לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

יום הולדת 80 ליאשה חפץ


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | כוכבים ולילות (עמוד 12) - 17/02/1981 (יום שלישי)
בימים אלה הגיע לגבורות הכנר היהודי המהולל יאשה חפץ. את יום הולדתו ה-80 חגג בקרב בני משפחתו בלוס-אנג'לס.

יאשה חפץ נולד בווילנה. בגיל שלוש החל ללמוד נגינה ובהיותו בן חמש כבר הופיע בציבור. ב-1909, והוא בן שמונה, החל ללמוד כינור אצל הכנר-האמן ידוע-השם ליאופולד אוֹאר (1845-1930), הונגרי ממוצא יהודי, שכיהן עד 1917 כמנהל מחלקת הכינור בקונסרבאטוריום של פטרבורג, כיום לנינגראד. אואר הקים דור של כנרים מפורסמים ידועי שם, בהם יאשה חפץ, מישה אלמן, צימבאליסט ואחרים.

לאחר המהפכה הסובייטית היגרה משפחת חפץ לאמריקה. בשנת 1917 הופיע יאשה לראשונה באופרה המטרופוליטנית בניו-יורק. ב-1926 ערך סדרת קונצרטים בארץ ישראל, היתה זו הופעתו הראשונה בארץ והכנסות הקונצרטים הוקדשו לבניין אולם הקונצרטים בתל-אביב.

לאחר קום המדינה הופיע יאשה חפץ בישראל כמה פעמים כסולן, עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית, מביקוריו בישראל נשארו לו זכרונות עגומים. באחת ההופעות שלו באולם "אדיסון" בירושלים ניגן סונטה של המלחין הגרמני ריכארד שטראוס, שיצירותיו הוחרמו בארץ בגלל עמדתו כלפי המשטר הנאצי בגרמניה. באותו ערב, לאחר הקונצרט, כשהאמן ניצב בפתח מלון "המלך דוד", ניגש אליו צעיר יהודי ושאל אותו באנגלית: האם אתה מיסטר חפץ? חפץ השיב: כן, ואז הנחית עליו הצעיר מכה חזקה במכשיר ברזל קהה שהחזיק בידו. בדרך נס לא שמה המכה קץ לקריירה האמנותית המפוארת שלו. לאחר אותה תקרית מיעט יאשה חפץ לבקר בישראל. (אגב, אותו המחנה שמתוכו קם הצעיר הקנאי, שביקש לנקום כביכול את זכרם של 6 המיליונים שנספו בשואה, עושה "סחר מכר" עם הגרמנים. שחקניו נוסעים לשחק בגרמניה כדורגל, אנשיו נוסעים לביקורים ולעסקים לגרמניה וראשיו מקבלים גרמנים רמי מעלה, החשודים בנאציזם, במשרדי הממשלה בירושלים [ * ] ).

בשנת 1974 פרש יאשה חפץ מעבודתו וחדל להופיע בקונצרטים בפומבי. הוא מבלה את שנותיו בחווילה המפוארת שלו, השוכנת על צוק בפרברה של לוס-אנג'לס. יאשה חפץ ידוע כיהודי חם, רגיש לכל מה שנעשה במדינת ישראל, זוכר את גירסא דינקותא, מדבר וקורא אידיש, ומעורב בקהילה היהודית של לוס-אנג'לס.

בחגיגת יום הולדתו ה-80 גילה האמן כי זה 30 שנה לא חגג את יום הולדתו. הסיבה: החגיגה שערכו לו ידידיו ומקורביו לפני 30 שנה נמשכה כמעט יממה שלמה, וזה גזל מזמנו היקר. אם כי חפץ אינו מופיע עוד בקונצרטים הוא פעיל בתחומים שונים - במתן שיעורים לכינור באוניברסיטת קליפורניה ובניהול מאבק נגד זיהום האוויר בסביבה.

הערות: * הכוונה למחנה הלאומי, לממשלת "הליכוד" ולקבוצות ושחקני בית"ר.


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר כוכבים ולילות 1981

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: 1520 Gilcrest Drive, לוס אנג’לס, ארצות הברית (הסטודיו של יאשה חפץ - תוכנן על ידי Frank Lloyd Wright)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות