לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

יותר מ-80% מהעולים אינם רוצים לקיים את מצוות הדת

התנועה ליהדות חילונית מאשימה הממשלה בכפיית יהדות חרדית על העולים


מאת: נח זבולוני כתב "דבר" בירושלים
פורסם: דבר | דבר - חדשות (עמוד 14) - 09/04/1991 (יום שלישי)
האשמות חמורות על כניעת הממשלה לארגונים ולמפלגות חרדיות, שמפעילים כפייה דתית על עולים מברה"מ, הוטחו אתמול על ידי התנועה ליהדות הומניסטית-חילונית בישראל במסיבת עיתונאים שהתקיימה בירושלים.

יו"ר התנועה, פרופ' באור [ * ] , אמר במסיבת העיתונאים, כי "משרדי הממשלה כופים סטאליניזם על כלל העולים מרוסיה, קיימת כאן סכנה של חזרה למשטר טוטליטרי, דומה למשטר שממנו ברחו העולים מברה"מ. משרד הקליטה כופה עליהם יהדות חרדית, שאותה אינם רוצים. זו שערוריה שאין כדוגמתה".

לדבריו, למעלה מ-80 אחוז מהעולים החדשים אינם רוצים לקיים את מצוות הדת, אך הדבר נכפה עליהם על ידי המפלגות הקיצונית, שהשתלטו על קופת המדינה ועל העולים החדשים. לעומתם, הדגיש באור, ארגון חמד"ת (חופש מדע דת ותרבות), כולל הזרמים הרפורמיים והקונסרבטיוויים, נדחים על ידי משרדי הממשלה הנוגעים בדבר, ואינם מקבלים אף פרוטה שחוקה לקליטה הרוחנית של העולים, לפי השקפתם.

ד"ר זאב כץ, ראש המכון ליהדות הומניסטית ומרצה לרוסית באוניברסיטה העברית, האשים את הממשלה, ובמיוחד את משרדי הקליטה והחינוך, במחדל רוחני. כל החינוך הציוני הלאומי, לדבריו, נמצא בידי קבוצות חרדיות קיצוניות, השוללות את קיום המדינה. ד"ר כץ גילה, כי עמותות חרדיות, הנהנות מקופת המדינה ביד רחבה, הזמינו משפחות עולים מרוסיה לשבוע במלון היוקרתי רנסנס-רמדה מלון בירושלים - על חשבון המדינה, והצמידו להם תלמידי ישיבות שיעסקו בחינוכם הדתי-תורני.

הוא קרא לממשלה להקים מינהל לחינוך, שיהיה מורכב מאנשי מקצוע, בהשתתפות אישים ומרצים מגופים חילוניים אקדמאיים.

אירינה דודינה, עולה מברה"מ המתגוררת בשכונת גילה בירושלים, התלוננה כי נאלצה להכניס את ילדה לגן דתי, כי לא נמצא לו מקום בגן אחר.

עולה נוספת, טניה טומביה, סיפרה על הורים של עולים הצריכים להעמיד פנים שהם דתיים כדי שלא יגרשו את ילדיהם שנקלטו בבתי ספר דתיים.

במהלך מסיבת העיתונאים קבל שמואל ריידמן, עולה מברה"מ (שנה בארץ), מראשי עמותת העולים הנקראת "יתד בארץ", על כך שהעולים אינם מקבלים חינוך וידע חיוני בהיסטוריה היהודית אחרי שהם גומרים את האולפן. הוא סיפר על עולה מרוסיה בן 64 שגר בירושלים ועכשיו הלך ללמוד בישיבה חרדית לאחר שהציעו לו 1,000 שקל בתמורה.

הערות:
* מדובר על פרופסור יהודה באואר, אז המנהל האקדמי של המכון ליהדות זמננו באוניברסיטה העברית.


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר דבר - חדשות 1991

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: האוניברסיטה העברית הר הצופים, ירושלים (המכון ליהדות זמננו)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות