לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

הציוניסטן והאגודיסטן


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | כל הארץ (עמוד 5) - 27/03/1988 (יום ראשון)
אנו מביאים בזה מכתב גלוי שפירסם עולה חדש מברית-המועצות ב "החומה", בטאון "נטורי קרתא" בירושלים של הפלג הקיצוני, אשר בראשו עומדים "הגיסים" הרב חיים קצנלבוגן ו- "שר החוץ" שלהם מיודענו הרב משה הירש.

המכתב מובא, בהשמטות קלות, ככתבו וכלשונו, העולה החדש מתאר בו, לדבריו, את תעתועיהם של האגודאים (אגודת ישראל) ודומיהם שליחי הציונים ברוסיה. כנראה מדובר ברבנים אמריקאים המבקרים בברית המועצות.

משה יצחק מארדעקאוויטש שעלה לישראל מברית המועצות, המציג את עצמו "יהודי ולא ציוני המעונה בשבי הציוני" שספג את אווירת "מאה שערים" ומדבר בלשונם, כותב במכתבו:
"הואיל ועכשיו עולים למדינת המינים הרבה משפחות שומרי תורה ומצוות מרוסלאנד, הציונים וגרוריהם עושים מכל הענין פראפאגאנדע גדולה לחיזוק הציונות ומדינתם. ושהם המה "המצילים" ושאין מקום בכל העולם היהודי שומר תורה ומצוות אלא במדינתם דווקא, ועל-ידי זה הם משיגים כמובן תמיכה גדולה בכסף וכבוד. אגב אורחא: כל העולים נמצאים בארץ ישראל בענין פרנסה הם בקושיים גדולים רחמנא ליצלן, וניתנים תחת תעלוליהם של "הסוכנות" ימח שמה וזכרה, שגונבים מהם כספם שאמעריקא נותנת לציונים בעבורם. ועושים להם כל מיני צרות השם ירחם. ואם היו באים לארצות אחרות היו יכולים בעזרת הם לחיות בפרנסה באופן נארמאל על כל פנים.

כידוע כי ברוסלאנד - ממשיך העולה החדש - היהודים נמצאים מאחורי מחיצה שמבדלת אותם מהעולם היהודי ואינן יודעים מה טיבם של הציונים ומדינתם. לפני כעשר שנים נתעוררו כמה מהם לחזור לתורה ויידישקייט, אבל הציונים שלוחי הס"ם (סטרא בסאבותה - השטן - נ.ז.) רצו להשתמש בהם לביזנעס שלהם, הם שלחו לשם שלוחיהם בלבוש חרדי כמו אגודת ישראל וכדומה, למשוך את כולם לבוא ל "ציונישע היימלאנד".

שליחי אגודה ודומיהם שבאים לרוסלאנד נוטים לציונות ומסתירים את דעתם של גדולי הדור העבר זצ"ל, בעניין ציונות. וכמובן מסתירים שיש עוד מחנה שהולכים בדרכם של הנ"ל, ומתנגדים לשיטה הציונית או שהם שופכים עליהם בוז ומבטלים אותם באמרם שהם "משוגעים".

הם גם מסתירים את הצרות שסובלים במדינתם עולים חדשים וכל שמדיות שעשו עד היום. ובפירוש הבטיחו כמה מהם שישיגו פרנסה ברווח ויהיה להם אפשרות ללמוד תורה. ועכשיו אנו מכירים על כל פנים כמה אנשים שנשלחו למקומות של מקורות מינות רח"ל, כמו באר-שבע וכו' וגם כמה שכבר נתקלקלו מפני נסיון פרנסה וכו'.

והנה אנחנו נתוודע לנו בחסדי ה' בהשגחה פרטית ברוסלאנד הסגורה על-ידי ספר "ויואל משה" (שחיבר האדמו"ר מסטמאר המנוח ר' יואליש טייטלבוים - נ.ז.) קונטרס הסברה. את דעת תורה האמיתי בענין הציונות ומדינתם.
אבל האגודיסטן ימח שמם בלבלו אותנו בכל מיני בלבולים ואמרו לנו שגם המה הולכים בדרך זה ומתנגדים לציונות ושהגדולים הם רבים וצריכים לשמוע להם ולא להיות "קיצוני" כמו סאטמאר וכו' עפ"ל (עפרא לפומיה קללה - נ.ז.) ואנו בתמימות היינו מאמינים להם שבארץ ישראל נהיה תחת חסותם של היראים ולא נצטרך לטובותיהם של הציונים ימח שמם".


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר כל הארץ 1988

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: Russia (USSR) | רחוב בעל התניא 11, ירושלים (מערכת "החומה" (ליד ישיבת תורה ויראה - משוער))
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות