לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

עוללות "הוועד האנטי-ציוני"


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | עולם יהודי (עמוד 6) - 12/12/1983 (יום שני)
מיון מהיר:
אנשי מדע ורפואה
מאמר
עולם יהודי
1983
1. עשרות מכתבי תמיכה ב"ועד האנטי ציוני של החברה הסובייטית" הכוללים ביקורת וגינוי על הציונות ועל העליה לישראל פורסמו בעיתון בירובידזאנער שטערן. רוב המכתבים נכתבו ע"י יהודים. 2. מחאה מדרום-אפריקה - ועד ארגוני הנשים של פדרציית בתי-הכנסת בדרום-אפריקה פנה במחאה חריפה אל ועד שליחי הקהילות של דרום-אפריקה, על שבחר ביהודי הנשוי לאשה לא -יהודיה להנהלת הוועד. 3. כנס מדענים יהודים - כנס בנושא "חברות ותרבויות, חדש וישן" של אנשי מדע יהודים מישראל וארצות אחרות יתקיים בסינגפור. 4. מחקר על צאצאיהם של זוגות מעורבים - המחקר מלמד כי ילדים של זוגות מעורבים נוטים שלא לראות עצמם מעורבים בחיים היהודיים המאורגנים. 5. ד"ר לרנר הוזמן ליפאן - מכון המחקר לשחרור הבוראקו ביפן הזמין את ד"ר נתן לרנר להרצאות בעקבות תרגום ספרו על האמנה למניעת אפלייה גזעית. 6. הפמיניסטיות מרוצות - הפמיניסטיות היהודיות בארצות-הברית העלו על נס את החלטת סנאט בית-המדרש לרבנים הקונסרבטיבי בניו-יורק להסמיך נשים לרבניות בקהילות הקונסרבאטיביות

עשרות מכתבי אהדה ותמיכה ב "ועד האנטי-ציוני של החברה הסובייטית" [ 1 ] , שבראשו עומד הגנראל היהודי דוד דראגונסקי, מתקבלים מדי יום ברחוב פרונזה-נברזה 46, כתובתו של הוועד במוסקווה. כך על כל פנים טוען "ביראבידז'אענר שטערן", בטאון המחוז היהודי האוטונומי בברית-המועצות בבירובידז'אן.
העיתון פרסם באחרונה כמה מכתבים שהגיעו לוועד ממקומות שונים.

פותח את סדרת המכתבים הללו "מחנך ופדאגוג יהודי" בשם לייב אוסטרובסקי, מהעיר פרם, המברך את הוועד האנטי-ציוני ומכריז, כי "הציונות נושאת כתם שחור בל ימחה, הפאשיזם". תקוותו - "כי לא ינוקו הציונים ויבואו על ענשם על פשעיהם הרבים".

ניצול אושוויץ ארקאדי אהרונוביץ (בן-אהרן) אוסטרוצקי טוען, כי צמרמורת עוברת בקרבו כשהוא שומע או קורא "על הרציחות של הפאשיסטים הישראלים באוכלוסיה הערבית", והוא שואל: "האם כבר שכחו התליינים הישראליים את תולדות הג'נוסייד של העם היהודי?"

רייסה יעקובלנה סלוצקינה, עורכת-דין ממוסקבה, מספרת את תולדות חייה ומכריזה כי היא וכל בני משפחתה, כולם אקדמאים, "מזדהים עם מטרת הוועד, הלוחם במעשים הלא-אנושים של הציונים". בכך היא רואה את תרומתה "במאבק למען השלום בעולם כולו".

הקצין נ. קיסלנקו, אוקראיני לפי מוצאו הלאומי, מצהיר במכתבו כי מזה שבע שנים הוא מכיר יהודי אחד, שעימו הוא התיידד, ומתוך סיפורו של אותו יהודי משתמע, כי היהודים שעבו את מולדתם בברית-המועצות והיגרו לישראל מתחרטים על מעשיהם ומכים על חטא. לדעת האוקראיני קיסלנקו, "הגיע הזמן להוקיע בפני עם ועדה את המזימה הציונית והתעמולה הזוועתית הפסולה והזולה שלהם".

יפים (חיים) בוז, רופא במקצועו, מכה על חטא במכתבו על העוול שגרם לעמו, למולדתו ולבתו היחידה, בכך שהוא חי כבר חמש שנים מחוץ לגבולות ברית-המועצות (הוא אינו מציין איפה). "כל ימי חייתי בין אנשים סובייטים טובים וישרים, וכיום אני מרגיש כי אני עצמי אשם בבדידותי ובמצבי הנוכחי", מקונן בוז.

ק. גורביץ מסן פרנסיסקו, ארה"ב, כנראה "נושר" המשתייך ל "גל השלישי" של היהודים שהיגרו מברית-המועצות, סובר, כי הציבור היהודי, גם זה החי מחוץ לגבולות ברית-המועצות, צריך להצטרף לוועד האנטי-ציוני "ולהסיר את המסכה מן הציונות, המסנוורת את העיניים".

ואחרון אחרון: מכתב קולקטיבי שכותבים האשה, האב, האם והבת של ויקטור יעקבלביץ (בן יעקב) גאוכמאן, שעזב את ברית המועצת בשנת 1979 וגר כיום במדינת ישראל.

האב יעקב נחומוביץ גאוכמאן, האם דה-שליט ליאה איזאילובנה, אשתו של ויקטור מרינה איכולובנה אוקינובה והבת זינה ויקטורובנה גאוכמן כותבים אל הועד האנטי-ציוני ושופכים את מרי לבם על הציונות והציונים, שחרף התנגדות המשפחה כולה פיתו את ויקטור בתעמולתם, עד "שהגיע לידי ריב עם כולם ונסע למדינת ישראל".

וכיום, אחרי ארבע שנות סבל ותלאות, מכריזים בעלי בעלי המכתב הקולקטיבי, מכיר יקירם ויקטור "בטעות שעשה, בעזבו את המולדת, את ההורים, את האשה והבת, ומקלל את היום הארור הזה שבו עזב את ארץ חמדתו.
בישראל - לדברי המשפחה - אין ויקטור שוקט על השמרים. "הוא מופיע בפומבי נגד הציונות והקפיטליזם, ובעבור זה רודפים אותו עד חרמה. פיטרו אותו מהעבודה והוא מוכרח, במקום לעסוק במקצועו כמורה למתמטיקה, להיות שומר אצל בעל-בית פרטי, המכתבים שלו מלאי יאוש, אכזבה וחרטה. הוא מבקש כי יעזרו לו ויאפשרו לו לשפר את מצבו", כותבים בני ביתו.

הערות:
1. Anti-Zionist Committee of the Soviet Public (Anti-Sionisticheskii Komitet Sovetskoi Obshchestvennosti)


מחאה מדרום-אפריקה

ועד ארגוני הנשים של פדרציית בתי-הכנסת בדרום-אפריקה פנה במחאה חריפה אל ועד שליחי הקהילות של דרום-אפריקה, על שבחר ביהודי הנשוי לאשה לא -יהודיה להנהלת הוועד. על המחאה מספר "בתפוצות" עלון-ידיעות על הקהילות היהודיות בתפוצות, שמוציא הקונגרס היהודי העולמי בירושלים.

ועד שליחי הקהילות דחה את המחאה, בדברי תשובתו קבע יו"ר הוועד, כי חבר ההנהלה החדש טוני בלום, שנחשב לאחד מבעלי העסקים האמידים ביותר בדרום אפריקה, עתיד לפעול הרבה לטובתה של הקהילה היהודית בדרום-אפריקה. טוני בלום נבחר בבחירות דמוקרטיות, מדגיש היו"ר, מה שמוכיח כי הדעה הנקוטה בידי ארגוני הנשים איננה מקובלת על הרוב.

כנס מדענים יהודים

כנס של מדענים יהודיים מישראל ומארצות אחרות ושל מדענים מיפן, מהודו, מאוסטרליה וממדינות אחרות במזרח הרחוק יתקיים בסתיו הקרוב בסינגפור. [ 2 ]

איזי ליבלר [ 3 ] , נשיא הוועד-הפועל של יהדות אוסטרליה ונשיא ההתאחדות היהודית של הארצות השוכנות לחוף האוקיאנוס השקט, שביזמתו ייערך הכנס, הודיע כי נושאו יהיה "חברות ותרבויות, חדש וישן". בהתאחדות היהודית הזו חברות הקהילות היהודיות של אוסטרליה, הונג-קונג, הודו, יפאן, ניו-זילנד, הפיליפינים, דרום קוריאה, טייוואן, תאילנד וסינגפור, המסונפת לקונגרס היהודי העולמי.

מישראל ישתתפו בכנס זה פרופסור אפרים קציר, נשיא מדינת ישראל לשעבר, השר פרופסור יובל נאמן ואחרים.

הערות:
2. מדובר בכנס: Cultural interaction : old societies, new states שהתקיים ב- Century Park Sheraton, Singapore בתאריכים 10-12 ספטמבר 1984 ואורגן על ידי Asia Pacific Jewish Association.
3. Isi Leibler


מחקר על צאצאיהם של זוגות מעורבים

תוצאות מחקר על צאצאיהם של זוגות מעורבים, יהודים ונוצרים, שערך ד"ר אגון מאייר מברוקלין קולג', מלמדות כי ילדים של זוגות מעורבים נוטים שלא לראות עצמם מעורבים בחיים היהודיים המאורגנים ובדרך כלל מגדירים את יהדותם כאמונה דתית ולא רואים בה הזדהות אתנית או לאומית.

המחקר נערך בחסות המרכז הארצי לענייני המשפחה היהודית על-שם ויליאם פטצ'יק והוועד היהודי האמריקאי בניו-יורק. ד"ר אגון מאייר, שהציג את מימצאי המחקר במסיבת עיתונאים בניו-יורק, אמר, כי ילדיהם של זוגות מעורבים אינם מגלים בדרך כלל בעיות רגשיות חריגות. הם נוטים להגדיר את עצמם כיהודים אם ההורה הנוצרי שלהם עבר את תהליך הגיור, ויש להם יותר ידידים לא-יהודים מאשר להוריהם היהודים. עוד קבע המחקר, כי אף-על-פי שילדי הזוגות המעורבים אינם חשים בדרך כלל הזדהות אתנית יהודית, מגלים רובם גאווה על הישגיה של מדינת ישראל. לעומת זאת אין אצלם תמימות-דעים לגבי הבעיה אם על יהודי ארה"ב לתמוך בישראל.

עוד מראה המחקר, כי כשליש הצאצאים של זוגות מעורבים, שבהם התגייר ההורה הלא-יהודי, נישאו עם לא-יהודים ואילו מקרב ילדי הזוגות המעורבים, שבהם לא התגיירו ההורים הנוצרים, 92 אחוז נישאים ללא-יהודים.

ד"ר לרנר הוזמן ליפאן

מכון המחקר לשחרור הבוראקו ביפן הזמין את ד"ר נתן לרנר, מנכ"ל ההנהלה הישראלית של הקונגרס היהודי העולמי, לסדרת הרצאות בטוקיו. בני הבוראקו הם מיעוט ביפאן.

המכון, שהוא ארגון הלוחם נגד אפליית בני הבוראקו, יזם את תרגום ספרו של ד"ר לרנר על האמנה למניעת אפלייה גזעית, ליפנית. ד"ר לרנר הוזמן לסיבוב הרצאות בטוקיו באוסקה ובקיוטו, לציון יום השנה ה-35 לאמנה האוניברסלית לזכויות האדם. בין היתר הרצה הד"ר לרנר גם לפני האגודה היפנית לזכויות האדם.

הרבעון "דפוסים של דעה קדומה", המופיע מטעם המכון לעניינים יהודיים שליד הקונגרס היהודי העולמי בלונדון, פירסם באחרונה מאמר הדן בבני המיעוט של בני בוראקו באיי יאפאן.

הפמיניסטיות מרוצות

הפמיניסטיות היהודיות בארצות-הברית העלו על נס את החלטת סנאט בית-המדרש לרבנים הקונסרבטיבי בניו-יורק להסמיך נשים לרבניות בקהילות הקונסרבאטיביות.

יותר מ-250 פמיניסטיות יהודיות מבית-הכנסת "אנשי חסד" שהתכנסו בניו-יורק לדון על האתגרים הניצבים לפני הנשים היהודיות במאבקן להשגת שוויון זכויות, עמדו על ההישג הבולט ביותר עד עתה והוא - החלטת הסמינר לרבנים על שם שכטר בניו-יורק, להכשיר נשים לכהן כרבניות ולהסמיך את בוגרות הסמינר כרבניות בקהילות הקונסרבטיביות. בכך הגיע לסיומו המוצלח המאבק שנמשך כ-11 שנים, של ארגון "עזרת נשים" להרחבת השפעת הנשים בגופים ובארגונים הקובעים את מדיניות יהדות ארה"ב.

ארלן אנגוס, ממייסדות "עזרת נשים", ציינה בכנס הנשים היהודיות כי לפני עשר שנים, בכנס הראשון, נאמו לפני הנאספות שלושה רבנים גברים. הפעם הופיעו חמישה רבנים וכולם נשים.

כפי שנמסר בכנס, 60 נשים מכהנות כיום ברבנות בקהילות רפורמיות ברחבי ארה"ב. לפני עשר שנים כיהנה רק רבנים אחת - סלי פרייסאנד.

דפים בנושא:



© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עולם יהודי 1983
אזכור הכתבה בעמוד הראשון של העיתון

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: טוקיו, יפן | מלבורן, אוסטרליה (Asia Pacific Jewish Association) | מוסקבה, רוסיה (לא הצלחתי למצוא את רחוב פרונזה-נברזה) | 16 Nassim Hill, סינגפור, סינגפור (Ana Hotel לשעבר Century Park Sheraton) | No. 2 Elray Street, Raedene, יוהנסבורג, דרום אפריקה (ועד שליחי הקהילות - South African Jewish Board of Deputies) | 32 Ul. Lenina, Birobidzhan, בירוביג’ן (מערכת בירובידזאנער שטערן) | 3080 Broadway, ניו יורק, ארצות הברית (בית המדרש לרבנים באמריקה - סמינר שכטר - הסמינר התאולוגי היהודי) | 2900 Bedford Ave, Brooklyn, ניו יורק, ארצות הברית (Brooklyn College) | 251 W 100th St, ניו יורק, ארצות הברית (בית הכנסת "אנשי חסד" - Ansche Chesed) | 58 Oaklands Rd, Sandton, Orange Grove, דרום אפריקה (Union Of Orthodox Synagogues Of South Africa) | רחוב ז’בוטינסקי 21, ירושלים (מערכת עלון בתפוצות) | רחוב וושינגטון 4, ירושלים (הסניף הירושלמי של הקונגרס היהודי העולמי)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות