד בשם מ. זליקסון בכותרת "קול מבשר ואומר".

משיח, משיח, משיח

בין היתר נאמר שם "אנו הרי מאמינים שמשיח יבוא, בכל יום. כך אנו אומרים גם בי"ג העיקרים. אם כן המשיח נמצא עתה בגוף גשמי, כי אם הוא לא קיים, הרי אינו יכול לבוא היום. אתה - פנה הרבי לחסיד ואמר – יודע הרי היטב שאינך משיח, ואני יודע בעצמי שאינני משיח ומישהו הרי חייב להיות משיח, אז מה חשוב לך שהרבי מלובאביץ' הוא המשיח. האם יש לך להציע משיח טוב יותר ממנו?".

והכותב ממשיך, כ"ק אדמו"ר שליט"א, שהוא משיח השם, איננו נבחר על-ידי העם. לא עד ידי קביעתם הוא מקבל את המינוי הנכבד, הרבי נבחר על ידיד הקב"ה כמושיעם של ישראל. הרב המשיח אינו זקוק להסכמה כלשהי של אדם בשר ודם ולתפקידו הנוכחי. בקרוב ממש יתגלה כ"ק האדמו"ר שליט"א המלך המשיח בכל פארו והדרו וישכיל וירום ונישא מאוד, עד שיהפוך את כל העולם כולו לעבדו והיתה לשם המלוכה".

כאשר הובאו לידיעת האדמו"ר ז"ל הקובץ והמאמר, הורה לגנוז את הקובץ לאלתר.

דפים בנושא:


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עכשיו 1994

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: דניפרופטרובסק, אוקראינה (יקטרינוסלב - עיר ילדותו של הרבי מלובביץ) | 770 Eastern Parkway, Crown Heights, Brooklyn, ניו יורק (מגורי הרבי מלובביץ’)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות