לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

היהדות החרדית בארה"ב נגד שוויון לנשים


מאת: נח זבולוני - עורך עולם יהודי
פורסם: דבר | עולם יהודי (עמוד 5) - 22/01/1984 (יום ראשון)
מיון מהיר:
מאמר
עולם יהודי
1984
1. ההצעה להוסיף לקונסטיטוציה של ארה"ב חוק לשווי-זכויות לנשים נתקלה בהתנגדות חריפה מצד היהדות החרדית בארה"ב. 2. גוברת התעמולה האנטישמית בברה"מ - המכון לעניינים יהודיים בלונדון, הגיע למסקנה כי ככל שגוברת המתיחות ביחסי מזרח ומערב, גוברת התעמולה האנטישמית באמצעי התקשורת הסובייטים. 3. מורשת בנימין מטודלה - עיריית טודלה בספרד החליטה לקיים שבוע של עיון במורשת היהדות הספרדית לציון מסעו של בנימין מטודלה בן העיר. 4. עברית בזימבאבווה - ילדים שחורים ויהודים זוכים בפרסים על הצטיינות בלימודי השפה העברית בזימבבואה 5. תשמישי קדושה לקובה - הקונגרס היהודי העולמי בקנדה שולח תשמישי-קדושה ליהודים בקובה 6. זיוף בספר "משנה ברורה" - העדה החרדית בארה"ב סוערת בגלל סילופים בספר "משנה ברורה" במהדורה חדשה ישראלית.

ההצעה להוסיף לקונסטיטוציה של ארה"ב חוק לשווי-זכויות לנשים נתקלה בהתנגדות חריפה מצד היהדות החרדית בארה"ב.

לאחרונה מתנהל ויכוח בוועדת המשפט של הקונגרס האמריקאי בשאלת התקנת חוק של שווי זכויות לנשים, הנקרא בקיצור בשם: אי.ר.א. (איקוול רייטס אמנדמנט). אלה המצדדים בחוק זה פועלים אף להוסיפו לתוך החוקה האמריקאית למען יהיה לו יתר תוקף.
היהדות החרדית, ובמיוחד חסידי סטמאר, שיש להם השפעה בקרב חברי הקונגרס והסנאט, יצאו בהתקפה חריפה וקולנית על ההצעה. בין היתר הם טוענים, כי אם החוק יתקבל כמות שהוא, יצטרכו נשים לשרת בצבא ובמקרים מיוחדים גם להשתתף בקרבות. נוסף על כך יגרום החוק, לדבריהם, פירצה בחומת הצניעות, ורבים ינצלו אותו למעשים בלתי-מוסריים במסווה של שווי-זכויות לנשים.

לטענתם, החוק הוא מסוכן ליהדות כולה, אף כי לדאבונם רבים מן הסנאטורים ואנשי הקונגרס, לרבות יהודים, תומכים בו. החרדים פנו איפוא אל המנהיגים היהודים מכל המפלגות והארגונים ותבעו מהם לסכל את קבלת החוק לשווי-זכויות לנשים.

גוברת התעמולה האנטישמית בברה"מ

התעמולה האנטישמית באמצעי התקשורת הסובייטים גוברת ככל שגוברת המתיחות ביחסי מזרח ומערב - למסקנה זו הגיע המכון לעניינים יהודיים בלונדון, על סמך סקירה של העתונות הסובייטית ושידורי רדיו מוסקווה.

המכון לעניינים יהודיים בלונדון מביא בהקשר זה ציטוטים מהעיתונות הסובייטית: בין היתר כתב בטאון הנוער הקומוניסטי "קומסומולסקאיא פראוודה", כי בארגון "אמנסטי" הבין-לאומי שולטים ניצי התנועה הציונית בתל-אביב". כתב העת "סובייטסקאיא רוסיה" כתב מאמר על "ההשפעה היהודית על מדיניות-החוץ הצרפתית" ומספר לקוראיו כי משפחת רוטשילד היהודית מסיפה לעמוד בראש "הקומפלקס" (מערכת) התעשייתי הצרפתי הזומם לסבך את צרפת במלחמה נוספת.

פרופ' נושין בשידורי רדיו מוסקווה אמר כי חוגים נאציים וציוניים מנסים מתוך שיתוף פעולה הדוק לקעקע את אשיות החברה הסובייטית. הפרופ' טען כי הציונים מתנגדים לשלטון בברה"מ, פועלים יד ביד בכיוון זה, ומאשימים את הציונות והציונים כי היו שותפים של היטלר בהשמדת העם היהודי. רדיו מוסקווה בשפה האנגלית הקדיש שידור מיוחד על "ההשפעה הציונית על המדיניות הבריטית" וציין כי כמה ממנהיגי המפלגה השמרנית הנמצאת בשלטון הינם יהודים ומנוי וגמור אצלם להגביר את ניצול פועלי בריטניה בידי הקפיטליזם.

מורשת בנימין מטודלה

לציון מסעו של הנוסע היהודי הנודע מימי-הביניים בנימין מטודלה, שחי במחצית השניה של המאה ה-12 ושהעיר טודלה בספרד זכתה לפרסום עולמי הודות לו, החליטה עיריית טודלה לקיים אחת לשנתיים שבוע של "לימודים ספרדיים". השבוע יוקדש לעיון במורשת היהדות הספרדית. כן החליטה מועצת העיריה לקיים חילופי תרבות עם עיריית טבריה, שבה ביקר ר' בנימין מטודלה במסעותיו סביב העולם.

במסגרת ההכנות לקיומו של שבוע הלימודים הספרדיים באתה עיריית טודלה בקשרים עם מוסדות מחקר ותרבות בישראל ובספרד.

עברית בזימבאבווה

ילדים שחורים ויהודים זוכים בפרסים על הצטיינות בלימודי השפה העברית בזימבאבווה.

בזימבאבווה, לשעבר רודזיה, חיו כ-10,000 יהודים. הראשונים באו מליטא, קשריהם העיקריים הם עם יהדות דרום-אפריקה, שם קיבלו הדרכה דתית תרבותית וציונית. כמעט כל הקהילה היהודית ברודזיה השתייכה לתנועה הציונית. עם קבלת העצמאות היגרו רבים מן היהודים לארצות שונות, מרביתם לדרום-אפריקה. כיום מספר היהודים בכל זימבאבווה הוא 1400, רובם חיים בערים.

ילדי רודזיה היהודים זכו בעבר בחינוך יהודי-ציוני. בתי-הספר היהודיים שם היו על רמה גבוהה ואף לא-יהודים היו שולחים את ילדיהם אליהם. משהתמעט מספר היהודים בזימבאבווה נסגרו גם כמה בתי-ספר לילדים יהודים וכיום קיימים בה רק שניים כאלה, בהם לומדים גם לא-יהודים. כאמור, ברוב הפרסים על הצטיינות בלימודי השפה העברית זכו ילדים יהודים וכושים הלומדים בבתי-ספר אלה.

תשמישי קדושה לקובה

הקונגרס היהודי העולמי בקנדה שולח תשמישי-קדושה ליהודים בקובה, שמספרם כיום כאלף. בקובה חמישה בתי-כנסת וספריה ציבורית יהודית.

אלן רוז, סגן נשיא הקונגרס היהודי בקנדה, מסר, כי יהודי קובה מאורגנים בארגון-גג המשתייך לקונגרס היהודי העולמי. הקונגרס היהודי בקנדה החל בשנים האחרונות לטפל ביהודי קובה, שרובם גרים בעיר הבירה האוונה. הוא שלח לשם תשמישי קדושה, וכן רבנים ומחנכים דוברי ספרדית.

עד עתה עשה זאת הקונגרס היהודי העולמי בניו-יורק, אולם מזמן שנותקו היחסים הדיפלומטיים בין קובה לארה"ב ב-1960, קיבל עליו הקונגרס היהודי הקנדי את המשימה. עתה כבר מכינים את משלוח הבשר הכשר, המצות, היין וסידורי תפילה, כדי שיגיעו לקובה לפני חג הפסח.

זיוף בספר "משנה ברורה"

היהדות החרדית בארה"ב "נזדעזעה ארבע-מאות פרסה על ארבע מאות פרסה", בגלל הזיוף והסילוף שנעשה בספר "משנה ברורה", במהדורתו החדשה שהופיעה בישראל.

השנה, במלאות 50 שנה למותו של הרב ישראל מאיר הכהן מראדין, (1838-1933), הועלה זכרו של מי שחיבר את ספר "משנה ברורה", על חלק אורח-החיים שבשולחן ערוך, הנחשב לספר הפוסק והמכריע בבירור השיטות השונות בפרטי ההלכה. על ספר זה שהוגש לקורא בסגנון המובן לכל אדם, עבד המחבר 28 שנים והוא יצא במהדורות רבות וזכה לתפוצה גדולה. כאמור בישראל הופיע במהדורה חדשה.

"החפץ החיים", שהיה מגדולי הפוסקים בדורות האחרונים, חיבר ספרים נוספים, אבל הספר "משנה ברורה" הוא מורה-הדרך היום-יומי לכל יהודי דתי וחרדי. בעולם הישיבות וביהדות החרדית למדו את ספריו, כמו "חפץ חיים", "משנה ברורה" ועוד.

במקרה נתגלה בארה"ב סילוף בדברי ה "חפץ חיים" בספרו "משנה ברורה": היה זה כאשר אדמו"ר מסטמאר, הרב משה טייטלבויים מויליאמסבורג, שהה במעון הקיץ שלו. הוא ביקש מר' יוסף אשכנזי, הגבאי הראשי שלו, להביא לו ספר לעיין בו, ובמקרה הספר הראשון שנתגלגל לידו של הגבאי היה "משנה ברורה", חלק ב', שהופיע בישראל.

כעבור רגעים מספר הוזעק ר' יוסף אשכנזי על-ידי האדמו"ר. האדמו"ר טען כי נדמה לו שהוכנסו שינויים וסילופים בלשון ובסגנון. ואכן, לאחר עיון והשוואה בין ספר זה לבין "משנה ברורה" שבדפוסים הקודמים מצאו להפתעתם הרבה, כי נשמטו דברים שהביא ה "חפץ חיים" בשם הרמב"ם. לדוגמא, בדפוסים אחרים כתוב:
"מצווה על כל אדם לאהוב את כל אחד מישראל כגופו, שנאמר: ואהבת לרעך כמוך וכו', ודווקא רעך בתורה ובמצוות, אבל אדם רשע שראה אותו שעבר עבירה המפורסמת בישראל, ולא קיבל חכמה, מצווה לשנאו".

במהדורה הישראלית: "מצווה לאהוב את עמיתו" והמלים "ודווקא רעך בתורה וכו' " הושמטו.

החרדים בארה"ב טוענים, כי ההשמטה נעשתה במזיד ובכוונה תחילה, כדי למצוא-חן בעיני אנשי הקואליציה מ "חירות" ומהליברלים וגם בעיני מפא"י ומפ"ם. האדמו"ר מצא עוד השמטות כהנה וכהנה. מה שחמור ביותר בעיניו הוא ההשמטה של הדברים, הנאמרים על "החונפים לרשעים ולחוטאים ומעשה אגריפס".

צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עולם יהודי 1984

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: קובה | טודלה, ספרד | זימבבואה | 126 Albert Street, לונדון, בריטניה (ORT House - המכון לעניינים יהודיים - Institute of Jewish Affairs - כיום Institute for Jewish Policy Research) | ul. Pravdy, 24, מוסקבה, רוסיה (מערכת העיתון "פראבדה") | ראדין, בלארוס (בית הקברות היהודי בראדין) | 2040 Bleury St., מונטריאול, קנדה (Canadian Jewish Congress - הקונגרס היהודי העולמי בקנדה (אינו קיים היום)) | ויליאמסבורג, ברוקלין, ניו יורק, ארצות הברית (מרכז האדמו"ר מסאטמר) | Constitution Ave NE & First St NE, וושינגטון, ארצות הברית (הקפיטול - הקונגרס האמריקאי)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות