לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

אגו"י מדברת בשני קולות


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דבר - עמוד פנימי (עמוד 7) - 30/08/1984 (יום חמישי)
באגודת ישראל נשמעים קולות, התובעים להפיק לקח מן השינוי המשמעותי שחל במפה הפוליטית, לאחר ההסכם שחתם עזר ויצמן עם שמעון פרס. המפלגות הדתיות, שהכריזו קבל עם ועדה כי יילכו אך ורק עם הליכוד נמצאות עתה במבוכה רבה. לפניהן שתי דרכים - הקמת ממשלה עם המערך או הליכה לבחירות. הברירה השניה מטילה פחד על המפלגות הדתיות. לא רק מפד"ל ואגודת ישראל, שכוחן הולך ופוחת מכנסת לכנסת, חוששות. אף ש"ס, שזכתה במנדטים על חשבון אגודת ישראל ותמ"י, אינה ששה לבחירות חדשות.

הבעיות הן: כל ארבעה חברי הכנסת של ש"ס הם חובשי בית המדרש ומספסלי הישיבות נלקחו לפוליטיקה. הם לא שירתו בצה"ל מסיבות שונות - אם משום שהם רבנים ואם משום שהם בחורי ישיבות, שתורתם - אומנותם. אם תפסיד ש"ס בבחירות החדשות לכנסת, תתעורר בעיית הגיוס לצה"ל. אלה החייבים בגיוס, שקיבלו דיחוי בשל תורתם-אומנותם, יצטרכו לשרת בצה"ל.

ידוע תקדים כמעט דומה. שר המשפטים משה נסים, לפני שהתגייס לצבא, קיבל דיחוי בתור בחור ישיבה ולאחר שהתגייס נבחר לכנסת ולא הספיק לסיים את שנות שירותו. בקדנציה שאחר כך לא נבחר משה נסים לכנסת ונאלץ להשלים את זמן שירותו בצה"ל.

גם ב "מורשה", שקיבלה שני מנדטים, לא מצפים להצלחות בבחירות החדשות, על אחת כמה וכמה אין מצפים לישועה במפד"ל, שאיבדה שני-שלישים מכוחה בכנסת, או באגודת ישראל שהפסידה שני מנדטים, דהיינו את מחצית הרשימה.

המפלגות הדתיות עומדות, כאמור, על פרשת-דרכים: ללכת עם המערך או ללכת לבחירות. בתוך אגודת ישראל נשמעים קולות הקוראים לבחור בדרך הראשונה, כלומר ללכת עם המערך, בתנאי שתוריד את הפרופיל של המצע שלה בענייני דת. מבחינת אגודת ישראל, בעיית "מיהו יהודי" לא תהיה מחסום להליכה עם המערך, שקשה לו להסכים לתיקון חוק השבות בגלל היהדות הקונסרבטיבית והרפורמית בתפוצות. בעיה זו שנויה במחלוקת באגודת ישראל גופא. הפלג הליטאי, שבראשו עומד הרב אליעזר מנחם שך, שולל את התיקון - כלומר, שולל חקיקת חוק שהגיור יהיה כהלכה, ומסתפק בכך שייאמר "כפי שנפסק בשולחן ערוך" ויאושר על ידי בתי-הדין בישראל. הליכה עם המערך, טוענים חוגים באגודה, תאפשר את "בלימת המיתקפה האנטי-דתית בתקשורת", דבר שהליכוד לא הצליח לעשות ואינו מסוגל לעשות. באגודה גם דורשים מהמערך להגשים חוקים נגד "הסתה אנטי-דתית".

באגודת ישראל ממורמרים על חברי הכנסת מטעמם, שלא נועצו בחבריהם לפני שניהלו את המו"מ על הרכב הקואליציה עם מועצת גדולי התורה ואף לא הביאו לפני פורום מפלגתי מוסמך, כמו מרכז המפלגה את הבעיות הכרוכות בכינון הממשלה החדשה. הם דורשים שלא ייעשו צעדים פזיזים על דעת הח"כים של האגודה בלבד, אלא שכל הבעיות יובאו להכרעת מועצת גדולי התורה ובמיוחד אלו השנויות במחלוקת. הדוגלים בהליכה עם המערך טוענים, כי הצטרפותה של האגודה לקואליציה בראשותו של שמעון פרס עשויה לשפר את תדמיתה של היהדות החרדית, שניזוקה מאוד בשנים האחרונות. האגודה נראית עתה, לדעתם, כחבורה של סחטנים, בגלל הישיבה הממושכת בקואליציה עם הליכוד, תמורת הטבות חמריות ומענקים ממשלתיים, הדבר גם עורר את זעמם של חרדים אחרים, שלא זכו להטבות כי לא היה להם נציג בכנסת.

גם בצמרת המערך מתחזקת הדעה, כי במצב שנוצר יצטרך המערך לעשות כל מאמץ כדי שסיעת האגודה תצטרף אף היא לקואליציה, המתגבשת בראשותו של שמעון פרס.

אגודת ישראל מדברת בימים האחרונים בשני קולות; בשעה שח"כ אברהם שפירא אינו מגלה חיבה יתירה לליכוד ובהחלט משאיר אופציה פתוחה לקראת המערך, עדיין ח"כ מנחם פרוש, חברו לסיעה, מהסס ומכריז שהליכוד הוא בבחית "ידיד נאמן לאגודה". וסיים באימרה המיוחסת לר' ישראל סלנטר ז"ל, מחולל רעיון לימוד המוסר בישיבות. ר' ישראל סלנטר שאל: מפני מה במאבק בין החילונים והדתיים תמיד ידם של הראשונים על העליונה? הלא לכאורה זה בניגוד למה שנאמר בתלמוד "קושטא קאי שיקרא לא קאי" (אמת קיימת שקר לא קיים). ובעצמו השיב ר' ישראל סלנטר, ואמר: "החילונים לוחמים למען השקר באמת, ואילו הדתיים מנהלים את מלחמתם למען האמת בשקר". וד"ל.



צולם בספריית שער-ציון, בית אריאלה - מדור העיתונות
© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - עמוד פנימי 1984
אזכור הכתבה בעמוד הראשון של העיתון

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב המלך ג’ורג’ 38, תל אביב (מצודת זאב - מרכז תנועת חרות - גח"ל - הליכוד) | רחוב ישעיהו פרס 2, ירושלים (מרכז אגודת ישראל) | רחוב יפו 216, ירושלים (מפלגת ש"ס) | רחוב הירקון 110, תל אביב (מושבה בעבר של מפא"י מפלגת העבודה)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות