לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

מאבקים מקומיים באגודת ישראל


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דבר - עמוד פנימי (עמוד 9) - 30/08/1983 (יום שלישי)
ריבוי הרשימות במירוץ הבחירות המוניציפאליות אינו פוסח הפעם גם על הרשימות האגודאיות בכל הארץ.

יש אומרים שהקיטוב הנוכחי בערים ובעיירות בין פלגי אגודת ישראל השונים, הוא תוצאה הכרחית מן הסיבוכים הפנימיים הבין-סיעתיים שבתוך המפלגה, שהעמיקו והחריפו בשנים האחרונות. ישיבת המפלגה בקואליציה הממשלתית וקבלת המענקים וההקצבות, הצמיחה מריבות ארציות ומקומיות.

לקראת הגשת הרשימות לבחירות המוניציפליות הסתמנו בתוך אגודת ישראל, בפעם הראשונה בתולדותיה, מאבקים קשים ומרים. הדבר הגיע עד כדי פיצוץ ישיבות מזכירות הסניפים ולא נופתע אם הדברים אף יגיעו לבתי דין או לדיון בהרכב רבנים מיוחד.

אף כי מטה בחירות ארצי הוקם על-ידי המרכז הארצי של אגודת ישראל, אין מטה הבחירות מתערב בשלב זה בהרכב הרשימות המקומיות. מועד הגשת הרשימות מתקרב ואין להניח כי המרכז הארצי יוכל להתעלם מבעיה זו.

היה זה דווקא סניף ירושלים, הסניף האגודאי הגדול ביותר, שבישיבת המזכירות הראשונה לא הצליח להרכיב את רשימת מועמדיו למועצת העיר. בעקבות ירושלים סערו הרוחות באחותה בני-ברק, והחיידק אף דבק במקומות הקטנים ביותר כמו פתח-תקוה, נתיבות וכו'.

הסניף הירושלמי היה גם הראשון שהצליח להרכיב רשימה אגודאית, אף שעדיין לא ידוע מה מקומם של פועלי אגודת ישראל, ברשימה זו. חוגים יודעי-דבר אינם מוציאים מכלל אפשרות, שבסופו של דבר יוגשו הרשימות האגודאיות בדומה למה שהיה בעבר, בלי שינויים דראסטיים. העובדה שהמריבות הפנימיות האגודאיות, שהיו קרובות לנקודת הרתיחה עד לפני תקופה קצרה, כשהתחילו לדון בהרכב הרשימות המוניציפליות, מריבות וחיכוכים אלה הושתקו לפחות למראית עין, מלמדת כי כל הסיעות בתוך אגודת-ישראל הגיעו לקו האדום שלפני הפילוג, וכולן מוכנות לתרום חלקן להשכנת שלום, כלפי חוץ לפחות. כדי לא להפסיד את אהדת הבוחרים הפוטניאליים.

חוגים מסויימים בירושלים, הנמנים עם חצרות חסידי ועדות המזרח החרדים, וכן פועלי אגודת-ישראל, הנתמכת על-ידי חב"ד, עדיין מנסים כוחם בשבירת המאמץ של הפוליטקאים הממולחים של אגודת ישראל, שעומדים בחירוף נפש להבליט את המאחד והמלכד של אגודת-ישראל, כדי להצליח בבחירות המוניציפאליות.

בימים האחרונים נעשה גם מאמץ מיוחד לכנס את מטה הבחירות הארצי של האגודה, המשותק למחצה מאז שהוקם לפני יותר מחודש. מימון המפלגות גם הוא אינו עניין של מה-בכך. הוויכוח נסב בעיקר על הרכב ועדת הכספים שליד מטה הבחירות הארצי, ורק הבעיה המשנית היא הרכב הרשימות.

בינתיים משותק חלק של הסניפים המקומיים במקומות הקטנים יותר, מחוסר תקציב למסע הבחירות. במקומות הקטנים מתלוננים, כי אין להם "אבא-פוליטי" שדואג להם ואומרים, כי אם לא יקבלו את העזרה המתאימה, לא יגישו את הרשימות שלהם ואף לא ירכיבו אותן. הדברים הגיעו לידי כך, שעסקנים מדרג ג' במקומות האלה פנו אל כמה ממועצת גדולי התורה וביקשו להתערב בנושא בעוד מועד, אחרת הם יהיו בבחינת "הטוען אחרי מעשה בית דין לא אמר כלום".

מאידך גיסא, מן הצד השני של המתרס צועקים אנשי פועלי אגודת ישראל "געוואלד", על הפיצול ההולך וגובר בתוך המחנה הדתי. אברהם ורדיגר, יו"ר תנועת פועלי אגודת ישראל, מתח ביקורת חריפה בכנס של ראשי הסניפים של פא"י על הפיצול. הוא ציין, כי במקום שכל המפלגות הדתיות הקיימות ילכו יחד בבחירות המוניציפליות ויקימו חזית דתית מאוחדת, שתפעל ככוח חזק למען הגברת ההשפעה של היהדות הדתית בכל הרשויות המקומיות, יש חשש רציני שאפילו בתוך המפלגות הדתיות עצמן יהיו פילוגים לסיעות שונות שיופיעו ברשימות עצמאיות ואישיות. הוא קרא לכל הדתיים להתלכד נגד האנטי-דתיים, המגבירים לאחרונה את פעילותם בערים שונות בארץ, במיוחד בתל-אביב, שבה שולט הליכוד.

דפים בנושא:


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - עמוד פנימי 1983

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב ישעיהו פרס 2, ירושלים (מרכז אגודת ישראל) | רחוב פרישמן 64, תל אביב (הסתדרות פועלי אגודת ישראל)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות