לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

הדוורית מבירובידז'אן


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | זוטות מהעולם היהודי (עמוד 11) - 20/10/1980 (יום שני)
מיון מהיר:
יידיש
בתי ספר
ישיבות
מאמר
1980
1. הדוורית של החבל האוטונומי היהודי מספרת על 35 שנות עבודה. 2. חובה ללמוד יידיש - על לימודי אידיש בבירובידז’אן. 3. ישיבה לחוזרים בתשובה - בראש ועדה בארה"ב להקמת ישיבה לחוזרים בתשובה בירושלים עומד הלל זיידמן, יורד שמניו-יורק נאבק על ארץ ישראל השלמה. 4. ירושלים דארגנטינה - על הקהילה היהודית בבואנוס איירס 5. מותה של משוררת - על מותה של המשוררת מלכה שכטמן

רחל זלמנובה (בת זלמן) טימאשובה, הדוורית של בירובידז'אן שבברית-המועצות, "מתלוננת" על המדורניזציה של כלי-התקשורת, שגרמה לשינויים דראסטיים בתנאי העבודה של הדוורים. העיתון היהודי "ביראבידזשאנער שטערן" מספר, שבמלחמת העולם השניה, כשרחל זלמנובה הייתה עלמה צעירה, היא התנדבה לעבוד כדוורית. לאחר שהדוורים הגברים שהתגייסו ונשלחו לחזית, עתה, לאחר 35 שנות עבודה בחלוקת עיתונים ומכתבים, זכאית רחל לגימלאות, אך היא בחרה להמשיך בעבודתה.

לדברי רחל, "הדוורות היום זה לא מה שהיה פעם". כיום מביאות מכוניות-הדואר את אלפי המכתבים והעתונים למקומות-ריכוז עירוניים ובכל בית רב-קומות יש תיבות-דואר נוחות להכניס בהן את הדואר; "בעבר היית מטפס לכל הקומות העליונות, מקיים קשר עם האנשים".

רחל זכתה על מסירותה בעבודתה, לאות-הצטיינות גבוה על שם לנין, מתברר ש "חיידק" הדוורות הדביק גם את שלוש אחיותיה, נחמה, ליובה וקימה, שכולן עובדות במיון מכתבים ובחלוקתם בבירובידז'אן.

חובה ללמוד יידיש

לקראת שנת הלימודים החדשה השלימו לימודיהם ביידיש במכון הפדאגוגי של בירובידז'אן קבוצת מורים ומורות, שילמדו יידיש בבתי-הספר של חבל בירובידז'אן - מוסר העיתון היהודי של החבל.

בשנת הלימודים הקודמת הונהגה בכמה בתי-ספר בחבל היהודי האוטונומי בבירובידז'אן חובת לימוד שפת האידיש. הבעייה הייתה שחסרו ספרי-לימוד וספרי-עזר ביידיש. לשם כך הוקמה ועדה פדגוגית, שחברים בה סופרים ומורים יהודיים. הם הדפיסה "אלף-בית" חדש. כידוע בבירובידז'אן ובחלק גדול של ברית המועצות "נעלמו" האותיות הסופיות של ה "אלף בית" שלנו. גם הבטאון היהודי בחבל, "ביראבידזשאנער שטערן", נדפס בשיטה זו. המורים בבירובידז'אן נעזרים על ידי המדור ללימוד יידיש שמפרסם הירחון האידי "סאוועטיש היימלאנד". בראש המדור עומד פרופסור שמעון סנדלר, שהוציא את שיעוריו ביידיש בצורת חוברת.

פרופסור שמעון סנדלר בן 66 נולד בדומברוביץ (ווהלין), עלה בזמנו לארץ ישראל והיה מפעילי פ.ק.פ. (המפלגה הקומוניסטית הפלשתינית), בשנת 1937 גורש מן הארץ לפולין ע"י שלטונות המנדט הבריטי. משנת 1939 הוא גר בברית המועצות. כיום הוא חי בטיראספול שבמולדביה.

ישיבה לחוזרים בתשובה

אומרים כי חודש נובמבר 1980 יהיה חודש גורלי לעם ישראל. בחודש זה יבחר העם האמריקאי את נשיאו. בחודש זה יבקר ראש הממשלה מנחם בגין בניו-יורק וישא את נאומו בעצרת הזכרון לזאב ז'בוטינסקי, במלאת 100 שנה להולדתו, בחודש זה יפגש בגין עם קרטר (בין אם יבחר ובין לא), ובחודש הזה, יתרחש "מאורע" נוסף: לפי מה שפורסם בעיתונות האמריקאית היהודית, תבוא גם עליזה בגין, רעיית ראש הממשלה לניו-יורק, ותהיה אורחת הכבוד בכינוס למען הקמת בניין לישיבת החוזרים בתשובה "אור החיים" בירושלים. בכינוס ישתתפו ראש הישיבה, סגן ראש הישיבה וכמובן גם כמה מאילי ההון היהודיים באמריקה.

הוועדה למען הקמת בניין לישיבת החוזרים בתשובה מורכבת מאישים שונים, ובהם ד"ר הלל זיידמן, המשמש כסופר עיתון "הצופה" בארצות הברית.

ד"ר זיידמן, שהיה מראשי "אגודת ישראל" ירד מן הארץ לפני כ-15 שנה. בארץ עבד במשרד הסעד, כשהרב יצחק מאיר לוין ז"ל כיהן כשר הסעד. וכן שימש פרשן מדיני של עיתון אגודת ישראל "המודיע". בחו"ל הוא, כאמור, סופר "הצופה". לפני סגירת עיתון "חרות" היה זיידמן הכתב שלו באמריקה.

עתה יושב ד"ר הלל זיידמן בניו-יורק ומנהל פעילות נלהבת נגד החזרת שטחים. בארץ ובחו"ל מקבל ראש הממשלה את פניו בחיבוקים ובנשיקות. זיידמן, מצידו, מפרסם מאמרים חוצבי,להבות בעד ממשלת הליכוד וממשיך ללחום בכל-כוחו למען ארץ ישראל השלמה - ממקום מושבו בניו-יורק.

ירושלים דארגנטינה

מעניין לעניין כמעט באותו עניין. בחודש נובמבר לפני 120 שנה התקיימה החתונה היהודית הראשונה בארגנטינה. לפי 118 שנה נוסדה הקהילה היהודית הראשונה בבואנוס-איירס. השנה יחוגו 170 שנה לעצמאותה של ארגנטינה ו-440 שנה ליסודה של בואנוס-איירס. לפני 90 שנה נוסדה שם המושבה היהודית הראשונה מוסזוויל על-ידי הברון הירש.

לפי ההיסטוריון של ארגנטינה מולסליי לוין, היו כבר במאה ה-17 יהודים בבואנוס-איירס. למושבה היהודית מוזסוויל, שהיא עתה עיירה יהודית טיפוסית קראו אז "ירושלים דארגנטינה". כיום גרות במוזסוויל 120 משפחות יהודיות. רבים מן המתיישבים הראשונים עקרו לערים, חלקם התפזרו בארצות אחרות וחלקם עלה לישראל.

מותה של משוררת

מלכה שכטמן שכינויה הספרותי היה מלכה בת-חמה נפטרה לפני חודשים מספר בעיר צ'רנוביץ, בת 82 הייתה במותה.

מלכה נולדה בעיר לפניק מתזיטומיר שבאוקראינה. קיבלה חינוך מסורתי, למדה ב "חדר" יחד עם בנים ולמדה עברית על בוריה. בגיל צעיר החלה לפרסם שירים ומשלים בעברית. במלחמה העולם השניה עברה לאוזבקיסטאן. שמה מוזכר בפרסומים יהודיים בברית-המועצות מן השנים 1917-1960.

לפני מותה פרסמה בשיר, ב "סאוועטיש היימלאנד" את תגובתה על הסכם קמפ-דייויד.

צולם במכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר זוטות מהעולם היהודי 1980

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: צ’רנוביץ, אוקראינה | בואנוס איירס, ארגנטינה | Moises Ville, ארגנטינה | מוסקבה, רוסיה (קירוב 5 (מוסקבה העתיקה) - מערכת סאוועטיש היימלאנד (משוער)) | 32 Ul. Lenina, Birobidzhan, בירוביג’ן (מערכת בירובידזאנער שטערן) | ברוקלין ניו יורק, ארצות הברית (ד"ר הלל זיידמן התגורר בברוקלין.) | רחוב עזרא 1, ירושלים (ישיבת "אור החיים") | Shirokaya ul., 70a, Birobidzhan, בירוביג’ן (Priamursky State University named after Sholem AleichemFar - המכון הפדגוגי של בירובידז’אן (עד שנת 2004))
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות