לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

"זיווג שאינו מהוגן"


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | עולם יהודי (עמוד 6) - 30/10/1983 (יום ראשון)
1. משפחת ישראל זינדל וייסהויז מברוקלין, פנתה באמצעות העיתונות היהודית אל כל מי שיש בידו וביכולתו לבוא לעזרתה, כדי לסכל את "זממו" של בחור, שלפי ראות עיני המשפחה הוא "אינו מהוגן" והוא רוצה לשאת את בתם, נגד רצונם. 2. 100,000 דולר ע"ש ז’בוטינסקי - פרס בסך 100,000 דולר יוענק מדי שנה למי שתרם תרומה להגנת זכויות העם היהודי. חבר השופטים לזכאות בפרס כולל גם את הכלכלן פרופסור מילטון פרידמן

הקהילה היהודית החרדית בברוקלין סוערת בגלל "זיווג שאינו מהוגן", שעלול להביא "בזיון, בושה וחרפה" על משפחה מיוחסת, בעלת שושלת ארוכה-ארוכה.

המדובר במשפחת ישראל זינדל וייסהויז מברוקלין, שפנתה באמצעות העיתונות היהודית בניו-יורק אל כל מי שיש בידו וביכולתו לבוא לעזרתה, כדי לסכל את "זממו" של בחור, שלפי ראות עיני המשפחה הוא "אינו מהוגן" והוא רוצה לשאת את בתם, נגד רצונם.

ר' ישראל זינדל טוען, כי הבחור "היפנט" את בתם, שבאה ממשפחה חשובה ומיוחסת, משפחה שלפי "ספר היוחסין" היא משושלת גדולי הרבנים והגאונים: החכם צבי (ר' צבי הירש בן יעקב אשכנזי 1660-1718), "הנודע ביהודה" (ר' יחזקאל לנדאו 1712-1793) ואחרים. "הזיווג הבלתי-מהוגן" עלול, חלילה להכתים ללא תקנה את המשפחה המיוחסת הזו.

כדי לעורר את דעת-הקהל החרדית גייס ר' זינדל את גדולי הפוסקים ובהסתמך עליהם, שהם עומדים לצדו, הוא גם מביא את פסק-דינו של היורה-דעה סימן ר"מ סימן-קטן כ"ה האומר: "וכן אם האב מוחה בבן לישא איזה אשה שיחפוץ בה אין צורך הבן לשמוע את האב, זה אינו אלא באופן שאין באשה שחפץ בה בזיון וצער לאב. אם יש בזיון אסור לישאנה".

משפחת וייסהויז פרסמה, כאמור, מודעה בנדון ושטחה את טענותיה. רבים נענו והציעו את עזרתם, ביניהם רבנים, דיינים, ראשי ישיבות המוכנים להיכנס לעובי הקורה ולעזור עד כמה שידם מגעת.

ר' ישראל זינדל מגלה, כי הזמין את האנשים המעורבים בעניין-ביש זה לדין תורה, אבל הם מסרבים להיענות להזמנת בית-הדין. בין אלה המסרבים: דיין בבירופארק, שוחט במונראו ורב במונסי. שכונות אלו מאוכלסות בדרך כלל על-ידי חרדים מאנשי סטמאר, ור' זינדל מבקש מאלה המסוגלים לשכנעם שייענו להזמנת דין תורה, ושעה אחת קודם יכולה להציל את כבוד המשפחה.

100,000 דולר ע"ש ז'בוטינסקי

פרופסור מילטון פרידמן משיקגו, אבי "הכלכלה הליברלית", נמנה עם חבר השופטים להענקת הפרס על-שם זאב ז'בוטינסקי בארה"ב.

המדובר בקרן שהוקמה בניו-יורק לציון יום הולדתו ה-100 של זאב ז'בוטינסקי. הקרן תעניק פרס כספי שנתי בסך 100,000 דולר הפטורים ממס הכנסה, לאיש או לאשה, בלי הבדל דת וגזע, שבמשך חמש השנים האחרונות תרמו תרומה רבה להגנת זכויות העם היהודי בכל אתר.

בראש הקרן עומד איש "חרות" האמריקאי אירק ספקטור [ * ] , שהכריז כי הקרן היא בלתי מפלגתית ולא-פוליטית ועם חבריה נמנים אישים מכל שכבות היהודת בארה"ב. בין היתר נקב בשמו של הכלכלן המפורסם פרופסור מילטון פרידמן בן ה-71. עסקן "חירות" הדגיש, כי הצטרפותו של פרופסור פרידמן לחבר השופטים מוסיפה יוקרה וכבוד לקרן על-שם זאב ז'בוטינסקי.

פרט חשוב אחד שכח ספקטור לציין - אולי משום שהכרזתו באה לאחר המשבר הכלכלי בארץ - והוא, ששיטתו הכלכלית של פרופסור מילטון פרידמן היתה היסוד למהפך הכלכלי של ממשלת הליכוד. שהביא להתמוטטות הכלכלה בישראל ולהתפטרותם של שלושה שרי אוצר בממשלות הליכוד במשך כמה שנים.

אגב, אריק ספקטור, בן 62, המכהן כיו"ר "חרות" בארה"ב, הוא יליד לודז' בפולין ובוגר בית-הספר התיכון למסחר בתל-אביב. בארץ-ישראל חי שש שנים, משנת 1933 עד 1939. אותה שנה עזב את הארץ בדרכו ללונדון ומשם הגיע לארה"ב. מאז הוא גר באמריקה.

הערות:
* Eryk Spektor


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עולם יהודי 1983
אזכור הכתבה בעמוד הראשון של העיתון

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: ברוקלין ניו יורק, ארצות הברית | 261 Fifth Avenue, ניו יורק, ארצות הברית (Jabotinsky Foundation)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות