לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

השר פרץ יקח


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דבר - עמוד פנימי (עמוד 7) - 08/04/1986 (יום שלישי)
המרכז המורמוני לא ירד מהבימה. השר פרץ הכין את הסיבוב הבא - כיצד להפסיק את בניית האתר

"ועדת השרים שנתמנתה על-ידי הממשלה לבדיקת עניין בניית המרכז המורמוני בהר הצופים בירושלים מחליטה, כי יש להפסיק לאלתר את הבניה באתר", נאמר במסמך שהגיש שר-הפנים יצחק פרץ לשר הדתות ד"ר יוסף בורג, המכהן כיו"ר ועדת השרים לבדיקת עניין בניית מרכז המורמונים בהר הצופים בירושלים.
במסמך כלולות כמה הצעות של השר לסיכול המשך בניית האוניברסיטה המורמונית, המתבססות על חוות דעת משפטית של יחזקאל לוי, הסגן הבכיר של היועץ המשפטי של משרד-הפנים.

כיוון שהשטח נמסר למורמונים על-ידי מינהל מקרקעי ישראל, ולשר הפנים אין סמכות ליטול מהם את הקרקע, וכיוון שגם הבניה מתבצעת כחוק ואין שופט יכול להפסיקה, הציע יחזקאל לוי שהפסקת הבניה תתבסס על הודעת הממשלה או על החלטת ועד שרים מטעמה, כי חוזה הפיתוח בין מינהל מקרקעי ישראל ובין העמותה בטל.

שר הפנים מציע לד"ר בורג, שאחרי הפסקת הבניה יהיה מינהל מקרקעי ישראל אחראי למצוא מוסד ציבורי שירכוש את המבנה, "מתוך כוונה שייועד למטרה ציבורית, שלשמה ניתן יהיה להפקיע את המקרקעין, ושתשרת את צורכי המדינה".

את הצעותיו מנמק יחזקאל לוי, סגן היועץ המשפטי של משרד הפנים, בכך שהמקרקעין שמנסרו לעמותה הופקעו על-ידי שר-האוצר בשנת תשכ"ח - 1968, לפי פקודת הקרקעות (רכישה לצורכי ציבור) 1943. ההפקעה טרם הושלמה, ומדינת ישראל טרם נרשמה כבעלת השטח. את השטח מסר מינהל מקרקעי ישראל למטרה לא-ציבורית, בלא שהוסמך לכך ע-ידי שר-האוצר, ובניגוד לסמכות שנקבעה בחוק.
לטענת לוי, "העברה מרצון של השטח שהופקע לצורכי ציבור ומסירתו למורמונים אינן מתיישבות עם טובת הציבור". העיקרון של טובת הציבור, לדעתו, מצדיק ביטול חוזים באורח חד-צדדי על-ידי המדינה או רשויות ציבוריות, והוא הוכר על-ידי בתי-המשפט כזכות לגיטימית, בהסתמך על בג"צים שונים. "לכן", נאמר בחוות-הדעת המשפטית, "יש להוסיף כטעם נלווה, את העובדה, כי גם מבחינה כלכלית לוקה העיסקה בטעות חמורה מצד המדינה. השטח שנמסר למורמונים הוא מיוחד במינו, ואין דומה לו בעולם כולו מבחינות רבות. מסירת שטח בסדר גודל של כ-17 דונם לגוף שאינו מתאים לכך, תמורת פחות ממיליון דולר, היא מיקח-טעות ביסודה.

יחזקאל לוי טוען, כי מתוך החומר והסקירות שהוצגו לפני חברי הוועדה עולה חשש רציני שהמורמונים, אף כי הם מצהירים שאינם מתכוונים לעסוק בפעילות מיסיונרית, עיקר כוונתם בהקמת מרכז האירוח והתרבות הוא בהפצת אמונתם, כחלק מיסודות דתם. עצם הקמת המרכז - מציין סגן היועץ המשפטי - אינו מתיישב עם הסעיף המרכזי בחוזה הפיתוח עם מינהל מקרקעי ישראל, שלפיו הקמת "קרית חינוך ותרבות ומיתקני פנימיה וכו', לא תהיה נוגדת את ערכי החינוך ותרבות ישראל". ערכי החינוך ותרבות ישראל כותב לוי, מושתתים בראש וראשונה על יסודות תורת-ישראל ומורשתו, מדורי דורות. "הקמת המרכז המורמוני, בהנהגת הכנסיה המורמונית (אם-כי במסווה של לימודים אקדמאיים), נוגדת במפורש את ערכי החינוך ותרבות ישראל האמיתית", נאמר במסמך.

עוד נאמר בחוות-הדעת: "כל אחד מהנימוקים דלעיל, כשלעצמו, מצדיק ביטול העיסקה ואת הפסקת הבניה, על-אחת-כמה-וכמה מוצדק להפסיק בניית המרכז המורמוני, ולבטל חוזה הפיתוח של מינהל מקרקעי ישראל, בהצטבר כל הנימוקים יחדיו.

דפים בנושא:


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - עמוד פנימי 1986
אזכור הכתבה בעמוד הראשון של העיתון

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב שמאי 6, ירושלים (מינהל מקרקעי ישראל (בשנות ה-70 וה- 80)) | רחוב קפלן 2, ירושלים (משרד הפנים (משנת 1952-1953)) | אוניברסיטת בריגהם יאנג, ירושלים (האוניברסיטה המורמונית)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות