לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

אגודת ישראל: קפאון ומבוכה


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דבר - עמוד פנימי (עמוד 7) - 08/07/1984 (יום ראשון)
באגודת-ישראל עוד לא התאוששו מהריב שפקד אותם ערב הגשת הרשימות לכנסת.

ראש מטה הבחירות של האגודה, ח"כ אברהם שפירא, אינו מצליח ליצור אווירה של התלהבות והתרוממות-רוח בציבור האגודאי. אישים ועסקנים באגודת-ישראל ניסו להניע את גדולי התורה וראשי הישיבות לקרוא לציבור שלהם להשתלב במערכת הבחירות ולצאת ליותר מ-50 סניפים של אגודת-ישראל ברחבי הארץ, המשוועים לעזרה, אך טרם נענו עד כה. המחלוקת בציבור החרדי בחוצות בני-ברק וב "שטיבלאך" בין חסידים וליטאים הולכת ומחריפה, וספק אם זרמים אלה יוכלו להתאחד למאבק על הקול החרדי.

מטה הבחירות הארצי של אגודת-ישראל ברחוב ברדיצ'בסקי בתל-אביב דומה יותר לקן צרעות מאשר למטה בחירות. בגלל התרחקותם של חברי הכנסת הוותיקים והמנוסים שלמה לורנץ ומנחם פורוש מהשתתפות מעשית במטה הבחירות, אין מתרימים כספים לאגודת-ישראל, לא בארץ ולא בחו"ל, ולמעשה קופת המפלגה ריקה. בשיחה אישית אמר ראש מטה הבחירות ח"כ אברהם שפירא: "אם לגדולי התורה לא איכפת שאגודת-ישראל מתמוטטת, אין לי מה לעשות יותר".

מחוגי חסידי גור נמסר לי, כי הציבור החסידי הגדול הזה אינו רואה עצמו חייב לפעול להצלחת אגודת-ישראל בבחירות לכנסת ואולי אף יימנע מהצבעה בכלל, אלא אם כן יאמר האדמו"ר מגור, הרב שמחה בונים אלתר, נשיא מועצת גדולי התורה, שחובה קדושה להצביע בעד רשימת האגודה ולא בעד מפלגות אחרות. אותם מקורות הוסיפו ואמרו, כי אם לא הצליחו לדחוק את ח"כ מנחם פורוש מהכנסת באמצעים מינהליים, הרי ידחקו אותו באמצעות הקלפי הריקה. מנחם פורוש, כידוע, משובץ במקום השני ברשימת האגודה.

שלא כחסידי גור הצטרפו חסידי ויז'ניץ בכל הלהט למערכת הבחירות ובכוונתם לפעול לכך שהנציג שלהם, ח"כ הלפרט, הנמצא במקום הרביעי ברשימה, ישוב ויתפוס את מקומו על ספסלי הכנסת ה-11.

ביתר חצרות האדמו"רים ממתינים לבאות. חב"ד ניצבת על פרשת דרכים. ראשיה שוקלים אם לקרוא לחסידיהם להצביע בעד מפד"ל, ששיבצה ברשימתה את פרופ' אבנר שאקי, התומך בגיור כהלכה נוסך לובאוויץ', או בעד "מורשה", כדי לחזק את החלק הניצי שברשימה, דהיינו את ח"כ חיים דרוקמן. בדרך כלל הם נוהגים להצביע בעד פא"י, שהפעם הולכים ברשימה אחת עם מצ"ד.

בחצר בעלז, לעומת זאת, האכזבה גדולה על שדחקו את נציגם שמחה בונים קליין מרשימת האגודה, נראה שהם יצביעו משום כך ש"ס.

ההערכה בציבור החרדי היא, שיהיה זה נס, אם אגודת-ישראל תצליח להכניס שני נציגים או אפילו אחד לכנסת הבאה. בעיה נוספת של האגודה היא, שמימינה ניצבת מפלגה חרדית ספרדית, ש"ס שבאמצעותה מקווים מאוכזבי האגודה להכות את עסקניה הוותיקים, ומשמאלה רשימת "מורשה" פא"י - מצ"ד, עם מצע כביכול חרדי, תוך הצנעת הציונות, כדי לכבוש את קולו של המצביע האגודאי.

פסיקתו של יו"ר ועדת הבחירות המרכזית השופט גבריאל בך בדבר מניעת עיסקת-חליפין בין האגודה והליכוד בשידורי תעמולת הבחירות בטלוויזיה, גם היא לא הוסיפה רוח טובה במטה הבחירות של האגודה.

תכניות לפרסום תעמולת הבחירות בעיתונות החילונית נגנזו, מפאת חוסר תקציב - טוענים מקורות באגודה - אף שחומר תעמולה מסוג זה, לדברי מחלקת ההסברה של מטה הבחירות, היה מוסיף לאגודה.





© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - עמוד פנימי 1984
אזכור הכתבה בעמוד הראשון של העיתון

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב גשר החיים, ירושלים (מקור ברוך - ביתו של האדמו"ר מבעלז הרב יששכר דב רוקח בשנות ה-80 (משוער)) | רחוב ישעיהו פרס 2, ירושלים (מרכז אגודת ישראל) | כפר חב"ד | קריית ויז’ניץ, בני-ברק (מרכז חסידות ויז’ניץ בישראל) | רחוב ברדיצג’בסקי 5, תל אביב (מטה הבחירות הארצי בבחירות 1984) (מחלקת החינוך של אגודת ישראל) | רחוב יוסף בן מתתיהו 26, ירושלים (ישיבת שפת אמת, חצר האדמו"ר מגור - הרב שמחה בונים אלתר, והרב פנחס מנחם אלתר)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות