לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

תנועת מרכז חדשה ביהדות האמריקאית


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | עולם יהודי (עמוד 12) - 29/03/1984 (יום חמישי)
יהודים אורתודוכסיים מודרניים בארצות-הברית הקימו באחרונה תנועה חדשה בשם "סנטריסט-אורתודוכסי" (האורתודוקסיה המרכזית) [ * ] , שעוררה סערה ציבורית בקרב היהדות החרדית באמריקה. מייסדי ה "סנטריסט אורתודוכסי" מתנגדים לקיצוניות של שני הקצוות בעם היהודי - מצד אחד החרדים הקיצוניים ומאידך החילוניים - ולכן הקימו את התנועה החדשה שתשמש "שביל הזהב" של עם ישראל.
התנועה תהיה מושתתת על ההלכה היהודית ושמירת המצוות, אבל תשתדל, בו בזמן, שלא לפגר אחר ההתקדמות המודרנית בעולם הנאור.

בהופעה הפומבית שקיימו ראשי התנועה החדשה במרכז הקהילתי "לינקולן ג'ואיש סנטר" במנהטן, סיפר הרב מורדוכוביץ, שני סיפורים הלקוחים מחיי יום-יום. לדבריו, סיפורים אלה בלבד כבר מצדיקים את הקמתה של התנועה החדשה.

הסיפור הראשון:
באחד הימים טלפנו מהנהלת בית-הסוהר הידוע "סינג-סינג", שבו מרצים פושעים ידועים לשמצה את עונשם, אל הרב מורדוכוביץ ובפיהם משאלה מוזרה - לספק שני זוגות תפילין, של רש"י ושל רבנו תם, לאסיר המרצה את עונשו ב "סינג סינג". הרב מורדוכוביץ היה מאוד סקרן לדעת מי זה היושב ב "סינג-סינג" וזקוק לשני זוגות תפילין, ואינו מסתפק בזוג אחד של רש"י, שהרי רבים יראי שמים ושומרי מצוות המניחים רק זוג אחד. הרב מורדוכוביץ שיער כי האסיר הוא בוודאי יהודי חרד מאוד לתורה ומצוות אבל מה ליהודי המניח שני זוגות תפילין ול "סינג-סינג".

הרב מורדוכוביץ רכש שני זוגות תפילין הכשרין למהדרין מן המהדרין: הבתים של התפילין עשויות מעור אחד, והן מרובעות ופרודות, הפרשיות נכתבו בידי סופר סת"ם ירא-שמים, שטבל במקווה טהרה לפני כתיבת כל שם ה', בקיצור, תפילין למהדרין. דמיונו של הרב מורודוכביץ לא איכזב אותו. כשהביא את התפילין לכלא "סינג-סינג", ראה לפניו יהודי עטור פיאות ארוכות וזקנו עובר מידותיו.

מוסר-השכל מן הסיפור הוא כי גם מי שמניח שני זוגות תפילין אינו כבשה כל-כך תמימה.

והרי הסיפור השני, שסיפר הרב מורדוכוביץ.
בהיות הרב תלמיד ב "ישיבה יוניברסיטי" בניו-יורק, הלך בצוותא עם חבריו מהאוניברסיטה להיות נוכח באפיית מצות שמורות במאפיה שבעליה היה יהודי חרד והשתייך לחסידי סאטמר. והנה הגיע זמן תפילת מנחה, ובאין עשירי למניין כדי להתפלל בציבור, הציעו תלמידי ה "יוניברסיטי" שיצרפו אותם למניין, אך להפתעתם הרבה הם נענו בשלילה ותפילה בצבור לא התקיימה.

משמעות הסיפור - כל מי שאינו חרד למצוות כאנשי סטמאר אינו יהודי כשר ואסור לצרפו למניין.

שני הסיפורים, לדברי הרב מורדוכוביץ, הצדיקו את הקמת התנועה החדשה המודרנית, ההולכת "בשביל הזהב".

היהדות החרדית בארצות-הברית הגיבה מיד ובחריפות על הופעתו של הרב מורדוכוביץ ועל שני סיפוריו. החרדים רואים בשני הסיפורים שסיפר סילופים וזיופים, כי לפיהם יוצא כי כל מי שאינו רוצה להגיע ל "סינג-סינג" - אל יניח שני זוגות תפילין.

הערות:
* Centrist Orthodoxy


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עולם יהודי 1984

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: מנהטן ניו יורק, ארצות הברית | 354 Hunter St, Ossining NY, ארצות הברית (בית הכלא סינג סינג - Sing Sing Correctional Facility)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות