לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

גירסה מזרח גרמנית על פרשת טיבועה של אנית המעפילים "סטרומה"


מאת: נח זבולוני
פורסם: חרות | חרות - עמוד פנימי (עמוד 5) - 31/03/1965 (יום רביעי)
אנית המעפילים "סטרומה" הוטבעה על נוסעיה ע"י הגרמנים ולא ע"י הבריטים - מוסר משרד החוץ של מזרח גרמניה ב "ספר הלבן" שיצא לאחרונה והנושא את השם "מריבנטרופ עד אדנאואר".

"סטרומה", אונית המעפילים שטובעה לא הרחק מעיר הנמל התורכית איסטנבול, הפליגה בשנת 1942, מרומניה הכבושה ע"י הגרמנים לארץ ישראל ובה יהודים יוצאי ארצות הבלקן. בפברואר 1942, מגיעה "סטרומה" המניפה דגל פנמה לעיר הנמל איסטנבול שבתורכיה, שלטונות החוץ אינם מתירים לאוניה להיכנס למים הטריטוריאליים של תורכיה והיא נאלצת לחזור כלעומת שבאה. כשיצאה מהבוספור טבעה האניה על מאות מעפיליה היהודים.

עד היום הגירסה המקובלת הייתה, שהאוניה טובעה ע"י האנגלים, שלא הרשו את עלייתם של היהודים לארץ מולדתם. לאחרונה פירסם משרד החוץ המזרח גרמני "ספר לבן" על פעולות משרד החוץ של בון ואנשיו, בו הוא מגלה כי במשרד זה שורצים גם עתה נאצים כמו בימי הרייך השלישי של היטלר. בין הגילויים של משרד החוץ המזרח-גרמני ישנו גם פרק על אונית המעפילים "סטרומה". לפי גירסה זו יצאה בסוף 1941 לפי רשיון מיוחד, שניתן ע"י שלטונות הכיבוש הגרמני ברומניה, קבוצה של כמה מאות יהודים מארצות הבלקן באוניה "סטרומה", שבחכירתה עזרו גם הגרמנים.
לפי הוראתו של ראש הריגול הגרמני הנגדי האדמירל קאנאריס, "נשתלו" בין הפליטים, שדרכם הייתה לארץ ישראל, גם מרגלים גרמניים שמטרתם הייתה המזרח התיכון כולו. על פעולותיו של קאנאריס נודע גם לדיפלומטים הגרמניים בתורכיה ובארצות הבלקן שבראשם עמד שגריר גרמניה בתורכיה פון פאפען שהיה ידוע כראש המרגלים במזרח התיכון.

לפון פאפען נודע כי דבר "שתילת" המרגלים בין הפליטים היהודים באנית המעפילים "סטרומה" הסתנן גם לאנגלים, והוא העביר את הידיעה לראש המרגלים קאנאריס. האחרון נתן הוראה לפון פאפען לשים קץ ל "עסק הביש" ע"י טביעת אנית המעיפילים "סטרומה". פון פאפען הורה ליועצו בשגרירות הגרמנית בתורכיה הנאצי מאנפרד קליברן, לבצע את התכנית השטנית. עד כאן הגרסה המזרח-גרמנית.

אגב, בהטבעת אנית המעפילים עסקו גם דיפלומטים גרמנים, אחד מהם בשם מקס בקרלה, ששימש כנציגו של היטלר בסופיה, חי עתה בעיר הגרמנית קרלסרוה ואף מקבל גימלה שמנה ממשלת מערב גרמניה.

בקרלה לחץ על בוריס מלך בולגריה לבצע את תכנית ההשמדה של היטלר גם בקשר ליהודי בולגריה. המלך ודעת הקהל במדינה זו לא נכנעו ללחץ שליחו של היטלר. אולם תחת מסווה של "מחנות עבודה" "הצליח" בקרלה לקבל אישור של מלך בולגריה להקמתם של שני "מחנות עבודה" אחד בסמוביט והשני בפלעווען. במחנות אלה ריכזו כ-12 אלף יהודים ומשם נשלחו כולם לאושוינצים. בקלרה עסק לא רק במשלוח יהודים לאושוינצים אלא גם בהטבעת אניות מעפילים.

אנית המעפילים "סאלונאדור" שנשאה על סיפונה יהודים שברחו מהתופת הנאצי מצאו את מותם בים השחור עם טיבוע האניה ע"י הנאצי בקרלה, שנתן את ההוראה לכך.

צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד פנימי 1965

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: איסטנבול, טורקיה (מקום טביעת אניית המעפילים סטרומה - הים השחור) | Schinkelplatz, ברלין, גרמניה (משרד החוץ של מזרח גרמניה)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות