לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

המונגולים היהודים - שרידי הכוזרים ?


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דבר - עמוד פנימי (עמוד 11) - 10/09/1981 (יום חמישי)
גילויים על חיי תרבות יהודית בימי קדם במונגוליה נעשו באחרונה ע"י ארכיאולוגים החופרים במדינה.

ברפובליקה העממית המונגולית, השוכנת במרכז אסיה וגובלת עם ברית המועצות בצפון ועם סין העממית בדרום, נתגלה ע"י ארכיאולוגים החופרים במקום בית קברות יהודי עתיק יומין של 300 קברים וכ-200 שלדי גופות, ועל המצבות חקוק סמל המנורה התנ"כית. לפי הממצאים בבית הקברות קבעו המדענים, כי במקום היה בית עלמין יהודי, ולפי אחד השלדים שנמצאו מעריכים המדענים, כי בית קברות זה הוא בן אלף שנים ויותר.

לפי דעת הארכיאולוגים שחפרו במקום, עמדה האוכלוסיה המונגולית בקשרי תרבות עם שכניה היהודים ומהם רכשו את מנהגיהם: וסמלי המנורה שנמצאו על המצבות היא אחד מהמנהגים הרבים שנהגו היהודים המונגולים.

בעיית הקברים במונגוליה עוררה התעניינות בקהילה הארכיאולוגית העולמית, ובסימפוזיון שנערך במוזיאון היהודי בזגרב, יוגוסלביה, הובעה הדעה כי "המונגולים היהודים" (שהיו קבורים בבית קברות זה), הם שרידי העם הכוזרי.

היסטוריונים אחדים סבורים כי ממלכה כוזרית קטנה הייתה קיימת לחופי הים השחור ובקרים עד בואם של המונגולים הטאטרים במאה ה-13, אך רבים חולקים על כך.

גם באיטליה חוקרים עתה את המימצאים שנתגלו ע"י ארכיאולוגים בעיירה ונוזה שבדרום איטליה, ולפיהן היתה בוונוזה קהילה יהודית בין המאה השלישית והמאה התשיעית לספירת הנוצרים.

בחפירות שנעשו בשנים האחרונות, וגם קודם, נתגלתה קטקומבה (מערכת קברים יהודית תת-קרקעית), שבה קברו היהודים את מתיהם. נמצאו כאלף קברים כאלה ועל המצבות כתובות בעברית, ולצדן לטינית ויוונית, וכן ציורים של סמלים יהודיים כמו: שופר, לולב, אתרוג ומנורה.

הכתובות שבקטקומבות היהודיות שבעיר, שהן הגדולות שבערי איטליה הדרומית, מעידות על חיי קהילה יהודית מאורגנים יפה. על המצבות יש גם תארים כגון שלוחים (שהיו באים מא"י ומבבל), וכן רבנים, שלפי ההשערה הם הם שהביאו לוונוזה את השימוש בלשון העברית. הקהילה שגשגה עד המאה ה-10 תחת שלטון הסרקנין; היתה בה גם ישיבה ורבניה היו מבקרים בירושלים.

עם הכיבוש הנורמאני במאה ה-10 עזבו יהודי ונוזה את העיר ועברו לאוריה. גם שם נתגלה בשנת 1854 בית קברות יהודי תת-קרקעי (קטקומבה) שלא נחקר עד היום הזה. העיר חרבה בסוף המאה ה-13 לאחר גזירות המלך שארל מאנז'ו. לפי המסורת, נוסדה הקהילה היהודית בואירה ע"י שבויים יהודיים שהביא טיטוס לאחר חורבן הבית. הקהילה היהודית בוונוזה נעלמה ולא השאירה עקבות אחריה; ורק לפני שנים מספר, הודות לארכיאולוגים, נתגלתה הקטקומבה הענקית של כ-1000 קברים יהודיים וכעת חוקרים אותם.

החוקרים והארכיאולוגים קבעו כי הקטקומבה בוונוזה דומה לנקרופוליס (עיר המתים) ולמערכת הקברים שנתגלו בחפירות בית-שערים (תרצ"ו - ת"ש), ומשום כך הם סבורים כי במשך שנים רבות היה קיים קשר תרבותי הדוק בין יהודי ארץ-ישראל ליהודי איטליה.

החפירות בוונוזה נערכות ע"י ארכיאולוגים יהודים ואיטלקים, ובראש המשלחת הארכיאולוגית עומד פרופ' אריק מאירס, שחפר גם בישראל. הקונגרס היהודי העולמי באמריקה, יוזם החפירות והמממן אותם, נתן הוראה חמורה לחופרים לא לנגוע בעצמות ורק לחקור את הקטקומבות.

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - עמוד פנימי 1981

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: Strada Provinciale, 18 Ofantina, Venosa, איטליה (Maddalena hill - המקום בו התגלו הקטקומבות היהודיות בוונוסה) | מונגוליה
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות