לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

היו גם כאלה

רופא ליטאי זכה בעיטור גבוה על הצלת ילדי ישראל


מאת: נח זבולוני
פורסם: חרות | חרות - עמוד פנימי (עמוד 4) - 23/07/1965 (יום ששי)
חסידי אומות העולם, שסיכנו את חייהם למען הצלת יהודים מידי הגרמנים, הם מתי מספר ונער יספרם.

ברם, עובדה היא כי מדי פעם מתגלה חסיד אומות העולם שהיה יוצא דופן וסיכן את חייו למען היהודים.

לאחרונה העניקה ממשלת ברית המועצות עיטור גבוה לרופא ילדים ליטאי, הד"ר פיאטרוס באובליס, שהציל מאות תינוקות יהודים בסכנו את חייו בפעולה זו.

הדבר קרה בשנת 1942, בפרבר קובנה שבליטא, הנקרא וויליאמפוליה (סלובודקה), קיים היה בית יתומים שהכיל 300 ילדים נוצריים עד גיל 4. בתקופה זו סבל גם בית היתומים הנוצרי ממחסור במזון ובתרופות. המגפות והמחלות השתוללו במלוא עצמתן. בראש המוסד עמד אז רופא הילדים הידוע הד"ר פיאטרוס באובליס. רופא זה, נבדל מיתר הרופאים בכך שבין יהודי גטו קובנה התפרסם שמו לא רק כרופא מהולל כי אם גם כאדם.

באחד הערבים שמע הרופא דפיקות על דלת משרדו. בפתחו את הדלת נכנסו שתי נשים שהציגו את עצמן בשליחות המחתרת היהודית בגיטו קובנה. אחת מהן הגב' ר. רוזנטל (שנרצחה אחרי כן ע"י הגרמנים) והשניה הגב' ב. ילין. הן ביקשו את עזרת הרופא, בהסתרת ילדיהם של הגברים והנשים המצליחים להתחמק מן הגטו ולעבור לפרטיזנים ביערות הסמוכים. שם אין מקום לילדים. הן ביקשו שהמוסד בו משמש הרופא כמנהל יקבל את ילדיהן תחת חסותו, הד"ר באובליס הסכים לקבל את הילדים בלי להציג תנאים כל שהם. הוא לא ביקש את התנצרותם של הילדים. כן הבטיח שאחרי שיעבור זעם הוא יחזירם להוריהם.

הד"ר באובליס קיבל את כל הילדים שהוברחו אליו חרף הסכנה של חיפוש פתאומי מצד הגרמנים. מאות ילדים יהודיים וכן תינוקות הובאו והושלכו לפני פתח ביתו של הדוקטור.
שמו התפרסם בגיטו היהודי של קובנה ורבים החלו להביא את ילדיהם, אפילו באמצע היום, לבית היתומים שלו. לא רק ילדים עד גיל 4 הובאו לשם, אלא אף ילדים מבוגרים, שנוכחותם סיכנה את המוסד כולו, בכל זאת לא סירב הד"ר באובליס לקבלם. האחות הראשית הגב' ילנה אובוריאוינציה, שהייתה אשת סודו של הרופא וכן פקידי המשרד, שידעו על ה "יבוא" של ילדים יהודיים, עזרו לרופא בסידורם של הילדים ובהסתרתם.

הרופא באובליס אינו זוכר את המספר המדוייק של הילדים שהובאו אליו וע"י כך ניצלו ממוות. מפני החשש מן השלטונות הגרמנים לא ניהל פנקסים ורישום של הילדים היהודיים שהיו במוסד, אולם מספרם היה רב. רבים מאלה תופסים היום עמדות בחיים הפוליטים, הכלכליים והרפואיים של ליטא הסובייטית. רק לפני כמה ימים הוזמן הד"ר באובליס וחבר עובדיו לחתונה של אחד מן הילדים שניצלו על ידו והוא עתה רופא מהולל הד"ר משה קוטלר. הד"ר באובליס לא היה יכול לזכור את השם, כי בהיות הילד בן שנתיים הוא מצא אותו על יד פתח משרדו ...

ביום חגו, יום קבלת העיטור על הצלת ילדי ישראל, קיבל הד"ר באובליס מאות מכתבים ומברקי תודה.

צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד פנימי 1965

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: קובנה, ליטא (גטו קובנה - סלובודקה) | Vilijampole, ליטא
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות