לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

עננים זרים בביירות - בעין המצלמה הקולנועית הסובייטית


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | כוכבים ולילות (עמוד 12) - 14/09/1983 (יום רביעי)
הסרט הסובייטי "עננים זרים בשמי ביירות", שזכה במדלית זהב בפסטיבל הקולנועי ה-8 שהתקיים במוסקווה, קיבל באחרונה תגבורת תימנית בדמות כמה פרקי זוועה שנוספו לו. [ * ]

מפיקי "עננים זרים בשמי ביירות", שביקרו בארטעק שבתימן [ ** ] לרגל הפקת סרט על הידידות בין ברית המועצות ותימן, הגיעו במסגרת ביקורם למחנה של ילדים ניצולי ההפצצות על ביירות.

הבמאי ואנשי הצוות התרשמו ממראה הילדים בני 8-15 שהוריהם נהרגו מול עיניהם, הם הפסיקו את ההכנות לסרט המיועד והחליטו, במקום זאת, לצלם פרקים נוספים לסרט "עננים". הם החלו לראיין את הילדים וביקשו מהם לשחזר את מה שעבר עליהם בביירות.

בפרקים שנוספו מופיעים 3 ילדים מביירות, המאשימים את ישראל ברצח העם הפלשתינאי. הפרק הנוסף הראשון נפתח בכותרת: "ב-4 ביוני 1982, החל רצח העם הפלשתינאי שנמשך 79 יום. על הרצח מספרים 3 ילדים מביירות: אוסאם מוחמד עלי, בן 8, כיאם איבראהים, בת 15, ואמאד חוסיין בן 11".

אחר כך מספר אוסאם מוחמד עלי:
"ישבתי בבית והכנסתי שיעורים ... ולפתע נפלה פצצה על ביתנו. התחלנו לרוץ ... הראשון נפגע".
והקריין ממשיך:
"ב-4 באוגוסט 1982 הופצצה מערב ביירות. 280,000 פצצות וטילים הוטלו על העיר, בתי החולים נחרבו ונהרסו. בתי הספר, מרתפים ומקלטים שימשו במקומם. התוקפנים הישראלים הפסיקו את אספקת המים והמזון, וכתוצאה מכך נוספו קרבנות רבים.

"תנועת המרד הפלשתינאית (קרי אש"ף) החליטה לעזוב את מערב ביירות, כדי להציל זקנים נשים וטף. ממשלת רייגן הבטיחה, כי האזרחים לא יסבלו וכי לא יגעו בהם לרעה, אבל זה היה שקר גס, כמו יתר ההבטחות האמריקאיות. הטבח והשחיטה של הפלשתינאים והאזרחים הלבנונים נמשכו במחנות הפליטים סברה ושתילה, שבהם הושמדו יותר מ- 5,000 איש".

עדות נוספת שמע הצוות מפי אמאד חוסיין:
ישבתי בחיק המשפחה שלי, ולפתע החלו הישראלים לירות מקרוב מנשק אוטומטי על הבית שלנו. אמי, אחיותי ואבי נהרגו במקום, נשארתי לבדי ..."
"לאן תלכי ?" שאלו אנשי הצוות את הילדה כיאם איבראהים. "אינני יודעת", עתנה, "אין לי לאן ללכת. ללבנון אי אפשר, ולפלשתינה - וודאי ודאי שלא ...". "מה רצונך לעשות" ? "להיות פרטיזנית ולשחרר את פלשתינה".

פרקי הזוועה הללו, שנוספו לסרט "עננים זרים מעל שמי ביירות", אינם סוף פסוק. הסובייטים מבטיחים להמשיך בתיעוד מאורעות מלחמת לבנון.

הערות:
* מדובר בפסטיבל הסרטים ה- 13 שנערך במוסקבה, שם הסרט הוא Foreign clouds over Beirut - סרט לבנוני שהוקרן במסגרת הסרט הזר.
** כנראה מדובר בעיר Ataq


צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר כוכבים ולילות 1983

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: Pushkinskaya pl. 2, מוסקבה, רוסיה (המקום בו נערך פסטיבל הסרטים הבינלאומי) (Rossiya Theatre - Pushkinsky Cinema) | ביירות, לבנון | Ataq, תימן
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות