לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

חרדים

הפרה האדומה נמצאה


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דבר - עמוד פנימי (עמוד 7) - 03/04/1989 (יום שני)
מיון מהיר:
השמחה במעונם של אנשי "התנועה לכינון המקדש" מוקדמת. ספק אם שלטונות שוודיה ירשו למכור להם "פרות אדומות"

אחרי חיפושים רבים נמצאה "פרה אדומה" שתאפשר לאנשי "התנועה לכינון המקדש" להקריב קורבן פסח בלי להיתקל בבעיות הלכתיות.

מטרת התנועה היא להקריב קרבנות על הר הבית, אף שאין המקדש קיים. אנשיה קיימו השנה, בהושענא רבה, את מצוות ניסוך המים על הר הבית במקום העזרה (על הטקס פורסם בהרחבה ב "דבר", 8.12.88). אלא שהם נתקלו בקשיים הלכתיים, משום שהם טמאי מתים ואסור להם לעלות להר הבית ולמקום המקדש. רק אפר של "פרה אדומה" מטהר את טמאי מתים ולדאבונם הגדול לא נמצאה להם כיום "פרה אדומה". עתה, משנודע להם על קיומה של "פרה אדומה", השמחה במעונם רבה. הם מקווים שהיא תפתור להם את הבעיה ההלכתית כאשר יגשו להקריב את קרבן הפסח על הר הבית.

על ה "פרה אדומה" נאמר בספר "במדבר" (י"ט ב,-י"א):
"זאת חוקת התורה אשר ציווה ה' לאמור: דבר אל בני ישראל ויקחו אליך פרה אדומה תמימה אשר אין בה מום, אשר לא עלה עליה עול; ונתתם אותה אל אלעזר הכהן והוציא אותה אל מחוץ למחנה ושחט אותה לפניו. ולקח אלעזר הכהן מדמה באצבעו והיזה אל נוכח פני אוהל מועד מדמה שבע פעמים. ושרף את הפרה לעיניו, את עורה ואת בשרה ואת דמה על פרשה ישרוף -- והשורף אותה יכבס בגדיו במים ורחץ בשרו במים וטמא עד הערב. ואסף איש טהור את אפר הפרה והניח מחוץ למחנה במקום טהור והיתה לעדת בני ישראל למשמרת למי נידה חטאת היא -- והיתה לבני ישראל ולגר הגר בתוכם לחוקת עולם, הנוגע במת לכל נפש אדם וטמא שבעת ימים, הוא יתחטא בו (באפר הפרה - נ.ז.) ---".

משום נדירותה של "הפרה האדומה" הותרה רכישתה גם משאינו יהודי. חברי "התנועה לכינון המקדש" מתכוונים ל "ייבא" אותה משוודיה ששם היא נתגלתה. ההכנות להקרבת הקורבן על הר הבית כבר נעשות במלוא הקיטור.

על גילוי "הפרה האדומה" - לא אחת אלא שבע-עשרה פרות כאלה - נמסר בשבועון החרדי "ערב שבת" המופיע בירושלים. היא נמצאה באי נידח בשוודיה, בחווה מיוחדת, שם מגדלת חוקרת זואולוגית פרות מזן מיוחד, הנקראות "פרות אדומות". החוקרים בחווה השוודית בודקים את הגנים המיוחדים של הפרות הללו ואת תכולת חלבן, שנודעו לו תכונות מיוחדות. אל הגילוי הגיע במקרה "חוזר בתשובה" משוודיה, הלומד ב "מכון מאיר" בירושלים. כשלמדו שם על פרשת "פרה אדומה", נזכר התלמיד כי בעבר עבד בחווה בשוודיה ושם גידלו זן שהתקרא "פרות אדומות". ה- "מידע" הועבר מיד אל הרב מנחם בורשטיין, מישיבת "מרכז הרב", העוסק בכל העניינים הקשורים בבית-המקדש. הרב בורשטיין התקשר מיד עם החוקרת בשוודיה וזו שלחה לו תצלומים מדעיים של הפרות. עתה יושבים על מדוכה זו רבנים מפורסמים, מומחים בנושא. מחכים שיגיעו למסקנות על ההשלכות ההלכתיות של גילוי זה.

השמחה במעונם של אנשי התנועה לכינון המקדש היא עדיין מוקדמת, כי אליה וקוץ בה. השלטונות השוודיים ספק אם יתירו להוציא את "הפרות האדומות" מגבולות ארצם בשביל אנשי "התנועה לכינון המקדש", המזוהים עם הקיצוניים ביותר בארץ. עם חבריהם נמנה יואל לרנר, הידוע מימי המחתרת היהודית ואנשי "כך". השוודים שומרים טינה לאנשי מחתרות קיצוניות למיניהם בשל פרשת הרוזן השוודי פולקה ברנדוט, מי שהיה מתווך מטעם האו"ם. ברנאדוט נרצח כידוע בירושלים, יחד עם הקולונל הצרפתי סרו, מפקד יחידת משקיפי או"ם הצרפתית, בספטמבר 1948, בידי אנשי "ארגון חזית המולדת". בעקבות הרצח נאסרו אז ראשי לח"י; שנחשדו בשותפות ברצח.

קשה להניח שהשלטונות השוודיים ירשו למכור לתנועה זו את "הפרות האדומות".

דפים בנושא:


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - עמוד פנימי 1989
אזכור הכתבה בעמוד הראשון של העיתון

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב קרן היסוד 19, ירושלים (מערכת "ערב שבת" - "יום הששי") | רחוב הרב צבי יהודה 12, ירושלים (לשעבר רחוב קורות העיתים - קרית משה - ישיבת מרכז הרב (משנת 1964)) | רחוב עלי הכהן 17, ירושלים (התנועה לכינון המקדש) | שוודיה | הר הבית ירושלים
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות