לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו
נח זבולוני - חצי מאה של עיתונות ירושלמית - www.ranaz.co.il
לחצו לגרסה מלאה (כולל תמונות)

הגנרל דרגונסקי נאמן להשקפתו


מאת: נוח זבולוני
פורסם: דבר | עולם יהודי (עמוד 9) - 05/08/1982 (יום חמישי)
הגנרל היהודי- סובייטי דוד דראגונסקי הביע שאט נפש מ "כוונתה של ממשלת ישראל להשמיד כליל את העם הפלשתינאי במלחמתה בלבנון". לפני כשנתיים נתפרסם מאמר שלו בעיתון "פראוודה", בו הוא משווה את ראש הממשלה מנחם בגין לאדולף היטלר ואת האידיאולוגיה הציונית לאידיאולוגיה הפשיסטית. באותו המאמר הוא האשים את מנחם בגין בהרג, בשוד ובסיפוח אדמות מגורשים.

מיהו הגנרל דראגונסקי ומה טיבו?

דוד דראגונסקי נולד בשנת 1911 בסויאסטק, עיירה קטנה בתחום המושב הצארי אשר ברוסיה הלבנה, למשפחת עמלים ובעלי מלאכה. אבא אברהם היה חייט שהמשיך את שושלת החייטות במשפחה, ודווקא בנו דוד ניתק שלשלת זו.

דוד דראגונסקי, מפקד גבוה בחיל השריון של הצבא האדום, הגיע לדרגת לייטנאנט-גנרל; על חזהו אותות הצטיינות רבים, שהוענקו לו על אומץ לב ותושיה שגילה במלחמת העולם השניה בקרבות נגד הגרמנים הנאצים. הוא נושא שניים מעיטורי הגבורה הגבוהים של ברית-המועצות: גיבור ברית המועצות.

במלחמת העולם השניה הגיע עד ברלין הבירה. בדרכו ראה את אושוויץ, מידאנק, טרבלינקה ועוד מחנות השמדה גרמניים. הוא רואה את עצמו יהודי טוב וחם לב, שאינו יכול לשכוח את מה שעשו הגרמנים לעם היהודי, ובמיוחד למשפחתו הענפה - ששכלה במלחמה זו 74 נפשות יקרות. לעתים קרובות חוזר דראגונסקי ומספר על מה שראו עיניו במלחמה. הוא לא שכח ולא ישכח לעולם את מה שסופר לו - כיצד נהרגו בני משפחתו - אביו ואחיותיו. במיוחד הושפע מסיפור הזוועה על מות אמו הישישה רחל. היה זה בשנת 1942, בחורף קשה מנשוא; מעטה שלג בגובה של מטר כיסה את פני העיירה. הגרמנים הוציא את אמו הזקנה, בלי מעיל ובלי כיסוי ראש אל השלג והקור ופנו אליה בזו הלשון: "זקנה, קללי את ארבעת בניך הלוחמים בנו". והיא השיבה להם בגאווה ובאומץ לב יוצא מן הכלל ואמרה: "ברוכים יהיו וברוכים הם כל בני רוסיה הלוחמים בכם, נחשים ארורים. בני עוד יקחו מכם נקם !!" הגרמנים ירו בה במקום. על דו-שיח זה סיפרו לגנרל בני עירו, תושבי סויאסטק, שחזו במחזה זה במו עיניהם.

לפני 20 שנה, בינואר 1962, פירסם דוד דראגונסקי בירחון האידי "סאוועטיש היימלנד" רשימה תחת הכותרת "שלוש נסיעות לפאריס". בנסיעה הראשונה לפריז שימש, יחד עם הסופר אלכסנדר טשאקובסקי, כחבר במשלחת הרוסית, שהוזמנה לפתיחת "בית הזכרון לקרבנות היהודים". היה זה ב-30 באוקטובר 1956. בעת הסרת הלוט מעל האנדרטה לזכר קרבנות השואה, בשעה שנישאו נאומים חוצבי להבות נגד היטלר ותלייניו ונגד המשטר הנאצי והפשיסטי, נתקבלה הידיעה, כהגדרתו, כי "ישראל התנפלה על מצרים". תגובתו של דראגונסקי ועמיתיו במשלחת הרוסית הייתה ספונטנית וחריפה ביותר. הם גילו את דעתם בפומבי, כי "ההרפתקאה הנבזית תנחל מפלה וכשלון" ... המשלחת הרוסית עזבה מיד את פאריס מבלי לבקר במקומות ההיסטוריים ובאתרי התרבות של צרפת.

על ביקורו השני של הגנרל דראגונסקי בצרפת, בשנת 1959, נפסח משום שאין בו נקודה יהודית. הביקור השלישי שלו נערך בשנת 1961. בחודש נובמבר בא דראגונסקי לפאריס לפתיחת תערוכת השואה והגבורה של יהודי גטו ורשה וקהילות אחרות. הוא בא כנציג ותיקי הלוחמים בנאצים בצבא האדום. בנאומו בפתיות התערוכה הוא תיאר את הוועידה ה-22 של המפלגה הקומוניסטית בברית המועצות, שבה השתתף כנציג המפלגה. הוא מסר על אישים שהיו נוכחים בוועידה, ובין היתר הזכיר את שמואל מיקוניס ז"ל שלנו, שניהל שיחות עם קומוניסטים מארצות ערב.

בקבלת הפנים שקיימו לכבודו עורכי התערוכה, ניגש אליו עיתונאי צרפתי ושאל: "כבוד הגנרל, למה שינית את שם משפחתך היהודי ולקחת לעצמך שם רוסי דראגונסקי?" על כך השיב לו הגנרל ואמר: מה אומר לך - אבות אבותי, וזקני החייט בעיר מולדתי, כבר נשאו השם ה "רוסי" דראגונסקי. למחרת, מספר דראגונסקי, דיווחו העיתונים הצרפתים הריאקציוניים על הדו-שיח וקראו לקוראיהם לא להאמין לגנרל דראגונסקי.

להשקפתו האנטי-ציונית נשאר דראגונסקי נאמן מאז ועד היום.

דפים בנושא:


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עולם יהודי 1982
אזכור הכתבה בעמוד הראשון של העיתון

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: 1 Quai de l’Archeveche, פריז, צרפת (Memorial of the Deportation) | מוסקבה, רוסיה (קירוב 5 (מוסקבה העתיקה) - מערכת סאוועטיש היימלאנד (משוער))
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות