לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

סערה על מקום מנוחות בירושלים


מאת: נח זבולוני
פורסם: חרות | חרות - עמוד פנימי (עמוד 3) - 26/10/1964 (יום שני)
מועצת בתי העלמין בירושלים, שימשה כנושא שהסעיר בישיבות האחרונות את מועצת העירייה וועדת הכספים שלה.

הויכוח הסוער התנהל בקשר להמשך עבודתה של מועצת בתי העלמין, שמאז שנתמנתה לפני שנתיים, לא הראתה רוח חיים ולא הצליחה להשתלט על תריסר חברות קדישא השונות הפועלות בבירה.

בראש מועצת בתי העלמין הועמד איש המפד"ל סגן ראש עיריית ירושלים, מר משה גבירצמן. מטרתה הייתה להסדיר את ענייני הקבורה בעיר ולמנוע שערוריות ציבוריות ובזיון מתים, כפי שזה נתגלה בכמה מקרים, כאשר נמצאו חלקי גופות חשופים, עקב סדרי קבורה לקויים.

לפי תביעתו של מר אברהם אקסלרוד מסיעת תנועת החרות במועצה, נערך בירור יסודי בנידון וועדת הכספים של העירייה דנה בנושא.

ראש העיריה מודה בכשלון

ראש העירייה מר מרדכי איש שלום נאלץ להודות בכשלונה של מועצת בתי העלמין, אולם טען כי העיריה איננה יכולה לעשות בענייני הקבורה לאחר ששר הדתות עמד על הקמת גוף חדש הנקרא "מועצת בתי העלמין" והוא האחראי להרכבה. ראש העיר הוסיף כי שר הדתות סירב להעניק לעירייה זכויות לפעול ישירות להסדרת הקבורה בירושלים.

מר משה גבירצמן, יו"ר מועצת בתי העלמין, טען להצדקתו שלא הייתה לו אפשרות להפעיל את מועצת בתי העלמין, כי על אף העובדה שהמועצה שמונתה ע"י שר הדתות לא היה לה תוקף חוקי, היא לא יכלה לנקוט באמצעים נגד תריסר חברות הקדישא המתחרות בעיר בלי שתהיינה לה סמכויות לכך.

סוף סוף פרסום ב "רשומות"

לאחר מו"מ ממושך וקשה עם משרד המשפטים והתערבותו של היועץ המשפטי הוענקו באחרונה סמכויות חוקיות למועצת בתי העלמין שפורסמו ב "רשומות". בהתאם לתקנות אלו, תוכל מועצת בתי העלמין לפקח על חברות הקדישא, על סדרי פעולותיהן על תעריפי הקבורה והצבת המצבה, כן תוכל הנהלת מועצת בתי העלמין לפזר באישורו של שר הדתות כל חברה קדישא שלא תציית להוראותיה של מועצת בתי העלמין.

חברות קדישא מחרימות

בויכוח הער שהתנהל בוועדת הכספים ובמועצת העירייה טענו רוב המשתתפים שהבעיה החוקית שימשה אמנם אבן נגף שהוסרה עתה, אולם יחד עם זה הביעו ספיקות אם היו"ר הנוכחי של מועצת בתי העלמין, מר משה גבירצמן, יוכל להפעיל את סמכויות המועצה נגד חברות הקדישא ש "תקיפים" מכל העדות השתלטו עליהן והן מחרימות במאורגן את מועצת בתי העלמין ומזלזלות בהוראותיה.

מר אברהם אקסלרוד פנה בקריאה גלויה ונרגשת למר גבירצמן וביקש ממנו שיתפטר מתפקידו. בין היתר אמר מר אקסלרוד:
"אם נגזר מפי הגבורה או ממשרד הדתות להבדיל, שדווקא איש מפד"ל יעמוד בראש מועצת בתי העלמין הרי אין לי התנגדות לכך, אולם הכרח שיהיה זה עסקן ציבורי תקיף אשר יודע לשלוט ולהשליט חוק וסדר. על אף יושרו הצבורי של מר גבירצמן אין כל סיכוי שיעלה בידו להטיל את מרותה של המועצה לבתי העלמין על חברות הקדישא, אפילו בעזרת הסמכויות החוקיות שהוענקו לה. הכרח שמר גבירצמן יקיים את הבטחתו ויבקש משר הדתות למנות יו"ר למועצת בתי העלמין ולא מעסקני מפלגתו לתפקיד זה".

חוסר מקום

ראש העיר מר מ. איש-שלום אף הוא יצא באזהרה חמורה על המצב השורר בבתי העלמין הישנים בעיר, ראש העיר טען שעוד מעט ולא יהיה מקום לקבור את מתינו. מקומות הקבורה בבתי העלמין הישנים נתמלאו ואילו בית העלמין החדש שאותר מאחורי מושב עמינדב סמוך למרכז הרפואי בעין כרם, עדיין לא נעשו בו עבודות ההכנה הראשוניות כדי להכשירו ליעודו.

ראש העיר הוסיף כי השטח בן 500 הדונם של בית העלמין החדש אמנם נרכש ע"י העיריה, אבל יהיה צורך בכמיליון לירות לפחות כדי לסלול כביש גישה לתכנן את בית העלמין.

גם ראש העיר הודה שבסמכויות חוקיות גרידא לא סגי והכרח להשיג מנהל בשכר בעל שיעור קומה, שיוכל להשתלט על המצב.

גם חברי המועצה האחרים הביעו את חרדתם והביעו את ספקותם אם מועצת בתי העלמין בהרכבה הנוכחי תוכל להשתלט על חברות הקדישא השונות.

דפים בנושא:


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד פנימי 1964

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: כיכר ספרא 10, ירושלים (רחוב יפו 2 - כיכר צה"ל - עיריית ירושלים עד לשנת 1993) | מושב עמינדב | רחוב יפו 22, ירושלים (מועצת בתי העלמין בירושלים)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות