לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

הדיון הלילי במשבר נפסק - יימשך הבוקר

השערה: חכמי התורה מאוכזבים מפרץ ומעוניינים במימוש התפטרותו


מאת: עליזה ולך, סופרת "דבר" לענייני מפלגות
פורסם: דבר | דבר - עמוד ראשון (עמוד 1) - 18/12/1984 (יום שלישי)
סמוך לחצות הופסק המו"מ למציאת נוסחה שתיישב את משבר ש"ס והוחלט ששרי הליכוד וה"עבודה" ייפגשו הבוקר בנסיון של הרגע האחרון למנוע את פרישת ש"ס מהקואליציה, עוד לפני שתיכנס התפטרותו של השר פרץ לתוקפה היום.

בשעת לילה מאוחרת עדיין עמדו נציגי ש"ס למו"מ בסירובם להיענות להצעת השר שחל שעל-פיה יודיע ראש הממשלה היום לכנסת על מסירת משרד הדתות למפד"ל ומסירת משרד הפנים לש"ס, וסוגיית תגבור משרד הדתות בפונקציות שיועברו אליו ממשרד הפנים תידחה למשך ימים מספר.

כל הנוסחות שהעלו מנהלי המו"מ מטעם המערך והליכוד לגישור על פני פערי העמדות שבהן התבצרו נציגי המפד"ל וש"ס נדחו. כיוון שש"ס לא חזרה בה מדרישתה להחזיר את הגלגל אחורה אל נקודת המוצא ולא אל נקודת המשבר, שהתגלעה בשבוע שעבר, ושבה הושגה תמימות דעים, אילמלא הדרישה למינוי סגן שר מטעם ש"ס לאלתר.

בגלל המבוי הסתום אמש העלו גורמים המקורבים למו"מ את האפשרות, שמועצת חכמי התורה מאוכזבת מדרך ניהולו של השר פרץ את המו"מ עד כה, ובעצם היא זו שמעוניינת שהתפטרותו תיכנס לתוקפה. התפטרותו, על פי סברה זו, לא תמנע את המשך המו"מ על חלוקת התיקים ואת כיבוד ההתחייבות לסגן שר מטעם ש"ס, אלא שהשר בממשלה מטעם ש"ס לא יהיה יצחק פרץ.

המפד"ל לא ויתרה על תיק דתות מתוגבר

המו"מ האינטנסיבי למציאת נוסחה שתהיה מקובלת על הכל הסיר בשעות הערב גם את איומו של הליכוד לפרק את ממשלת האחדות, שכן בין הליכוד למערך הושגה הבנה, ורק פעם הדרישות בין שתי המפלגות הדתיות נותר בעינו.

המפד"ל לא חזרה בה אתמול מתביעתה למשרד דתות מתוגבר. גורמים בכירים במפד"ל הדגישו, עם זאת, שההתעקשות היא בנשאים המהותיים, ואם תועלה הצעה לוויתור לא מהותי, המפד"ל לא תתעקש סתם.

"זה הכל התמודדות פנימית בתוך 'חירות' ", אמר לסופרת "דבר" אחד האישים הבכירים במפד"ל. "עמדתנו ברורה ויש לנו הסכם מהשבוע שעבר (לפני פרוץ המשבר), המקובל על ראש הממשלה ועל ממלא מקומו והשר קורפו".
אף שהמערך הבהיר אתמול אחה"צ למפד"ל, שלא חל שינוי בהתייצבות המערך מאחורי תביעות המפד"ל נשקלה אתמול בשעות הבוקר בכל זאת האפשרות לתבוע מהמפד"ל ותרנות, אך מציעי ההצעה חזרו בהם מכוונתם ללחוץ על המפד"ל כדי לא לפגוע בבעלת הברית.

אילו הלך פרס אצל הרב שך

נוח זבולוני , סופר "דבר" מוסר:
התערבותו של הרב אליעזר מנחם שך היא שהביא לדחיית בקשתו של ראש הממשלה שמעון פרס ממועצת חכמי התורה למנוע את פרישת ש"ס מהממשלה.

לסופר "דבר" נודע, כי לאחר שיחת פרס עם חכמי התורה במוצאי-שבת התקשרו ראשי ש"ס עם פטרונם, הרב אליעזר מנחם שך, והוא הורה להם לפרוש.

מקורבי הרב שך סבורים, כי כוונת רבם הייתה ליצור משבר ממשלתי, שיביא לפרישת הליכוד ולפירוקה של ממשלת האחדות הלאומית והקמת קואליציה מצומצמת שבה ישתתפו גם אגודת ישראל וגם ש"ס, כדי להגדיל את השפעת חברי-הכנסת החרדים בהחלטות הממשלה והכנסת בענייני דת.

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - עמוד ראשון 1984

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב יפו 216, ירושלים (מפלגת ש"ס) | רחוב ראב"ד 27, בני-ברק (ביתו של הרב שך) | רחוב הירקון 110, תל אביב (מושבה בעבר של מפא"י מפלגת העבודה)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות