לדוגמא: הרב שך | "הרב שך"
חפשו

בני נח

דין פרוטה


מאת: נח זבולוני
פורסם: דבר | עניינים (עמוד 13) - 01/01/1992 (יום רביעי)
משלחת של רבנים מישראל התקבלה בכבוד בכינוס של "בני נח" בטקסס ושוכנעה בכוונתם של בני הקהילה לקיים את שבע המצוות ברוח היהדות

תנועת "בני נח" היא תנועה של מיליוני לא-יהודים, שמרכזה בטקסס ארה"ב ולה סניפים ב-23 מדינות בעולם. חברי התנועה הסירו את הצלב מעל כנסיותיהם, סילקו את תשמישי הכנסיה, חדלו לחגוג את חג המולד והפסחא והחלו ללמוד תורה אצל רב אורתודוכסי.

בארה"ב התנאי להצטרפות לתנועה הוא קבלת עול שבע מצוות "בני נח", והן: דינין - קיום מערכת משפט צדק; ברכת השם - שלא לקלל את השם; איסור עבודה זרה; איסור גילוי עריות; איסור שפיכות דמים; איסור גזל; ואיסור אבר מן החי.

שבע מצוות אלה של בני נח, העובר עליהן עונשו חמור ביותר: מיתה. ואף אם גנב או גזל פחות משווה פרוטה חייב מיתה, כמו שנאמר "בני נח נהרגין על פחות משוה פרוטה" (סנהדרין נ"ו ע"ב). לתנועה סידור תפילה מיוחד, שהוכן בעזרת ועדה מיוחדת שליד הרבנות הראשית לישראל. התנועה מכירה ברב הראשי הספרדי לישראל, הרב מרדכי אליהו, כמנהיגם הרוחני.

את התנועה ייסד הכומר הבפטיסטי לשעבר וונדל ג'ונס מטקסס [ * ] , בן 54, שהתגייר וחי בישראל עם בני משפחתו. בהיותו נוצרי החל להתקרב ליהדות החרדית, ובמיוחד לחב"ד, למד בישיבות של ליובביץ', וארגן כינוס של נוצרים המחפשים דרך להתקרב ליהדות. לכינוס קדמו שבעה ימי דיונים בין משלחת רבנים מישראל לצוות גרעין "בני נח" באמריקה ובהם סוכם, שהגוף הקובע הוא הרבנות הראשית לישראל. הוחלט להקים צוות מיוחד בירושלים, שיגבש "שולחן ערוך" לקיום המעשי של שבע מצוות "בני נח".

כאשר פורסם לראשונה על תנועת "בני נח" בעיתונות, מסר דובר חב"ד בישראל, מנחם ברוד, לסופר "בתפוצות", בטאון הקונגרס היהודי העולמי בירושלים, כי הרבי מליובביץ' הוא שהעלה את הנושא בארה"ב. לדבריו, בזכותו נתקבלה החלטה בקונגרס ובנסאט האמריקאי, בחתימת הנשיא בוש, ובה הכרה מלאה במצוות אלה כאבני היסוד של התרבות האנושית המתוקנת. יוזמת הרבי לרעיון זה, כדברי הדובר, באה לקיים הפסיקה של הרמב"ם, שמשה רבנו נצטווה להנחיל את המצוות בקרב כל בני האדם בעולם.

הטוענים כי וונדל ג'ונס הוא שיזם את הקמת תנועת "בני נח" מציינים כי יחד אתו השתתף בכל הדיונים גם דוד דויס, כומר רב השפעה, שהוריד את הצלב מעל הכנסיה שלו והצליח לשכנע את מאמיניו לנטוש את דרך העבודה זרה ולדבוק בשבע מצוות "בני נח". את קהילתו של דויס - "עמנואל" - מנהיג הרב מיכאל כץ מטנסי, שמעביר שיעורי מחשבה במצוות בני נח. יצרן רהיטים אמריקאי לא-יהודי, צ'ארלי מקיאן, מממן את פעולות הקהילה וקיים על חשבונו מחנה חופש ולימודים שנתיים לאנשי "עמנואל". אנשי הקהילה לומדים באינטנסיביות את ספרו של הרב יואל שוורץ "אור לעמים" ואת ספרו של הרב כלורפין.

משלחת של רבנים מישראל בראשות הרב מנחם בורשטיין מירושלים, המקשר בין התנועה לבין הרב הראשי מרדכי אליהו, נתקבלה בכבוד בטקסס. התנועה התאמצה לשכנע את המשלחת בתחושת ההערכה וההערצה שלהם לממסד הרבני בישראל. והמשלחת שוכנעה שאכן מדובר בנכונות אמיתית לקיים את מצוות "בני נח" על-פי גישת היהדות.

את הכינוס פתחו באמירת פסוקי תהילים. לאחר מכן הקריא הרב מנחם בורשטין מירושלים את ברכת הרב אליהו. מר מקיאן קרא מכתב תשובה לרב אליהו ובו הצהרה של כולם לקבל את עול מצוות "בני נח", למרות העונש החמור למי שעובר עליהן. בכינוס חתמו ראשי התנועה על מכתב התשובה לרב הראשי בישראל. הרב בורשטיין, מומחה לענייני בית המקדש, הרצה על מחקריו וסיים באמירת "ביתי בית תפילה יקרא לכל העמים". הרב יהושע פרידמן מכוכב השחר הרצה על חשיבות שבע המצוות וקיומן. יצחק עוקד, עיתונאי מראשון-לציון, הנחה ותרגם את הנאומים בחן ובאמירות כנף מיוחדות.

הועלו בכינוס גם שאלות אקטואליות, ובהן אם יש להעדיף גיור על קיום שבע המצוות או להיפך? בסיומו קראו את פסוקי הנביא ישעיהו: "והיה באחרית הימים, נכון יהיה הר בית ה' ונהרו אליו גויים".

הכינוי "בן נח" רווח בתלמוד ובספרות הרבנית בדיונים על מצוות שלא-יהודים חייבים בהן. לפי תורת האיסלם נחשבו המוסלמים לבני נח. מאז סוף ימי הביניים נתקבלה גם הנצרות כעין שלוחה של נח ההיסטורי. לברית נח היה תפקיד חשוב בהיסטוריה היהודית. הוגי דעות יהודיים כגון משה מנדלסון והרמן כהן הצביעו עליה כבסיס רציונלי ומוסרי המשותף לעם היהודי ולאנושות כולה.

"בברית החדשה" מסמל נח את הצדק והאמונה באלוקים, מאחר שהיתה לו הזכות להינצל מהקטסטרופה של המבול. הוא מופיע שם כגואל, שבאמצעותו תינצל האנושות כולה מחורבן ותתפייס עם אלוקים. בברית החדשה ובמסורת הנצרות משמשים התיבה של נח, נח בעצמו והיונה סמלים חשובים. התיבה מסמלת את הכנסיה, היונה את "רוח הקודש" המרחפת על מי הטבילה. אצל היהודים יש ביטויים לא כל כך סימפטיים על בן נח. על קמצן אומרים, שהוא "בן נח שנהרג על פחות משווה פרוטה".

לאחרונה עומדת תנועת בני נח להפיץ את רעיונותיה גם בארצות ערב, ולצורך זה יתרגמו את שבעת מצוות בני נח וכל הכרוך בהן לערבית ויפיצו אותן בקרב האוכלוסיה הערבית בארץ, בשטחים ובארצות ערב.

דפים בנושא:


הערות:
* מדובר ב- Vendyl Jones שנודע בעיקר כארכיאולוג שחיפש בישראל את שרידי ארון הברית, ויש אומרים שדמותו שימשה השראה לדמותו הקולנועית של אינידיאנה ג'ונס.

ג'ונס היה בין מייסדי תנועת "בני נח" שקיבלו עליהם את שבע מצוות בני נח, ואת המכון לחקר היהדות והנצרות - Judaic-Christian Research שמאוחר יותר נודע בשם Vendyl Jones Research Institute הקים בעיר ארלינגטון שבטקסס.


© הזכויות על עיתון "דבר" שייכות למכון לבון - מכון לחקר תנועת העבודה והחלוץ על-שם פנחס לבון
Powered By Click for details


דבר עניינים 1992

לחצו על המפה לתצוגה מדוייקת ואפשרות לצפייה בכתבות מאותו אזור.
במפה זו מופיעות הכתובות הבאות: Arlington, TX, ארצות הברית | 770 Eastern Parkway, Crown Heights, Brooklyn, ניו יורק, ארצות הברית (מגורי הרבי מלובביץ’)
 

ייזום והקמת האתר - אלי זבולוני - עולמות אפשריים בע"מ עולמות אפשריים בע"מ © 2010-2024 - עיצוב: סטודיו פיני חמו

© האתר ranaz.co.il והתוכן המצוי בו מוגנים בזכויות יוצרים. כל זכויות היוצרים על תוכן האתר שייכות לילדיו של נח זבולוני
כל התמונות באתר (אלא אם כן צוין אחרת) הן פרי יצירתו של אלי זבולוני בעל הזכויות בהם. אין לעשות בהן כל שימוש או לשנותן ללא הרשאה מפורשת מיוצר התמונות.
אין להעתיק, לשכפל, לחקות או לעשות כל שימוש בתוכן שבאתר ללא רשות בעלי הזכויות.
בקשות לשימוש בתוכן כלשהוא מהאתר יש לשלוח דרך דף צרו קשר.
הצהרת נגישות