לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

מיהו באמת יהודי?

לוטה תעודת הגיור


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דבר - עמוד פנימי (עמוד 7) - 29/11/1988 (יום שלישי)
אולסי פרי, ששמו בישראל אלישה בן אברהם, הראשון בסדרת גרי הכדורסל, גוייר בבית-דין אורתודוקסי, ושלושה רבנים חתומים על התעודה. דווקא התעודה של שחקן אליצור (מפד"ל) היתה מזוייפת

שר העבודה והרווחה משה קצב, שלא הצליח לפתור את בעיות האבטלה והעוני שעליהן הוא ממונה, התחיל לדאוג לנשמות של יהודי ארה"ב והכריז, כי הוא תומך בתיקון חוק השבות. כדי להמחיש את הצורך בתיקון הביא לדוגמה את גיורו של שחקן הכדורסל הידוע אולסי פרי, שלדבריו גוייר צ'יק-צ'ק אצל רב רפורמי, כדי שיוכל לשחק בישראל.

העובדות הן אחרות. אולסי פרי, הנושא עתה את עונשו, כידוע, בכלא בארצות-הברית בעוון נשיאת סמים, גוייר בבית-דין צדק אורתודוקסי, יותר נכון חרדי. היה זה גיור "כהלכה", שיכול לספק גם את הרבי מלובאביץ'. פרי היה הגר הראשון בסדרת גרי הכדורסל. הוא גוייר ב-1978 בניו-יורק ומיד עלה לארץ, לפי חוק השבות, כדי לשחק כדורסל במכבי תל-אביב. בשעתו היו רינונים אם הגיור היה לשמו או לשם המשחק במשחקי הליגה ולא רק במשחקי גביע אירופה. הרינונים הושתקו לאחר שהתברר ששלושה רבנים מכובדים חתומים על כתב הגיור.

אולסי פרי, ששמו נקרא בישראל אלישה בן אברהם אבינו, לא על-שם אלישע הנביא ואף לא על שם אלישע בן אבויה התנא, שהיה רבו של ר' מאיר ולאחר שיצא לתרבות רעה היה ידוע בכינוי "אחר", עבר את תהליכי הגיור - מילה וטבילה.
המילה בוצעה בידי מוהל ירא-שמים ושומר מצוות קלות כחמורות, הרב משה פיינשטיין (לא לערבב עם הרב המנוח משה פיינשטיין, שהיה נשיא אגודת הרבנים באמריקה). כיוון שאולסי פרי היה נימול לפני גיורו, הסתפק המוהל בהטפת דם ברית, כלומר בהקזת מעט דם, כמו שנאמר בתלמוד, שבת קל"ז עמ' ב': "המל את הגרים אומר: ברוך אתה ד' אלוהינו מלך העולם, אשר קידשנו במצוותיו וציוונו למול את הגר ולהטיף ממנו דם ברית, שאלמלא דם הברית לא נתקיימו שמים וארץ ..."

כלומר, גיור כזה, שאפילו הרבי החב"די לא יעז לערער עליו. הוא נערך על-ידי שלושה רבנים אורתודוקסים מהקהילה החרדית "דגל דוד תפארת ישראל" בברוקלין. בתעודת הגיור של אולסי פרי, כלומר אלישה בן אברהם אבינו, נאמר:
"תעודת גר צדק ב"ה כהלכה - יסוד אמונת ישראל. כבוד מנהיגי הדור של עם ישראל סבא בתפוצות ובמדינת ישראל, מהדור הזה ומכל הדורות הבאים, שלום וברכה אמן!
להווי ידוע לכל מאן דבעי וזאת לראיה, כי המוכ"ז האברך אולסי למשפחת פרי ... בא לפנינו הבחור הנ"ל והגיד לנו כי רוצה הוא בלי שום אונס להסתפח בנחלת ישראל. אנחנו חקרנו ודרשנו ושאלנו אותו כדינא ומצאנוהו ראוי להמנות בין גרי הצדק בתוך בני ישראל, הן מפאת יושר והן מפאת ידיעותיו במצוות "עשה ולא תעשה" וגם דרכי חיינו. וקודם הכנסו תחת כנפי השכינה קיים את כל המוטל על הגר לפי ההלכה. כלומר, אחרי מילה על-ידי מוהל מומחה וירא-שמים ושומר מצוות וגם אחרי טבילה לשם גרות בפני בית-דין חשוב. לכן אחרי שקלא וטריא בעניין זה באנו לידי החלטה גמורה לעשות כרצונו ולהכניסו לדת ישראל. ואנחנו קוראים לו בזה אחינו אתה וייקרא שמו בישראל אלישה בן אברהם אבינו וזה יהיה שמו הקדוש לכל דבר שבקדושה ... אמן ואמן.
ולאות ולראיה באנו על החתום פה ברוקלין בשלישי בשבת ..."

על התעודה חתומים הרבנים אברהם רובין, הרב אברהם סמואלסון והרב חיים רבינוביץ.

ארבעת העדים שאישרו כי הם מכירים את האברך אולסי למשפחת פרי היו עורכי-הדין הישראלים שמעון מזרחי, שעמד בראש קבוצת כדורסל מכבי והגיע במיוחד לשם כך מישראל לארצות-הברית, גיל מקוב, יהודה סימן טוב ורפי סידי. לאחר שתעודת הגיור נבדקה על-ידי הרב נחום כהן, מהמחלקה לעליית הנוער, והיא נמצאה כשרה למהדרין, נשלח הכדורסלן היהודי אולסי פרי לבדיקה רפואית אצל רופא הסוכנות, ד"ר יצחק חומסקי. בתום הבדיקה העניקה הקונסוליה הישראלית בניו-יורק לאולסי פרי תעודת עולה.

אולסי פרי או אלישה בן אברהם אבינו היה מספר, כי תמיד סבבו מחשבותיו סביב היהודים והיהדות וכשהחליט לקשור את גורלו עם העם היהודי וגמר בלבו להתגייר, חיפש רב אורתודוקסי, שיכין אותו לגיור, כי כבר אז ידע את הבעיה של גיור כהלכה.

כדאי להזכיר למפד"ל, שהזדרזה והגישה, יחד עם אגודת-ישראל ש"ס וליכוד את התיקון לחוק השבות, כי לפני שלוש שנים הביאה אליצור (מפד"ל) לארץ בשביל קבוצתה את שחקן הכדורסל ג'ון אירווינג, שלאחר-מכן רכשה אותו בית"ר והתברר, כי תעודת הגיור שלו היתה מזוייפת. הפרשה היכתה בזמנה גלים בארץ ובחו"ל.

דפים בנושא:


הערות: באותו יום דיבר איתן ליפשיץ בגלי צה"ל על כתבתו של נח זבולוני. את תמלול השיחה ניתן למצוא בקישור הבא: אולסי פרי וחוק השבות, לקראת סוף השידור הגיע תגובתו של דובר משרד העבודה והרווחה, המנסה כדרכם של דוברים לנקות את משה קצב.


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - עמוד פנימי 1988
אזכור הכתבה בעמוד הראשון של העיתון

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: 50 Brighton 1st Rd. Brooklyn, ניו יורק, ארצות הברית (בית דין דגל דוד תפארת ישראל) | רחוב הירקון 293, תל אביב (קבוצת הכדורסל מכבי תל-אביב)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות