לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

נטורי קרתא

חרם ונידוי בזמן הזה


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דבר - עמוד פנימי (עמוד 9) - 30/10/1989 (יום שני)
הבד"צ (בית-דין צדק) של העדה החרדית בירושלים הסיר את החרם שהטיל בשעתו על הרב חיים קצנלבוגן, עורך "החומה", בטאונם של נטורי-קרתא בירושלים, הנימוק: הרב קצנלבוגן הביע צער וחרטה על מעשיו שבגללם הוטל עליו החרם.

לפני יותר משנה הטיל הבד"צ חרם ושמתא על כמה אישים של נטורי-קרתא, משום שפרסמו בבטאונם "החומה" דברי ביקורת חריפים על ראשי העדה החרדית. בין אלה שהוטל עליהם החרם היו הרב ירחמיאל ישראל יצחק דומב, סוחר עשיר מלונדון, התומך ב "נטורים" בממונו והנחשב לאידיאולוג שלהם. דומב הוחרם על שפרסם מאמר חריף מאוד נגד העדה. כן הוטל חרם על ה "גיסים", הרב חיים קצנלבוגן, עורך הבטאון "החומה", המסתתר תחת השם בנימין לבנשטיין, והרב אברהם יעקב אפשטיין, שבגלל החרם אף פוטר מעבודתו כמנהל משגיח בישיבת מאה שערים; גם הרב משה הירש, "שר החוץ" של העדה, היה בין המוחרמים.

במשך השנה, כשהיה החרם בתוקפו, קרו מקרים מעציבים בתוך העדה ומחוץ לה. הרב יצחק יעקב וייס, הגאב"ד של העדה, ורעייתו, נפטרו; עוד מיתות פתאומיות רבות פקדו את היהדות החרדית בירושלים ובבני-ברק. החרם גם פגע קשה בתדמיתה של העדה ובמגביותיה בתפוצות. ההרכב החדש של הבד"צ של העדה, שקם לאחר מותו של הרב וייס, החליט לבטל את החרם. ואמנם בז' בתשרי הוסר החרם.

אולם בכך לא הסתיימה הפרשה. הרב חיים קצנלנבוגן, ששהה באחרונה בלונדון בענייניו הפרטיים, סיפר כי הופתע לראות את הרב שלמה פפנהיים, חבר הנהלת העדה בירושלים, מופיע באכסניה שלו בלונדון. על שאלתו של הרב פפנהיים, אם אין הוא מצטער על מה שקרה, השיב הרב קצנלבוגן, שהוא מאוד מצטער, כמובן על הסבל שנגרם לו בגלל החרם וכל מה שקרה בעקבותיו, כמו הריסת חנותו בידי חמומי מוח במאה שערים. כאן הפסיק אותו הרב פפנהיים ואמר: "זה מספיק לי", ומיד דיווח להנהלת העדה כי הרב קצנלבוגן הביע חרטה על מעשיו.

חמישה ימים אחר-כך הוסר החרם, ופורסמה על כך הודעה מטעם הבד"צ, שנאמר בה בין היתר: "הודעה בעניין השמתא שיצא מאתנו ביום ג' אלול תשמ"ח: אחר שבא לפנינו איש מהימן ומסר שהמו"ל של בטאון "החומה" הביע צערו בפניו של העבר, על כן החלטנו במושב מיוחד להסיר כל עניין של שמתא שמיום הנ"ל, והקב"ה יפרוס סוכת שלומו עלינו ועל כל בני ישראל, ונזכה לגמח"ט (גמר חתימה טובה) שנת גאולה וישועה בהרמת קרן התורה וישראל בביאת גואל צדק במהרה בימינו. על החתום" משה אריה פריינד, רב אב"ד פה עיר הקודש. ישראל משה דושינסקי, ישראל יעקב פישר, בנימין ראבינוביץ ואברהם דב הורביץ". כלומר, הבד"צ בהרכבו המלא.

ה "מוחרמים", הרב חיים קצנלנבוגן, הרב ירחמיאל ישראל דומב והרב אברהם יעקב אפשטיין, לא טמנו ידם בצלחת והזימו את גירסת הבד"צ כי הביעו חרטה וצער. תחת הכותרת "למען האמת", פרסמו בשבוע שעבר את גירסתם שלהם בנדון. וכך נאמר בה, בין היתר:
"הננו לגלות האמת, שלא היה שום הבעת צער מצדנו על פרסום המאמר "הצלחה גדולה" שנתפרסם בגליון "החומה" ..., שבסיבת המאמר הזה כתבו שנתמלאה סאתו של עלון "החומה", והסכימו יחד להטיל נח"ש (נידוי חרם שמתא - נ.ז.) על עלון "החומה" ועל המוציאו לאור ועל כותב המאמר ועל כל אלו שיכתבו בו ויסייעו להוצאתו, דבר שהסעיר רוחם של גדולי התורה, יושבי על מדין, וציבור היהדות החרדית בכלל, אשר לא נשמע כזה מאז היהדות החרדית בירושלים עיר הקודש ת"ו (תבנה והתרומם - נ.ז.) ואנו בעדתנו שזה באמת היתה "הצלחה הגדולה" של הדור, ולפלא על האיש "מהימן" שסילף הדברים מאמיתם".

לאור זה עומדים "הנטורים" לחדש את המאבק והמלחמות נגד העדה החרדית בירושלים.

לפני זמן-מה, ביום השנה לפטירתו של הרב אהרן קצנלבוגן, מראשי נטורי קרתא, הגיע מלונדון הרב דומב להספידו ונתקל בהפרעות מצד חמומי המוח של העדה החרדית. עתה, לאחר שהוסר החרם מהרב דומב, מקווים רעיו "הנטורים" כי השנה לא יהיו הפרעות בשעת האזכרה שתתקיים בחודש הבא, אולם דומה שתקוותם קצת מוקדמת. זה תלוי בהחלטת הרבנים היושבים עתה על המדוכה. אלה יחליטו אם חרם שהותר בטעות יש לו תוקף או הוא בטל ומבוטל.

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - עמוד פנימי 1989

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב נתן שטראוס 26, ירושלים (בית דין צדק העדה החרדית, מזכירות העדה החרדית - בנייני זופניק) | רחוב בעל התניא 11, ירושלים (מערכת "החומה" (ליד ישיבת תורה ויראה - משוער))
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות