לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

"אגודת ישראל" קוראת תגר על ד"ר גולדמן

השילומים נסתיימו - המחלוקת החלה


מאת: נח זבולוני
פורסם: חרות | חרות - עמוד פנימי (עמוד 2) - 24/06/1965 (יום חמישי)
במשך השנים שבהן קיבלו "שילומים" מגרמניה היו חילוקי דעות שונים בין הגורמים שנהנו מהכסף. ברם, גורם אחד חשש שמא הגורם השני "יאכל קורצא" ... עכשיו משסתיימת קבלת ה "שילומים" - עשויים חילוקי הדעות לצוף ולעלות לרשות הרבים.

מתברר שד"ר נחום גולדמן, אשר אחד מתפקידיו הרבים הוא יו"ר "ועדת התביעות" ניסה במשך הזמן לדחוק את רגליה של "אגודת ישראל" מקבלת חלקה ב "שלל".

אולם היה חשש שקיפוחה של "אגודת ישראל" עלול להביא לנקמנות מצידה, והיא תפנה לשלטונות הגרמניים ותתלונן בפניהם. על כן חילק להם ד"ר נחום גולדמן את חלקם במשך השנים. עתה מתעוררת מחלוקת גדולה, לאחר שהן גילו שבאחת הקרנות של השילומים הצטברו סכומים גדולים מבלי שזכותם נשמרה בה.

מן הראוי לסקור את הרקע לסכסוך. "ועדת התביעות" שבה מיוצגים "אגודת ישראל", הג'וינט, הסוכנות היהודית, "בני ברית", ועד הקהילות בבריטניה וגופים אחרים, קיבלה מדי שנה בשנה במשך 13 שנות השילומים, 10 מיליון דולר לשנה ממשלת גרמניה. כסף זה היה מיועד לשקם את מוסדות התרבות היהודיים, שנחרבו ע"י הגרמנים בעת מלחמת העולם השניה. מהכסף נהנו מוסדות יהודיים ב-33 מדינות. גם משרד הדתות היה מקבל סכום הגון מ "ועדת התביעות" לשם הקמת בתי כנסת, ישיבות ומוסדות צדקה וחסד בישראל.

בהתקרב סיום השילומים עלה הרעיון ליצור קרן שפירותיה יאפשרו את המשך הפעולות של ועדת התביעות, כמובן בקנה מידה קטן יותר, כדי לא להפסיק את כל הפעולות בבת אחת. הקרן נוצרה אך חברי "ועדת התביעות" לא ידעו את גודל הסכום של הקרן.

לפני שבועות מספר גילה מר משה לויט, יו"ר ומנהל הג'וינט, ששימש כגזבר "ועדת התביעות" כי לרשות הקרן עומד סכום של 15 וחצי מיליון דולר. הודעתו של מ. לויט שנפטר לפני כמה ימים, על הסכום העומד לרשות הקרן הביאה לידי קרע בין אנשי "אגודת ישראל" בועדת התביעות לבין יו"ר הקרן הד"ר נ. גולדמן. הראשונים טוענים כי תמיד הייתה תשובתו של גולדמן לדרישתם להקצבות שונות - אין כסף! ולפתע נתגלה כי הכסף שהיה מיועד לחלוקה בין המוסדות - הוקפא. כן טוענים אנשי "אגודת ישראל" שהם היו המקופחים ביותר מכל הגופים שהשתתפו ב "ועדת התביעות".

המחלוקת היא על מיליון דולר לשנה שהם הפירות של ה-15 וחצי מיליון בקרוב. הד"ר נחום גולדמן הקציב מיליון דולר לשנה עבור "תרבות יהודית" לפי הגדרתו הוא, טוענים ראשי "אגודת ישראל" וממילא הם הם המקופחים בקרן זו.

לפני שבועיים התקיים מושב של ועד הפועל האירופי של "אגודת ישראל", המושב נערך בפריז בו השתתפו ראשי "אגודת ישראל" מאנגליה, בלגיה, צרפת, אוסטריה ושוויצריה. במושב נמתחה ביקורת חריפה על הד"ר נחום גולדמן בשל הקרן, החליטו לעשות "צעד דרסטי" ולהודיע לגולדמן, כי הם עומדים לעזוב את "ועדת התביעות" בשל הקיפוח ולצאת במלחמה גלויה נגדה ונגד ראשה הד"ר נחום גולדמן.

צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד פנימי 1965

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: גרמניה | רחוב ישעיהו פרס 2, ירושלים (מרכז אגודת ישראל) | 1359 Broadway, ניו יורק, ארצות הברית (ועדת התביעות)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות