לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

"שטירמר" נוסח אנגליה


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | עולם יהודי (עמוד 15) - 14/07/1981 (יום שלישי)
מיון מהיר:
מאמר
עולם יהודי
1981
1. אנטישמיות בבריטניה - עיתון בשם "השטורמר" הוא למעשה חיקוי ה- "שטירמר" הגרמני 2. בית העלמין היהודי בפאריס חולל בידי חוליגאנים צרפתיים שעשו פרעות במצבות שהוקמו לזכר היהודים שנספו בשואה 3. הורקנוס ואריסטובולוס של ימינו - הרב מרדכי סאויצקי מבוסטון מאשים את "המנהיגים" הדתיים שבגלל סכסוכים אישיים לא התקבל בכנסת התשיעית תיקון החוק "מיהו יהודי 4. הפנטומימיקאי היהודי הנודע קלוד קיפניס, נפטר בניו יורק

נדמה כי מעולם לא הייתה מדינת ישראל כה מבודדת בדומה לשנים האחרונות.

נוסף לבידודה המוחלט של המדינה גדלה השנאה והתפשטה האנטישמיות לעם ישראל כולו בכל אתר ואתר, הוכחה לדברינו יש לראות בהתפרעויות וההתנפלויות שנערכו על בתי כנסת ובתי עלמין יהודים והרציחות של יהודים בארה"ב, צרפת וארצות נאורות אחרות.

מתחום השנאה לעם היהודי כולו הגדילה אנגליה. שם בבריטניה מופיע עיתון היתולי בשם "השטורמר" בתכנו חיקוי מושלם ל "שטירמר" הגרמני שיצא בשנת ה-30 בנירנברג בעריכתו של שונא ישראל הנאצי הזכור לשמצה יוליוס שטרייכר שנדון למוות במשפט הבין-לאומי בנירנברג ונתלה.

"השטירמר" הגרמני היה מוקדש כולו להסתה אנטישמית והטיף לשנאת ישראל, והנה בשנות ה-80 "העתיק" ה "שטירמר" הגרמני את מושבו מגרמניה לבריטניה ...

ה "שטירמר" האנגלי מופיע בצורת עיתון היתולי וקריקטורות האנטישמיות שלו מספרות בעצמן על תכנו האנטישמי-נאצי.

בגליון המונח לפנינו סיפור בצורת "מערבון אנטישמי" על היהודי בילי קאובוי הכשר, הוא מופיע בעיר מאוכלסת כולה על טהרת הגויים לשם שוד וביזה.

הנוצרים תושבי המקום בראותם את פרצופו המפחיד של בילי היהודי כשהוא מעוטר בפיאות ארוכות על כובעו הקאובואי הסמל "מגן דוד" ומזויין ברובה, מיד הם בורחים מן העיר ומשאירים את רכושם הפקר לבילי השודד ... ל "מזלם" של תושבי העיר חי בה הגוי רוג'רס מגן האריים במערב, וממנו באה ההצלה והישועה לעיר כולה. רודזרס הלובש מדים גרמניים נאציים ועל שרוולו סרט עם צלב הקרס עומד על נפשו ובילי היהודי בראותו את רוג'רס במדים הנאציים מיד הוא מניח את נשקו ובורח, אך רוג'רס משיג אותו ויורה בו למוות, נשמתו של בילי יוצאת בקריאת "געוואלד" ...

בזה טרם תם הסיפור האנטישמי על בילי היהודי, הסוף הוא, בילי היהודי לא מובא לקבר ישראל, חזירים מכרסמים את בשרו המת של בילי ולא משאירים מגופתו של בילי אפילו עצם אחת קטנה שבקטנות ...

האפי אנד: עם חיסולו של בילי היהודי ע"י רוג'רס הנאצי בא השלום לעיר ...

המשל והנמשל בסיפור זה מתבקשים מעצמם ...

*


בית העלמין היהודי בפאריס חולל בידי חוליגאנים צרפתיים שעשו פרעות במצבות שהוקמו לזכר היהודים שנספו בשואה.

באחד מלילי שבת חולל יותר מ-80 מצבות בבית הקברות היהודי בפריז, רבים מהן נופצו ואחרות לוכלכו בצלבי קרס וסיסמאות גנאי ואיום כמו "מוות ליהודים", היטלר הוא נשיאנו, כאן יהיה הסוף שלכם, הייל היטלר יהודים מלוכלכים ועוד.

האהל המפואר שהקימו אנשי כולל גליציה בפאריס לזכר היהודים שנפלו בידי אכזרים במלחמת העולם השניה חולל ועל חזית הרחוב כתבו: הייל היטלר, וסיסמאות גנאי אחרות.

יהודי צרפת והמפלגות הסוציאליסטיות הביעו את מחאתם על מעשי הואנדאליזם שנעשו בידי הפורעים והחוליגאנים הצרפתים. שר הפנים ביקר במקום המחולל והורה לערוך חקירה קפדנית. כן הביע את צערו ואת הזדעזעותו על חילול זה במברק ששלח לרבה הראשי של צרפת רנה שמואל סיראט ולז'אן פייר בלוך נשיא הליגה נגד הגזענות והאנטישמיות בצרפת.

בינתיים פירסם איגוד אנטישמי צרפתי בשם: החזית הנאצית הצרפתית החדשה (נפנפ) כי הוא אחראי לפעולות אלו, איגוד אנטישמי זה שלא היה ידוע עליו בצרפת קם כנראה במקום האגודה האנטישמית הצרפתית (פאנע) שהואשמה בפעולות טירור נגד בתי כנסת ומוסדות יהודים בצרפת בשנות 1979-1980 היא הוכרזה כבלתי ליגאלית וכאמור האיגוד האנטישמי החדש משמש בסמלי האגודה האנטישמית הקודמת (חבילת חצים בעיגול) ...

מאז שחולל בית הקברות היהודי בפאריס, נוהרים אישים יהודיים ולא יהודיים ומשלחות שונות לבית הקברות להביע את זעמם והשתתפות בצער הקהילה היהודית בצרפת וכן לחלוק כבוד לקדושים הטמונים מתחת למצבות שחוללו.

הערות:
כנראה ומדובר בחלקה היהודית בבית הקברות המפורסם בפריז - Pere Lachaise - זאת בגלל כתבות בעיתוני חוץ על הפגנה שקטה שנערכה בסוף אפריל 1981 לאחר חילול המצבות ושנערכה למרגלות האנדרטה ליהודי צרפת שנשלחו למחנות ההשמדה, אנדרטה הנמצאת בבית קברות זה.


הורקנוס ואריסטובולוס של ימינו

הרב מרדכי סאויצקי מבוסטון, אישיות רבנית וציבורית ידועה בארה"ב, מאשים את "המנהיגים" הדתיים שבגלל סכסוכים אישיים קטנוניים ביניהם לא התקבל בכנסת התשיעית תיקון החוק "מיהו יהודי". הרב טוען שבכך פתחו פתח לזרמים הקונסרבאטיביים והרפורמיים להיות גורם חשוב גם בארץ ישראל.

הרב סאויצקי פנה אל רבנים ועסקני-ציבור חרדים וטען שגיור שלא לפי ההלכה (כלומר על-ידי רבנים שמרניים ורפורמיים) "מסכן את עצם קיומו של עם ישראל". בין היתר הוא קורא לרבנים אלה לראות את הבעיה ככל-ישראלית ולא כבעיה אישית של האדמו"ר מליובאוויטש, הלוחם בלי הרף לתיקון החוק. הרב מתלונן על "המנהיגים החדשים שקמו ליהדות החרדית". לדבריו "איבדו הללו את השכל הישר בגלל נגיעות אישיות וסכסוכים פרטיים קטנוניים והביאו לידי כך שחוק זה לא נתקבל, חרף שהוא יותר חשוב מחוק ההפלות וניתוחי מתים".

הרב סאויצקי משווה את ה "מנהיגים" הדתיים שסיכלו את קבלת תיקון החוק "מיהו יהודי" לשני האחים הורקנוס ואריסטובולוס, בניהם של ינאי אלכסנדר ושלומציון המלכה, שבשעתם פתחו את שערי ירושלים בפני הרומאים והביאו לחורבן בית שני.

*


הפנטומימיקאי היהודי הנודע קלוד קיפניס, מייסד תיאטרון הפנטומימה בישראל, נפטר בניו יורק. בן 42 היה במותו. קפניס נולד בצרפת, למד פילוסופיה באוניברסיטת פאריס. מלימוד תורת הפילוסופיה עבר לאמנות הפנטומימה. תורה זו למד אצל האמן היהודי-הצרפתי הנודע מרסל מרסו.

בשנת 1959 עלה לישראל ובארץ ייסד את הלהקה הפנטומימית שעימה יצא בשנת 1966 להופעות בארצות הברית ולא חזר עוד.

בשנת 1965 הספיק לבקר עם התיאטרון הישראלי בפאריס. הוא נתקבל בסבר פנים יפות וזכר לביקורת חיובית. באמריקה ייסד את התיאטרון הפנטומימי הנושא את שמו.

בשנת 1968 הופיע עם התזמורת הפילהרמונית של ניו-יורק במרכז לינקולן. קפניס גם הופיע בצוותא עם השחקנית שרה קאלדוול בהצגת הבכורה האמריקאית של ארנולד שיינברג "משה ואהרן" שביצעה האופרה מבוסטון. הוא גם יצר והציג על נושאים מוסיקליים של סטראווינסקי, ברטוק, מוסורגסקי ומוצרט.

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עולם יהודי 1981
אזכור הכתבה בעמוד הראשון של העיתון

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: ברוקלין ניו יורק, ארצות הברית | 25 Monterey Avenue, בוסטון MA, ארצות הברית (כתובתו של הרב מרדכי סאויצקי - Rabbi Mordechai Savitsky) | 16 Rue du Repos, פריז, צרפת (בית הקברות פר לשז - Pere Lachaise Cemetery) | לונדון, בריטניה (יוצר העיתון The Stormer גר ופעל במערב לונדון)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות