לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

המערך והליכוד מנהלים מו"מ עם הדתיים במקביל למצעד של המפלגות אצל הנשיא

הרצוג מפציר להקים ממשלת מעבר מערך-ליכוד לשינוי שיטת הבחירות. שרון שוחח בטלפון עם הרב שך במשך כחצי שעה


מאת: עליזה ולך, יקיר צור, טובה צימוקי ונוח זבולוני, סופרי "דבר"
פורסם: דבר | דבר - עמוד ראשון (עמוד 1) - 08/11/1988 (יום שלישי)
מיון מהיר:
אף שאתמול התחיל הנשיא בהתייעצויות עם המפלגות, כדי להכריע על מי יטיל את הרכבת הממשלה, עדיין נמשכים מאמצי השכנוע של הליכוד והמערך עם נציגי המפלגות החרדיות-דתיות, כדי לגייסן לאחד הגושים.

אתמול נפגשו צוותי המשא-ומתן של הליכוד ואגודת ישראל, והיום ייפגשו צוותי המשא-ומתן של הליכוד והמפד"ל. אמש נפגשו פרס, רבין ואדרי עם הרב עובדיה יוסף וראשי ש"ס, והיום ייפגשו צוותי המשא-ומתן של המערך ואגודת ישראל.

לפי שעה לא הודיעו אגו"י, ש"ס ו "דגל התורה" על תמיכה באחת מן המפלגות הגדולות. דוד לוי, ראש צוות המשא-ומתן של הליכוד, הביע אמש תקווה, שהתשובות שקיבלו נציגי אגו"י מנציגי הליכוד, סללו את הדרך לתמיכת אגו"י בליכוד, אחרי התייעצות במוסדותיה העליונים. אלא, שכאמור, היום ייפגשו נציגי אגו"י שוב עם נציגי המערך.

תביעותיהם של נציגי אגו"י מהליכוד היו: חקיקת התיקון לחוק "מיהו יהודי", חקיקת חוק ההסמכה, השוואת מעמד החינוך העצמאי לזה הממלכתי ושני סגני-שרים בשניים משלושת המשרדים: פנים, או חינוך, או שיכון. נציגי הליכוד הבטיחו לספק לאגו"י את מבוקשה, ונציגיה יביאו את הדברים להכרעת מוסדותיהם.

השרים רבין ופרס, שנפגשו עם הרב עובדיה יוסף, הרב יצחק פרץ ואריה דרעי, מסרו בישיבה סקירה מדינית-בטחונית. המגעים השוטפים עם ראשי ש"ס, גם מחוץ לפגישות ממוסדות של צוותי המשא-ומתן, מיועדות לשמור על המומנטום שיצרה הודעת הרב שך, כי המפלגות שהוא פטרונן יילכו עם המערך.

תחיה וצומת

לפני-הצהריים אתמול נפגשו צוותי המשא-ומתן של הליכוד ו "התחיה", ובעקבות הפגישה יצאו ראשי "התחיה" לבית הנשיא והמליצו בפניו להטיל את הרכבת הממשלה על יצחק שמיר. לפגישה נוספת עם הליכוד יבואו ראשי "התחיה" עם מסמך המפרט את תביעותיהם - ביניהן תיק החינוך או השיכון ליובל נאמן ותיק הקליטה לגאולה כהן - כדי שישמש בסיס להסכם בין שתי המפלגות.
ח"כ כהן הדגיש אתמול ש "התחיה" תתנגד להחלת האוטונומיה במסגרת יישום הסכמי קמפ דייויד.

"צומת" הודיעה אתמול, כי דחתה את הזמנת המערך להצטרף לקואליציה בראשותו בגלל עמדותיו המדיניות. בפגישה שקיימו ראשי "צומת" עם ראש הממשלה, יצחק שמיר, אתמול לפני הצהריים, הם הודיעו כי ימליצו בפני הנשיא שיטיל את הרכבת הממשלה על שמיר.

אלא שהמלצת "צומת" כוללת גם סעיף המדבר על הזמנת הליכוד את המערך לממשלה בראשות שמיר, ללא רוטאציה, לתקופה מוגבלת.

שך לא נפגש

מביתו של הרב שך הכחישו אתמול את הידיעה שהופיעה בטלוויזיה כי הוא עתיד להיפגש עם שר בכיר מהליכוד לשוחח על הצטרפות שני חברי כנסת של "דגל התורה" לממשלה צרה של הליכוד.

השמועה פשטה בעקבות השיחה הטלפונית שקיים אמש השר אריאל שרון עם הרב שך. בשיחה, שארכה כחצי שעה, ניסה שרון לשכנע את שך שחברי הכנסת של "דגל התורה" יצטרפו לממשלת "הליכוד". הרב שך שמע את דבריו, אבל לא התחייב לשום דבר.

הרצוג: ממשלת מעבר

נשיא המדינה הפציר בראשי המפלגות הגדולות לשקול הקמת ממשלת מעבר שתפעל לשינוי שיטת הבחירות. הנשיא הודיע לנציגים, כי מאז פרשת השב"כ לא הגיעו מכתבים רבים כל-כך של אזרחים המבקשים שתוקם ממשלה בהשתתפות הליכוד והמערך. הרצוג אמר, כי יטיל את הרכבת הממשלה על ח"כ שמאחוריו המספר הרב ביותר של תומכים להרכבת הממשלה.

הנשיא פתח אתמול בהתייעצויות לקראת הרכבת הממשלה, והן ימשיכו היום בהזמנת סיעות ר"צ ומפד"ל. בהתחילה הנשיא פגש לשיחה של שעה את משלחת הליכוד ולאחריה את משלחת המערך.

מתיחות בין שרון ללוי

העדרותו של אריאל שרון מצוות המשא-ומתן של הליכוד ופגישותיו העצמאיות עם נציגי המפלגות החרדיות ביומיים האחרונים עוררו עליו אתמול את כעסו של דוד לוי יו"ר צוות המו"מ של הליכוד.

"הצוות שמנהל את המגעים הוא זה שהוסמך על-ידי ראש הממשלה ושרי הליכוד", אמר אתמול דוד לוי בתגובה למהלכי שרון. "פעולה עצמאית רק מסרבלת, ואף עלולה לערום קשיים וליצור אי-הבנות בין השותפים הפוטנציאליים. לא ייתכן שכל מי שפוגש מישהו יקרא לכך משא-ומתן", אמר דוד לוי.

בתגובה על דברי לוי אמר אתמול שרון, כי ראש הממשלה ביקש ממנו להתערב כאשר המשא-ומתן היה בנקודה קריטית. "צריך להתרכז בקידום המו"מ, ואני עושה זאת בתיאום עם ראש הממשלה", אמר שרון.

סיעות המפד"ל ואגודת ישראל החלו אתמול במגעים לקראת הקמת בלוק טכני חוסם מול הגוש של ש"ס ודגל התורה. רעיון הקמת הבלוק החוסם, שהועלה על-ידי המפד"ל, נדחה בתחילה על-ידי אגודת ישראל, אולם בימים האחרונים שב ועלה.

אמש התקיימה פגישה סודית בהשתתפות צוותי המשא ומתן של המפד"ל ואגודת ישראל, בה נדונו האפשרויות והתנאים להקמת הבלוק הטכני. היום אמורים נציגי המפד"ל להודיע לנשיא המדינה מי המועמד המועדף עליהם להרכיב את הממשלה. המפד"ל תמליץ בפני הנשיא להטיל את התפקיד על יצחק שמיר, תוך עדיפות לממשלה רחבה בראשות הליכוד ובהשתתפות המערך. נציגי אגודת ישראל הודיעו אתמול לראשי הליכוד על נכונותם להמליץ בפני הנשיא על יצחק שמיר, בכפוף להסכמתה של מועצת גדולי התורה. אגודת ישראל דורשת את העברתו של חוק "מיהו יהודי" וחוקים דתיים נוספים וכן תפקידי ממונים או סגני שרים במשרדי השיכון והעבודה והרווחה.

דגל התורה, רשימתו של הרב שך, הודיעה אתמול כי לא תתמוך באף ממשלה צרה. נציגיה גיבשו הצעה להקמת ממשלת אחדות בראשות הליכוד, כשתיקי החוץ והבטחון יהיו בידי המערך. בקוי היסוד של הממשלה יאמר שתימשך החתירה לשלום ושלא יוסרו ישובים יהודיים. הליכוד והמערך כאחד הביעו ספקות לנוכח ההצעה.

המפתח להרכבת הקואליציה היה ונשאר בידיה של ש"ס.

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - עמוד ראשון 1988

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב ישעיהו פרס 2, ירושלים (מרכז אגודת ישראל) | רחוב המלך ג’ורג’ 38, תל אביב (מצודת זאב - מרכז תנועת חרות - גח"ל - הליכוד) | רחוב יפו 216, ירושלים (מפלגת ש"ס) | רחוב ראב"ד 27, בני-ברק (ביתו של הרב שך) | רחוב הרב כהנמן 86, בני-ברק (בית "דגל התורה") | רחוב גאולה 34, תל אביב (מפלגת התחיה-צומת בשנות ה-80) | רחוב הירקון 110, תל אביב (מושבה בעבר של מפא"י מפלגת העבודה) | רחוב הנשיא 3, ירושלים (משכן נשיאי ישראל (משנת 1971)) | רחוב אבן גבירול 166, תל אביב (מרכז המפד"ל משנת 1957 (בית הקסטל, כיום בית וואלה))
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות