לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

אוטו דה פה בבני ברק


מאת: נח זבולוני סופר "דבר" בירושלים
פורסם: דבר | דבר - חדשות (עמוד 12) - 04/03/1988 (יום ששי)
בבני ברק החרדית תולשים הקנאים דפים מתוך ספר הלכה עתיק ומעלים אותם באש, רק מפני שאינם מרוצים מחוקרי התלמוד המופיעים במבוא הספר (כאן - עמוד השער).

בירושלים הופיע בימים אלה ספר בשם "שבלי הלקט" מתוך כתב יד שחיבר לפני 750 שנה אחד מגדולי התורה בדורו, הרב צדקיה בן אברהם הרופא מרומי, ממשפחת הענוים. הספר מהווה יסוד לפסיקה וידיעת המנהגים בישראל. היה זה הניסיון הראשון באיטליה ל "שולחן ערוך" לתפילה ולמועדים לכל השנה. המחבר חי במאה ה-13 את חיבורו כתב בשנת 1260.

הספר יצא מטעם "מכון ירושלים" שבראשו עומדים אישים תורניים שאינם חשודים ח"ו בנטיה לציונות או להשכלה כמו: הרב שלמה זלמן אויארבאך מירושלים, הרב הראשי לשעבר עובדיה יוסף, רבה של ירושלים יצחק קוליץ, הרב אליעזר גולדשמיד חבר בית הדין הגדול בדימוס, רבה של העדה החרדית יצחק יעקב וייס, נשיא מפעל חכמי הונגריה ב "מכון ירושלים", והרב שמואל ווזנר מבני ברק.

הספר החדש שבלי הלקט "נפסל" על ידי הקנאים מיד בגלל הופעתו בגלל המבוא שכתב הרב שמחה חסידה. לדברי הקנאים הוא "אליה וקוץ בה". מחבר המבוא מצטט את חוקרי התלמוד הקדמונים ושל דורנו כמו: יהושע השיל שור (יה"ש 1818-1895) שנודע בחריפותו ובביקורתו על התלמוד והיה מראשי הרבנים הרפורמיים; ההיסטוריון צבי גרץ, פרופ' בן ציון דינור, ססיל רות ואחרים שהם בבחינת מוקצה ביהדות החרדית. הם מצוטטים פעמים רבות. כן מוזכר במבוא בית המדרש התיאולוגי הקונסרבטיבי, הלא הוא בית המדרש לרבנים בניו יורק, ומי שעומד בראשו פרופ' פינקלשטיין. כל אלה שנואי נפשם של החרדים, כמו גם הפרופסורים חוקרי התלמוד וימי הביניים בדורנו: יונה דוד מאוניברסיטת תל-אביב וי. תשבי וא. א. אורבך מהאוניברסיטה העברית, הנחשבים כופרים בעיני החרדים.

עם הופעת הספר נערכה התייעצות בבני ברק והוחלט לפנות אל "מכון ירושלים", בניסיון לעכב את הפצתו עד שיוצא ממנו המבוא. בני הישיבות רכשו ספרים רבים וקרעו את המבוא וכאמור, העלו אותם באש.

יצויין כי הרב צדקיה, מחבר הספר, ראה במו עיניו את שריפת התלמוד בשנת 1242 ברומא, והמאורע מתואר בספרו.


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - חדשות 1988

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: בני-ברק | רחוב גבעת שאול 27, ירושלים (מכון ירושלים)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות