לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

הספריה הלאומית של פולין שמרה על אוצרות תרבות יהודיים


מאת: שירות "מעריב"
פורסם: מעריב | העולם היהודי (עמוד 19) - 16/04/1978 (יום ראשון)
הספריה הפולנית הלאומית בווארשה שנוסדה בשנת 1928, חוגגת השנה את 50 שנות קיומה. אירוע זה חוגגים לא רק הפולנים אלא אף היהודים, כי הודות לספריה זו נשתמרו אוצרות תרבותיים רבים וחשובים של העם היהודי, במיוחד בשנות השואה, כאשר רבים מאוצרותינו העתיקים נשדדו בידי הגרמנים והועברו לנירנברג.

בספריה הפולנית נשמרו ספרים, עתונים וכתבי-עת הנחשבים כיקרי מציאות ושאין להשיגם בעולם כולו, לבד אולי מאשר בספריה הלאומית בירושלים
.

בספריה בווארשה עבדו כמה ספרנים פולניים, שאפשר לכנותם "חסידי אומות העולם". הם סיכנו את נפשם והצילו את האוצרות התרבותיים שלנו. הם השתמשו בספרים גרמניים, שנכתבו על טהרת הנאציזם, כדי לכסות בהם את הספרים העבריים והאידיים, שעמדו על מדפי הספריה, וכך עשו גם במרתפי הספריה, שם ערמו ספרים גרמניים על הספרים היהודיים. לאחר שחרור פולין מעול הנאצים חיברו ההיסטוריונים היהודיים א. טרוסקר ומ. ברנשטיין קטלוגים של הספרים וכתבי העת העבריים והאידיים בספריה זו.

לפי סקירתו של מר ברנשטיין מכילה הספריה הפולנית בווארשה יותר מ- 10 אלפים ספרים בעברית ויידיש וכן כל העתונות היהודית, שהופיעה בווארשה החל משנת 1928, והם: "מומנט", "היינט" (ציוני), "פולקס צייטונג" (בונד), "דאס יודישע טאגעבלאט" (אגודת ישראל), "אונזער אקספרס", "די טאט" (ארגון צבאי לאומי , בעריכתו של נתן ילין-מור), "נאש פשגלונד" (פולנית), "דאס ווארט", וכן עתונים, שהופיעו ביותר מ- 50 ערים ועיירות בפולין. כל העתונות השמאלנית הבלתי-חוקית, וגם העתונים העבריים "הצפירה", "לעם", "בדרך", "הסנה", "גלים", "העולם" (ברלין-לונדון), "קרית ספר" (ירושלים).

תודות למיקרופילמים, שנשמרו בספריה הפולנית התאפשרה הופעתם של שני ספריו של הסופר אפרים קגנובסקי שפורסמו בשעתו בעתון "היינט" בהמשכים: "כתבים" ו- "שנות פולין". כן נשמרים בספריה הפולנית העתונים היהודיים שהופיעו לאחר שיחרור פולין מעול הנאצים, החל ב "דאס נייע לעבן" וכלה בעתונים המפלגתיים "פאלקסצייטונג" (בונד), "ארבייטער ווארט" (פועלי-ציון שמאל), "באפרייאונג" (פועלי ציון ימין), "איחוד" (יידיש) ו- "אופניה" (פולנית) של הציונים הכלליים, העתון היומי של השומר הצעיר, "מוסטי" (פולנית) ו- "על המשמר" (ביידיש).

המכון ההיסטורי היהודי בווארשה עומד בקשרים הדוקים עם הספריה הפולנית וקיבל עותקים מכל העתונות היהודית השמורה אצלה.

דפים בנושא:
Powered By Click for details


מעריב העולם היהודי 1978

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: al. Niepodleglosci 213, ורשה (הספריה הלאומית של פולין)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות