לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

ספרי תורה שניצלו מאש בעיר העתיקה לא יוצאו מהארץ


מאת: נח זבולוני סופר "חרות" בירושלים
פורסם: חרות | חרות - עמוד אחורי (עמוד 6) - 29/12/1965 (יום רביעי)
ספרי התורה שניצולו מאודי האש בעיר העתיקה בירושלים, לא יוצאו מהארץ, ותחת ספר תורה אחד שעמדה לקבל קהילת וויצ'יטא בארצות הברית יימסר לה ספר אחר, שנכתב על תנאי - להסדר זה הגיעו בעקבות בירור הלכתי.

כפי שנמסר בעיתוננו נתעוררה ביקורת חמורה בין אנשי הלכה על קביעת הטכס שנועד היום ב "היכל שלמה" למסור 3 ספרי תורה מהעיר העתיקה, מהם אחד לקהלה היהודית בוויצ'יטא. מקור ההלכה, בירושלמי, סנהדרין פרק ג' הלכה י' שם נאמר: ספרים שזכתה בהן ארץ ישראל, אין מוציאין אותן חוצה לארץ, ומראה מקום והגהות מוסיף: וכן הוא המנהג שם עד היום הזה (והיא אחת מתקנות ירושלים).

בינתיים התקשר הד"ר ש. ז. כהנא המנהל הכללי של משרד הדתות עם מר אפרים אילין, שהוא ידיד הנדיבה שתרמה את הספרים, וסוכם על ההסדר.
הדבר נעשה גם תוך התייעצות עם רבנים ואנשי הלכה, גם מר מ. יפה מנהל "היכל שלמה" פעל למען בירור ההלכה ונפגש עם הרב הראשי הרב יצחק נסים בנידון לאחר שהטכס שנקבע ב "היכל שלמה".

הנדבנית ראתה את אביה בחלום

על הצלת הספרים מהעיר העתיקה נודעו לנו הפרטים הבאים: בחודש מרץ 1964 כאשר הגב' מויאה ליר, אשת יצרן מטוסים אמריקאי, ביקרה בעיר העתיקה, הציע לה מורה-הדרך הערבי לרכוש מה שכונה על ידו גווילים עתיקים. הם הובאו אליה בשק מלוכלך מוכתמים בדם. תחילה סירבה הגב' ליר לרכוש אותם, אולם בלילה הופיע לפניה אביה בחלום והפציר בה לקנותם. למחרת רכשה את אשר הציע הערבי ושילמה עבורם סך של 10,000 דולר.

כאשר עברה מהעיר העתיקה לישראל הביאה עימה את השק. בהיותה ידידת משפחת אילין, בעל תעשיית המכוניות, הראתה להם את השקים. מר אפרים אילין הזמין סופר סת"ם אשר זיהה את קרעי הגווילים כשלושה ספרי תורה מהעיר העתיקה.

שיקום ספרי התורה

ביוזמתם של מר אפרים אילין החליטה הגב' ליר על שיקום ספרי תורה אלה, ואכן במאמצים רבים ובהשקעה ניכרת בוצע הדבר. בהתאם לעצתו של מר אפרים אילין החליטה הגב' ליר למסור את ספרי התורה אחד ל "היכל שלמה", אחד לצבא ישראל ואחד לבית הכנסת של הקהילה היהודית בוויצ'יטא, מקום מגוריה של הנדבנית.

הספרים ימסרו היום ל "היכל שלמה" בהשתתפות הרב הראשי הרב איסר יהודה אונטרמן, שר הדתות הד"ר זרח ורהפטיג ומר משה א. יפה, מנהל היכל שלמה, ע"י מר אפרים אילין.

דפים בנושא:


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
Powered By Click for details


חרות חרות - עמוד אחורי 1965

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: 400 N. Woodlawn, Wichita KS, ארצות הברית (Suite 8 - Mid-Kansas Jewish Federation - ויצ’יטה) | ירושלים (העיר העתיקה) | רחוב המלך ג’ורג’ 58, ירושלים (היכל שלמה) | רחוב יפו 30, ירושלים (משרד הדתות (משכנו הישן))
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות