לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

טולסטוי ופרס נובל


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דברים (עמוד 23) - 24/10/1980 (יום ששי)
מדוע לא מופיע שמו של ליב ניקולייביץ' טולסטוי ברשימת מקבלי פרס נובל לספרות? טולסטוי היה סופר גדול והוגה דעות מעמיק ומגדולי הסופרים בעולם. ספריו תורגמו לעשרות לשונות ואין ספק כי היה ראוי לפרס נובל וגם הפרס היה ראוי לו.
רבים מידידיו של טולסטוי באקדמיה הרוסית היו מעוניינים שהוא יקבל את הפרס, ואף נעשו הצעדים הדרושים והמקובלים בנידון. הם העמידו את מועמדותו, וחרף מאמצים אלה לא הוענק לו פרס נובל. מדוע?

לרגל חגיגות יובל ה-150 להולדתו של טולסטוי (1828-1978) שנערכו בברה"מ מוסר "איזבסטיה" פרטים מעניינים בעניין זה. ד"ר א. קולצ'וב, מנהל האגף הלנינגראדי במכון להיסטוריה ומדעי הטבע של האקדמיה למדעים הרוסית, גילה באחרונה חומר רב על טולסטוי. מן החומר שפורסם משתמע, כי בשנת 1905 עלה באקדמיה למדעים הרוסית הרעיון להגיש את מועמדותו של טולסטוי לקבלת פרס נובל לספרות. שלושת חברי האקדמיה הרוסית הציגו את מועמדותו של טולסטוי לקבלת הפרס ונימקו את הצעתם תוך סיקור רחב ומקיף מתוך ספריו של טולסטוי.

בהיוודע לטולסטוי, כי הציעו את מועמדותו לקבלת פרס נובל, שהיה מנוגד להשקפת עולמו ואורח חייו, פנה אל ידידו הנאמן הסופר הפיני ארויד ירנפלט (שהיה קרוב להשקפתו של טולסטוי ואף הטיף לתורה זו בסיפוריו ובמחזות שחיבר) במכתב נרגש וביקש ממנו שיעשה הכל כדי שלא יעניקו לו את הפרס, בנמקו כי קבלת הפרס תעמיד אותו במצב מביך שאינו לפי רוחו והשקפת עולמו והדגיש כי הוא יהיה נאלץ לסרב לקבלו.
ירנפלט תירגם את מכתבו של טולסטוי לשוודית ושיגרו לאקדמיה למדעים שבשטוקהולם. ההיסטוריונים של טולסטוי מניחים כי סירובו של טולסטוי הוא שמנע ממנו קבלת הפרס, שרבים חפצים בו.

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דברים 1980

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: Kallargrand 4, Gamla Stan, סטוקהולם, שוודיה (האקדמיה השבדית המעניקה את פרס נובל לספרות) | Tverskaya St, 18, מוסקבה, רוסיה (מערכת "איזבסטיה") | B-34, Universitetskaya NAB., 5, סנט פטרבורג, רוסיה (האקדמיה הרוסית למדעים לנינגרד)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות