לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

"האגודה", משא ומתן לשלום בית


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דבר - עמוד פנימי (עמוד 5) - 08/12/1985 (יום ראשון)
גישושי שלום מתקיימים באחרונה במחנה אגודת-ישראל בין הסיעות היריבות, שזה זמן רב שררה ביניהן יריבות אישית עד כדי החרמת המוסדות העליונים של המפלגה.
לפני שבוע הצליח סוף-סוף יו"ר הוועד-הפועל העולמי של אגודת-ישראל, הח"כ לשעבר הרב יהודה מאיר אברמוביץ, לכנס את ראשי כל הסיעות באגודה לשולחן עגול, שם אמורים היו להגיע להסכם על משלחת אחידה, שתייצג את המפלגה בישיבת הוועד-הפועל העולמי של אגודת-ישראל, האמורה להתקיים בחודש הבא בלוגאנו שבשווייץ.

מאמציו של הרב אברמוביץ הוכתרו בהצלחה: גדולי התורה של אגודת-ישראל האיצו באותה ישיבה בראשי הסיעות להגיע לוועידה העולמית כמשלחת אגודאית אחידה.

בחודשים האחרונים הגיעו לארץ "שליחי שלום" מארה"ב ומאירופה, והביעו התמרמרות על היריבות בתוך אגודת-ישראל בארץ, הפוגעת קשה בהתפתחותה של המפלגה. ראשי אגודת-ישראל בארה"ב רמזו לעמיתיהם בארץ ברמזים עבים, שהתכנסות הוועד-הפועל בשוויץ עלולה להיות לכולם לרועץ, אם תשתקף בה המחלוקת הקשה בתוך אגודת-ישראל בארץ.

ראשי מועצת גדולי התורה, האדמו"ר מגור הרב שמחה בונים אלתר והרב אליעזר מנחם שך, מעוניינים לחדש את הקשר ביניהם ולמצוא דרכים לגישור בין פלגי אגודת-ישראל הליטאים והחסידים.

לאחרונה גברה אצל הרב שך החרדה מפני התפוררותה המוחלטת של אגודת-ישראל. כידוע, תמיכתו הכבדה של הרב שך בש"ס לפני הבחירות לכנסת האחרונה עוררה תגובות נזעמות במפלגתו. למקורביו אמר הרב שך, כי תמך בעבר ביהדות המזרח, משום שסבר כי בני עדות-המזרח צריכים להתפתח כגוף פוליטי, המסוגל לדאוג לעצמו ולהקים מוסדות תורה משלו. עתה עם התייצבות הייצוג של אנשי ש"ס, סבור הרב שך כי יש לחזור ולחזק את אגודת-ישראל, שהוא ראה בה את הלוחמת העיקרית למען קודשי ישראל. משום כך הורה הרב שך אישית, וכמוהו האדמו"ר מגור, לנציגי הסיעות העומדות תחת השפעתם להתלכד בארץ לקראת הוועידה העולמית בשוויץ.

"מסע השלום" במחנה האגודאי מושפע גם מן היחסים בקואליציה הממשלתית בין המערך והליכוד מחד גיסא ובין אגודת-ישראל והליכוד מאידך, וכן מעמדת הליכוד בנושא השלום עם ירדן ויוזמות השלום של ראש הממשלה שמעון פרס. ראשי מועצת גדולי התורה מביאים בחשבון, שלא מן הנמנע שהבחירות לכנסת יוקדמו, ועל כן אצה להם הדרך להשכין שלום במחנה האגודאי. כידוע, הרב שך נוטה בעמדותיו בנושאי השלום והבטחון לעמדות המערך; לעומת זאת, חלק גדול בש"ס מצדד בעמדות הליכוד, והדבר אינו לרוחה של מועצת גדולי התורה.

דפים בנושא:


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - עמוד פנימי 1985

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב ישעיהו פרס 2, ירושלים (מרכז אגודת ישראל) | רחוב ראב"ד 27, בני-ברק (ביתו של הרב שך) | רחוב יוסף בן מתתיהו 26, ירושלים (ישיבת שפת אמת, חצר האדמו"ר מגור - הרב שמחה בונים אלתר, והרב פנחס מנחם אלתר)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות