לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

700 שנה ל "חוקת קליש"


מאת: נח זבולוני
פורסם: חרות | חרות - עמוד פנימי (עמוד 3) - 06/10/1964 (יום שלישי)
השנה מלאה 700 שנה ל "חוקת קאליש" (סטאטוס קאליסקי, 8 בספטמבר 1264) שפורסם ע"י הנסיך הפולני בולסלב "האדוק" מקליש והוא אוסף של חוקים המעניק זכויות ליהודים היושבים בנסיכותו. "חוקת-קאליש", שימשה מלכים ומושלים פולנים, כיסוד לחוקים יהודיים שהם חוקקו לגבי היהודים שבחסותם.

בשנת 1334 אישר המלך הפולני קאז'ימירז' השלישי (הגדול) את "חוקת-קאליש" שהורתה גם על יהודי הממלכה הפולנית המאוחדת, עד שבשנת 1367 הורחב גם על יהודי קרקוב, סאנדומייז' ולמברג (לבוב).

המקור אבד

המקור של "חוקת-קאליש" אבד, אולם העתקות שלו נשמרו בארכיונים שונים ובשנת 1905 הופיע ע"י יאן לאסקי כספר חוקים. בארכיונה של הקהילה היהודית בלמברג נשמר עד מלחמת העולם השניה קובץ של חוקים יהודיים שנחקקו ע"י מושלים ומלכים פולניים וביניהם גם "חוקת-קאליש" שאושרה בשנת 1676 ע"י המלך הפולני יאן סובייסקי.

חוקרי "חוקת-קאליש" מדגישים כי היסוד לחוק זה שימשו החוקים היהודיים שנחקקו בארצות אחרות.

פולין שהייתה בשעתה מפוצלת ומסוכסכת והרוסה ע"י הטאטארים, נזקקה לכח אדם במסחר, בתעשיה ובמלאכה וכן להון זר, ולכן עודדה את הגירת היהודים לארצה. היהודים שנרדפו אז בארצות מערב אירופה, ראו ב "חוקת קאליש" כעין עידוד ומקלט. יהודי מערב אירופה שהיו למודי נסיון של רדיפות גזעיות ביקשו ערבות לבטחונם האישי והכלכלי. חוקרי "חוקת-קאליש" גורסים כי זאת הייתה הסיבה העיקרית להקלות יתר שניתנו ליהודים ב"חוקת קאליש".

רכושו הפרטי של המלך

"חוקת קאליש" מורכבת מ-36 סעיפים והיא גם דנה ביחסים בין היהודים לשכניהם הנוצריים (יחסי כלכלה, חברה ובטחון חייהם וכן בחופש תרבותי ודתי). אחד מהיסודות העיקריים של החוק קובע כי היהודים נמצאים תחת חסותו האישית של הנסיך או המלך, ז.א. הם כעין רכושו הפרטי שלו ... והוא הנסיך או המלך ערב ואחראי לבטחונם ורכושם. על היהודים לא היה חל המשפט הפדראלי כי אם החוק של הנסיך או המלך שב"כ היה מושל המחוז.

"חוקת-קאליש" הטילה עונשים חמורים על פציעת יהודי ע"י נוצרי. פרט לעונש הכספי שהיה מגיע לנחבל היה החובל משלם קנס לאוצר הנסיך. לרוצח יהודי היה צפוי עונש חמור ורכושו הוחרם לטובת הנסיך.

עונש על עלילת דם

על הריסת וחילול בית קברות חל עונש חמור. על ידיית אבן לבית הכנסת נענש הזורק בשתי אבנים (דהיינו 64 פונט) לטובת המושל. ב "חוקת-קאליש" נאמר בפירוש שמי שיקח ילדים יהודים בניגוד לרצון הוריהם לשמד יבוא על ענשו. על "עלילת דם" ייענש המעליל בעונש חמור. החוק אומר שבאם נחשד יהודי בשימוש בדם נוצרים לצרכים דתיים עליו להביא עדים יהודים ונוצרים במידה שווה.

שופט יהודי

כשופט במשפט בין יהודים ונוצרים משמש המושל המחוזי נאמר בחוק. ובמשפט בין יהודים לבין עצמם ישמש שופט שיתמנה ע"י המושל והוא נקרא "השופט היהודי". בסכסוך שבין יהודים אפשר גם להביא להכרעה בפני בית דין רבני.

13 סעיפים של "חוקת קאליש" דנים בענייני הלוואות, רבית, משכנתאות. ראוי לציין כי החוק לא הגביל את גובה הריבית והכל בכדי לעודד את היוזמה היהודית. ובאחד מסעיפי החוק נאמר כי אין לאסור יהודים בעוון זיוף מטבעות כסף.

מלכי פולין רצו לעודד הגירת יהודים שהיו כבר אז מפורסמים בכשרונותיהם הפיננסיים, כדי לפתח את פולין. זה היה המניע העיקרי לחקיקת החוקים היהודיים, בשל לחץ הכנסיה הקאתולית ועקב ירידת קרנם של מלכי פולין לא הוגשם החוק במלואו, אולם שימש יסוד ועידוד להגירת היהודים לפולין לפני 700 שנה.

צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד פנימי 1964

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: קאליש, פולין
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות