לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

אם אשכחך יו"ש


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דברים (עמוד 8) - 23/03/1981 (יום שני)
יורד מן הארץ שאינו מצליח במקומו החדש, מאבד את שני העולמות שלו, רע לו שם ובארץ שופכים עליו קיתוני עלבונות. אך יורד שמצליח קונה את עולמותיו בבת אחת, טוב לו שם במקום מגוריו החדש וגם במדינת ישראל מקלסים אותו ומתחנפים אליו.

המדובר בחתונה יהודית מפוארת שנערכה לפני שבועות מספר במקסיקו (ראה "דבר", 25 בפברואר). באו אליה ראשי ממשלות, שרים, גנרלים, דיפלומטים, עיתונאים, רבנים, ראשי ישיבות וכל מי-ומי בעולם היהודי והלא-יהודי. מספרים כי בנימין בונה, הקונסול הכללי של ישראל בסן-פאולו, ברזיל, מקום המגורים של הורי החתן, רקד עם שגריר ישראל במקסיקו משה הראל; הנספח הצבאי בשגרירות ישראל במקסיקו, זורע, רקד עם משה ז"ק, עורך-המשנה של "מעריב", ואילו עמיתו נקדימון מ "ידיעות אחרונות" רקד עם הקונסול הכללי הישראלי במקסיקו, יצחק פילוסוף ועוד כהנה וכהנה. בקצרה חתונה מפוארת וחסידית לכל הדעות.

אך כפי שנאמר: מתוך שבחו בא לידי גנותו. אבי הכלה, מרקוס (מרדכי) כץ, הוא יורד. יחד עם אביו אפרים לייבוש כץ ירד לפני 33 שנה מן הארץ למקסיקו. השנים ברחו מקראקוב עם פלישת הגרמנים לפולין בשנת 1939 ומצאו מקלט בארץ ישראל. בארץ למד אבי הכלה בבית ספר דתי, שהשתייך לזרם "המזרחי - הפועל המזרחי". במקסיקו הצליח כץ ונעשה מולטי-מיליונר והוא מוכר בעולם כולו כסוחר נשק בין-לאומי מצליח.

כיוון שמרקוס כץ הצליח במקסיקו, אין איש מדביק לו את תווית-הקלון "יורד". להיפך, כולם חפצים ביקרו ומחפשים את קרבתו. לחתונת בת הזקונים שלו אריאלה קיבל מאות מברקים ובתוכם מכל צבעי הקשת המפלגתית והחברתית בישראל, נוסף על מאות האורחים שבאו לחתונה מחוץ למקסיקו וכולם על חשבון הגביר, ששלח להם כרטיסי טיסה חינם. בין האישים ששיגרו אל סוחר הנשק מברקי ברכה: נשיא מדינת ישראל יצחק נבון ורעייתו אופירה, ראש הממשלה מנחם בגין ואשתו עליזה, ראש האופוזיציה שמעון פרס ורעייתו סוניה, נגיד בנק ישראל א. גפני, שר החינוך והתרבות זבולון המר ורעייתו, שר החקלאות א. שרון ואשתו לילי; חיים הרצוג ורעייתו אורה, עודד מסר, חברי הכנסת מהמפד"ל ועוד ועוד. אחרון אחרון - הרב הראשי עובדיה יוסף שיגר לו מברק ברכה חם ולבבי ואילו עמיתו, הרב הראשי שלמה גורן, נסע במיוחד עם רעייתו הרבנית צפייה ובנם לסדר לבני הזוג את החופה והקידושין.

יצויין, כי בחופה זו גם התחדש דבר-מה שעשוי לשמש כתקדים בחופות אחרות, לא כל-כך מפוארות. כשעמדו החתן והכלה מתחת לאפיריון החופה, ציווה הרב גורן לזוג הצעיר, כמנהג ירושלים, לומר את השבועה: "אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני". הרב גורן לא הסתפק בשבועה התנ"כית זו ועוד הוסיף עליה שבועה משלו, שאינה כתובה בתורה והיא: "אם אשכחך יהודה ושומרון תשכח ימיני".

כפי שמוסרים עומדים אנשי גוש אמונים לאמץ שבועה נוספת זו בחתונות שלהם ובשמחות אחרות.

דפים בנושא:


צולם במכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דברים 1981

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: הגדה המערבית, ישראל | מקסיקו סיטי, מקסיקו (מרקוס כץ גר במקסיקו סיטי וסביר ששם התקיימה החתונה)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות