לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

שיתוק ב "אגודה"


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דבר - עמוד פנימי (עמוד 7) - 25/03/1984 (יום ראשון)
היוזמה להקדים את הבחירות נפלה על "אגודת ישראל" בתקופה בה מוסדותיה העליונים - "מועצת גדולי התורה" והמרכז של המפלגה - משותקים לחלוטין. ב "אגודת ישראל" חרדים ככל שיהיו - אין היום הרבה מאמינים, לפחות לא ביכולת להביא לכינוסם של מוסדות המפלגה. גורמים במחנה החרדי מתארים היום את "אגודת ישראל" כמפלגה שהיא למעשה ארבע מפלגות שונות, שהפער ביניהן הולך ומתרחב מיום ליום.

הקדמת הבחירות מציבה בפני ראשי אגודת ישראל כמה שאלות.

- האם האגודה תרוץ לבחירות יחד עם פועלי אגודת ישראל (פא"י) ? בבחירות לכנסת העשירית לא עברה פא"י את אחוז החסימה. כמו בנושאים אחרים גם בשאלה זו חלוקות הדעות. האדמו"ר מגור סבור שיש להחזיר את 17 אלף מצביעי פא"י לחיק המשפחה האגודאית. הרב אליעזר שך, נשיא מועצת גדולי התורה לשעבר מתנגד בכל תוקף להליכה משותפת עם פא"י.

- מה מעמדה של התנועה הספרדית החרדית (ש"ס) וכיצד תשפיע היא על אגודת ישראל ?
רשימה זו צברה תנופעה, המאפשרת לה, לדעת כמה חוגים ב "אגודה" לנסות ולהתמודד בבחירות לכנסת. ב "אגודה" מחכים לשמוע אם הרב ש"ך, שתמך בהליכה נפרדת של ש"ס בבחירות המוניציפליות יעשה כן גם ביחס לבחירות לכנסת.

- האם ימשיכו חסידי בעלז לפעול במסגרת האגודה?
מאז הצטרפותם של חסידי בעלז לאגודת ישראל הם מנהלים מלחמת חורמה נגד ההנהגה הנוכחית של המפלגה, ובעיקר נגד סיעת ויז'ניץ המיוצגת בכנסת על ידי שמואל הלפרט. חסידי בלז טוענים כי מגיעה להם נציגות בכנסת ולדעתם כל העת מקפחים אותם בחלוקת הכספים הממשלתיים הזורמים לאגודת ישראל והאמורים להתחלק בין סיעותיהם השונות.

- האם אברהם שפירא יוכל להמשיך את חברותו בכנסת או האם הוא יצטרך להחיל על עצמו את עקרון הרוטציה? לשפירא בעיה מיוחדת שכן רבו, האדמו"ר מגור הוא שתבע את הנהגת עקרון הרוטאציה בנציגות המפלגה בכנסת. עם זאת, אפשר שבגלל העובדה שהכנסת לא סיימה את מלוא הקדנציה שלה ניתן יהיה למצוא "נסיבות מקלות" ולאפשר לאברהם שפירא להמשיך את חברותו בכנסת ו "לדחות" את ביצוע הרוטאציה. מכל מקום בחצרו של הרבי מגור התחיל כבר השבוע מסע לחישות סביב השאלה מי אם לא שפירא יהיה מועמדו של הרבי לכנסת. ח"כ לורנץ אינו מתרגש במיוחד מהקריאות להנהגת רוטציה, שכן מאחוריו עומדת הדרישה של הרבי שלו, הרב שך, לפיה על לורנץ להמשיך את חברותו בכנסת. הרב פרוש, לעומת זאת, עלול להיות בין מי שיפגעו אם וכאשר תממש "אגודת ישראל" את החלת עקרון הרוטאציה בין נציגיה בכנסת.

"אגודת ישראל", כמפלגות וסיעות קטנות אחרות, נגררה למהלך האחרון בעל כורחה ולא על פי רצונם ובחירתם החופשית של ראשיה.

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - עמוד פנימי 1984
אזכור הכתבה בעמוד הראשון של העיתון

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב גשר החיים, ירושלים (מקור ברוך - ביתו של האדמו"ר מבעלז הרב יששכר דב רוקח בשנות ה-80 (משוער)) | רחוב ישעיהו פרס 2, ירושלים (מרכז אגודת ישראל) | רחוב ראב"ד 27, בני-ברק (ביתו של הרב שך) | רחוב יוסף בן מתתיהו 26, ירושלים (ישיבת שפת אמת, חצר האדמו"ר מגור - הרב שמחה בונים אלתר, והרב פנחס מנחם אלתר)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות