לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

על חשבון משלם המסים

מצעד הברכות


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | דבר - עמוד פנימי (עמוד 7) - 12/07/1990 (יום חמישי)
מבקר המדינה פסל, הרב קלמנוביץ' אסר - אבל עשרות-אלפי שקלים, על חשבון משלם המסים כמובן, הוצאו על מודעות-ברכה

אזרח ירושלמי (שמו שמור במערכת) המציא לסופרנו צרור של כשבעים מודעות ברכה, שפרסמו המועצות הדתיות בארץ לשרים זבולון המר ואבנר שאקי עם כניסתם לתפקידיהם בממשלה החדשה.

את "מצעד הברכות" להמר ושאקי, שנפתח ביום הקמת הממשלה והסתיים בימים אלה, ערכו המועצות הדתיות בארץ, שמספרן כ-70. 50 מהן פרסמו ב "הצופה", בטאון המפד"ל הקרוב לשני השרים, 12 בשבועון החרדי "יום השישי" (עמוד שלם), וארבע בבטאון חסידי לובביץ', "כפר חב"ד" שם הוקדש עמוד שלם לשר שאקי המזוהה עם חב"ד.

מדובר בשטח פרסום של כ-400 אינטש, שמחירו כ- 20,000 ש"ח טבין ותקילין מכספי ציבור משלמי המסים. כידוע, תקציבי המועצות הדתיות ממומנים שני שלישים על-ידי משרד הפנים (באמצעות העיריות והמועצות המקומיות) והיתר על-ידי משרד הדתות. יצויין כי כמה מועצות דתיות הסתפקו במודעות-ברכה לשר שאקי בלבד, והיו אף שנהגו כמהדרין שבמהדרין ופרסמו מודעות נפרדות לשני השרים באותו עתון.

"מצעד הברכות" התקיים חרף ההערה שהעיר בזמנו מבקר המדינה למשרד הדתות, כי הוא רואה במודעות אלה נוהג פסול מעיקרו. בעקבות הערה זו שלח ב-23 בדצמבר 1975 הרב י. קלמנוביץ, מי שהיה מנהל המחלקה למועצות הדתיות במשרד הדתות, חוזר לכל המועצות, ובו כתב בין היתר:
כבר הערנו לכם מספר פעמים בכתב ובעל-פה, כי הנוהג של פרסום מודעות ברכה או תנחומין בעתונות, הוא נוהג פסול מעיקרו. גם מבקר המדינה התריע על כך לא פעם. הבאנו הדברים לידיעתכם ואף הזהרנו אתכם, כי לא נכיר בהוצאות אלה ולא נשתתף בהם. וזאת לאור החלטת הממשלה בדבר צמצומים וחסכון, שהבאנו לידיעתכם בחוזר תשל"ה/31 ולאור העובדה שמספר מועצות דתיות נכשלו לאחרונה בשמירת ההוראות בנדון. אנו חוזרים ומדגישים, כי אנו רואים בהוצאת כספים למודעות בעיתונות תופעה חמורה שיש בה פסול מבחינה ציבורית וכלכלית, במיוחד לאור המצב הכלכלי הקשה בארץ בכלל ובמועצות הדתיות בפרט. נבקשכם לשמור בקפדנות על ההוראות.

מאחר שכמו שנאמר "מי שעבר עבירה נעשית לו כהיתר" וראשי המועצות הדתיות לא שעו להוראות אלה, שיגר אליהם הרב קלמנוביץ (שבינתיים נפטר) ב-11 ביולי 1977 חוזר נוסף ובו נאמר:
נתבקשתי על-ידי המנהל הכללי של משרד הדתות (ישראל ליפל) לחזור ולהתריע בפעם נוספת על הנוהג של פרסום מודעות ברכה בעתונות. בחוזר תשל"ו/6 הודענו לכם כי ועדות הכנסת ומבקר המדינה אינם רואים בעין יפה פרסומים אלה ואף העירו את תשומת לבנו לכך. אנו חוזרים ומדגישים כי אנו רואים בהוצאות כספים למודעות ברכה בעתונות, תופעה חמורה שיש בה פסול מבחינה ציבורית וכלכלית גם יחד. המנהל הכללי אף ביקשני להורות לכם על הפסקת פרסום מודעות ברכה למנהל (ליפל) לרגל תפקידו. נא לפעול לפי ההוראות.

האזרח "האיכפתניק" מזכיר, כי העתונות הדתית מלאה מודעות ברכה ותנחומים, לאו-דווקא לשרים, המתפרסמות מטעם המועצות הדתיות, למרות האזהרות החמורות. הוא מציע לפנות אל מבקרת המדינה מרים בן-פורת, שתמליץ על נקיטת אמצעים למניעת מנהג זה, שמבקר המדינה הגדירו כפסול. למשל, ניכוי אותם סכומים שהוצאו לפרסום המודעות מתקציביהן של המועצות.

אגב, מודעות הברכה לשרים שהתפרסמו לאחרונה עוררו כנראה קנאה בלב כמה שרים וסגני שרים שלא זכו להתברך כך בפומבי, והם פרסמו מודעות ענק באותיות קידוש לבנה ובהן פניה לידידיהם ולראשי מוסדות שהם עומדים בראשם ושרוצים להרעיף עליהם ברכות לכבוד קבלת תפקידים, לבל יעשו זאת באמצעות העתונות. השרים שלא בורכו מודיעים, כי הם ביקשו מהנהלות העתונים הקרובים לדעותיהם, שיימנעו מקבלת מודעות כאלה.

© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - עמוד פנימי 1990
אזכור הכתבה בעמוד הראשון של העיתון

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: רחוב קרן היסוד 19, ירושלים (מערכת "ערב שבת" - "יום הששי") | רחוב המסגר 66, תל אביב (מערכת עיתון "הצופה" בשנות ה-70 ואילך) | הבית האדום, כפר חב"ד (בנין 770 - מערכת שבועון כפר חב"ד (משוער)) | רחוב יפו 30, ירושלים (משרד הדתות (משכנו הישן))
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות