לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

"אני שומע מוסיקה" על במות ליטא


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | עולם יהודי (עמוד 10) - 10/06/1984 (יום ראשון)
המלחין הגרמני אדוין גייסט, שהומת בידי הנאצים בגטו קובנה ליטא, הונצח במחזה בשם "אני שומע מוסיקה" העולה על במות תיאטרונים בליטא הסובייטית. חיברו את המחזה הליטאים איאקובוס סקליוטאוסקאס ומיקולאס יצקיביצ'יוס.

אדוין גייסט התאהב בבחורה יהודית ליטאית מהעיירה הקטנה פרניי, עזב בשלה את גרמניה ועבר לחיות בליטא. בשנת 1941, כאשר כבשו הגרמנים את ליטא מידי הרוסים, הם עצרו את אשתו היהודיה של גייסט והעבירו אותה לגיטו קובנה. גייסט ניסה להוציאה משם ולהצילה אולם לא עלה הדבר בידו. בתגובה הלחין אופרה אנטי-פאשיסטית, הוא נאסר ונספה בטרנספורט התשיעי של גטו קובנה. גייסט ניהל עד יומו האחרון יומן ורשם בו את כל שהתרחש, ועל הכתוב ביומן זה חיברו המחזאים הליטאים את המחזה וקראו לו בשם "אני שומע מוסיקה".

גייסט, שהיה ידוע כמלחין של שירי עם ליטאיים, חיבר מונוגראפיה על המוסיקה הליטאית העממית. כשחקן ראשי במחזה מופיע ג. ונציוטוס הנושא את התואר "שחקן-העם של ברית-המועצות". הצגת מחזה זה העלתה מן השכחה את פושע המלחמה הנאצי אלברט הלמוט ראוק, שהרג עשרות אלפי יהודים ובתוכם גם את אדוין גייסט. ראוק מוזכר ביומנו של גייסט כתליין גטו קובנה. הוא חי בקנדה וברית-המועצות דורשת את הסגרתו אך "טחנות הצדק טוחנות לאט" והלמוט ראוק עדיין מתהלך חפשי בקנדה ...

מקור הכתבה

[המקור כפי שנשלח ע"י נח זבולוני]
המלחין הגרמני אדוין גייסט, שנספה ע"י הנאצים בגטו קובנה ליטא, הונצח במחזה בשם "אני שומע מוסיקה" העולה מעל במות תיאטרונים בליטא הסובייטית.

המחזאים הליטאים איאקובוס סקליוטאוסקאס ומיקולאס יצקיביצ'יוס חיברו מחזה בשם "אני שומע מוסיקה" הלקוח מהיומן של אדוין גייסט המלחין הגרמני.

אדוין גייסט התאהב בבחורה יהודית ליטאית מהעיירה הקטנה פרניי, בגללה עזב את גרמניה הפשיסטית ועבר לחיות בליטא. בשנת 1941 כבשו הגרמנים את ליטא מידי הרוסים, הם עצרו את אשתו היהודיה של גייסט והעבירו אותה לגיטו קובנה. גייסט ניסה להוציאה משם ולהצילה אולם לא עלה הדבר בידו. בתגובה הלחין אופרה אנטי-פאשיסטית, הוא נאסר ונספה בפורט ה-9 של גטו קובנה. גייסט ניהל עד יומו האחרון יומן ורשם בו את כל המאורעות, על סמך יומן זה חיברו המחזאים הליטאים את המחזה וקראו לו בשם "אני שומע מוסיקה" ...

גייסט היה ידוע כמלחין של שירי עם ליטאיים, וחיבר מונוגראפיה על המוסיקה הליטאית העממית. כשחקן ראשי במחזה מופיע ג. ונציוטוס הנושא את התואר שחקן-עם של ברית-המועצות.

בהקשר להצגת המחזה של אדוין גייטס "אני שומע מוסיקה" נזכרו בפושע המלחמה הנאצי אלברט הלמוט ראוק, שהרג עשרות אלפי יהודים ובתוכם גם את אדוין גייסט. התליין ראוק מוזכר ביומנו של גייסט כתליין גטו קובנה, הוא חי בקנדה וממשלת ברית-המועצות דורשת את הסגרתו אך "טחנות הצדק טוחנות לאט" והלמוט ראוק עדיין מתהלך חפשי בקנדה ...

הערות על גירסת המקור: המקור די דומה לגרסה המודפסת, והשינויים היחידים הם שינויי סגנון, הסרת שמות החוזרים על עצמם וכו'. - אלי זבולוני



© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עולם יהודי 1984
לחצו לפתיחת המסמך
מקור הידיעה מודפס במכונת כתיבה ע"י נח זבולוני


לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: קובנה, ליטא (גטו קובנה - סלובודקה)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות